Agapornis wordt opeen (steeds) vals(er)?

Ik heb een agapornis roseicollis van nu 6 maanden oud. Ik heb hem (ik weet niet of het een mannetje of vrouwtje is maar zeg uit gemak hem). Ik heb hem gekocht toen hij 1 maand oud was en nog pap gegeven.

Hij is zeker tam. Hij is er bijna altijd uit als ik thuis ben, slaapt op m'n hoofd of schouder, eet uit mijn mond, maakt dezelfde geluidjes terug, doucht onder de kraan, komt op mijn vinger als ik deze in de kooi doe. Hij vliegt zelfs weg zodra hij aanvoelt dat ik hem in zijn kooi ga doen, wat naar mijn idee betekend dat hij liever bij mij eruit is. Soms geeft hij mij ook zaadjes.

Een erg lief vogeltje.. Soms dan. Hij heeft altijd wel een beetje speels gebeten, maar niet extreem. Het wordt alleen steeds erger en erger. Hij bijt mij uit het niets tot bloedens toe, bijt de draadjes van mijn tv kapot, mijn laptop zit onder de plakkertjes omdat alles kapot gegeten wordt. Ook als hij op mijn hoofd zit en ik krabbel hapt hij naar mijn vinger.

Ik probeer van alles, standaard zeg ik stop of pas op zodat hij weet dat hij moet stoppen. Maar stoppen doet hij meestal niet, dus moet ik hem wel weg pakken om mijn spullen te redden.

Natuurlijk verwacht ik niet dat het beestje opeens stopt met alle dingen die niet mogen, maar ik verwacht wel dat het minder wordt als ik hem steeds corrigeer. In plaats daarvan wordt het alleen maar erger.

Ik voel me machteloos en weet niet wat ik verkeerd doe. Net was het drama nu slaapt hij weer lief op mijn hoofd.

Ik hoop dat iemand hier kan helpen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K
Ritsuka
7 jaar geleden
zou hij pijn kunnen hebben?
en misschien is het beestje wel een irritante puber aan het worden, ik weet niet precies op welke leeftijd die vogels dat hebben
Ivana
7 jaar geleden
Popjes bijter 3x vaker dan mannetjes. Over gedrag van agaporniden is heel wat te vinden op internet.
http://www.de-agapornis.nl/comment-page-3/
http://www.de-agapornis.nl/agapornis-bijten-afleren/

Antwoorden (1)

Dit zal, naar alle waarschijnlijkheid, inderdaad een pop zijn.
Je schrijft dat hij/zij alles kapot bijt. Je moet een agapornis ter afleiding een krant geven. Daar kunnen ze de hele dag mee bezig zijn. Hij zal daar reepjes afscheuren en die reepjes steekt hij tussen de veren tot hij vol zit, dan zal hij de reepjes naar de kooi brengen. Onderweg naar de kooi zal hij vele reepjes verliezen, dus hij begint daarna weer opnieuw. Dit is normaal (nest)gedrag van de agapornis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat bijten zal zeer moeilijk (of niet) af te leren zijn. Parkieten kunnen hetzelfde hebben. De mannetjes bijten ook minder hard dan de vrouwtjes, mannetjes knabbelen meer.