waarom ligt mijn kat altijd op koude en harde plaatsen, bijv. het gasfornhuis?

Zelfs wanneer ik aluminiumfolie erop leg, gaat hij daar nog bovenop liggen. Ook ligt hij graag op de (lage) kast of op het koude aanrecht, maar nooit op een kleedje of de bank. Momenteel heeft hij last van zijn vacht, jeuk. Wellicht biedt het verkoeling? Maar ook als hij goed in zijn vacht zit tref ik hem op de vreemdste plekken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.9K
Rieneke1
7 jaar geleden
Is je kat wel gezond, los nog van de jeuk? Hoe oud is je kat, eet en drinkt hij normaal, is hij levendig, hoe lang zoekt hij de kou al op? Wat doe je tegen de jeuk (en waardoor wordt die veroorzaakt)?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wij hadden hier ook een kat die ook altijd op harde plaatsen lag. Misschien denken sommige katten dat je op ze gaat zitten als ze op de grond of op de bank gaan zitten en ze liggen graag op hoge plekken.

Antwoorden (1)

Je schrijft niet hoe oud je kat is, en of hij nog meer gedrag vertoont, dat anders is dan anders.
Als je kat graag op koude plaatsen gaat liggen en warme vermijdt, dan kan het zijn dat hij schildklierproblemen heeft. Maar dat uit zich ook door onrustig gedrag, meer drinken (en dus ook plassen), vermageren ondanks goede eetlust, slechte vachtverzorging, enz.
Schildklierproblemen komen relatief vaak voor bij oudere katten, al kan ook een jongere kat het krijgen.
Speelt iets hiervan ook mee? De dierenarts kan wat bloed afnemen en er pillen voor geven en/of speciaal voer. Soms is een operatie of bestraling nodig i.v.m. een tumor.
De bronnen gaan wel over de oudere kat, maar daar staat info over schildklierproblemen, die dus ook een jongere kat krijgen kan.