Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom blijven mijn buitenkonijnen 's nachts buiten in weer en wind en gaan ze niet in hun hok?

Ik heb ze sinds maart dit jaar, ze wonen in de tuin in een grote ren met een ruim nachthok met houtkrullen, hooi en stro maar toch blijven ze 's nachts buiten zitten in kou, regen en wind. Waarom gaan ze niet in het hok? Kan ik ze beter opsluiten in het hok 's nachts of laat ik ze maar hun zin doen? Ik vrees dat ze sneller ziek gaan worden zo...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een gezond konijn kan tot ver beneden nul de kou prima verdragen, mits hij een goede wintervacht heeft. Wanneer je ze, met een dikke wintervacht, gedwongen opsluit (of in huis haalt) heb je kans dat het konijn oververhit raakt.
Controleer eens of de wind niet pal in het hok waait of dat er regen in komt. Ook kun je eens kijken of de konijnen het wel gebruiken als je het hok verplaatst.
Zorg er wel voor dat er afdakjes zijn waar ze onder kunnen gaan zitten. Je kunt bijv. in de hoeken van de ren wat dekzeil spannen en gedeeltelijk een jute zak ervoor hangen. Zo kunnen ze kiezen wat ze willen.
Je kunt eens kijken of je konijnen het leuk vinden om, gedroogde kruiden die je mengt met het hooi en het stro, er tussen uit te zoeken. Zo hebben ze in ieder geval wat extra's te doen in het hok. Ook een winterpeen extra kan, qua voer, wat meer energie geven.
Zorg wel voor water en ververs het wat vaker als het gaat vriezen.
Ik moet je wel een compliment maken over de huisvesting. Het ziet er geweldig uit en dat je meerdere konijnen hebt is super!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding