Hoe maak je bange ratten tam?

Hoi allemaal!
Ik had een vraag over mijn 2 ratten (mannetjes) ongeveer 4 maanden oud. Die ik heb gekocht bij een opvang. Ik heb ze nu ongeveer een week, en ze hebben een grote kooi. Nu is 1 van de ratten nogal bang, waarschijnlijk door een keer toen hij ontsnapt was, en ik hem moest pakken. Elke keer als ik nu al mijn deur open rent hij een hoek in, en komt er niet uit, zelfs als ik het eten in hun voeder bakje doe. De ander die nu ook nogal bang begint te worden doet eigenlijk precies hetzelfde bij de minste beweging rend hij al een hoek in, al wil hij wel gewoon komen eten als ik het voedsel hervul. Dan kan ik hem wel aaien maar kan ook niet te lang. Nu wil ik ze dus tam maken maar lukt dat dus niet goed omdat ze wegrennen en verstoppen als ik ze te pakken krijg (niet hardnekkig), proberen ze te onstnappen. Ik heb een oud kledingstuk in de kooi gedaan om aan mijn geur te wennen(ligt er net in). Ik voer ze zoveel mogelijk uit de hand bv. als ze weer in de hoek zitten probeer ik ze zo een beetje uit het hoekje te lokken. zijn er nog andere manieren om het te versnellen/technieken om ze beter te laten voelen, of ben ik gewoon een beetje te snel met alles?

Toegevoegd na 1 uur:
Het spijt me, maar ze zijn maar 7 weken oud! dus geen 4 maanden. Ik weet niet als dit veel verschil geeft.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
je hebt ze nog maar een week. nog even geduld hebben.
Probeer voor de kooi te gaan zitten met het deurtje open, en blijf rustig zitten tot ze uit zichzelf naar je toe komen. Lok ze met wat voer en zachtjes tegen ze praten, zodat ze je stem leren kennen.
Ritsuka
7 jaar geleden
als je ze uit de kooi haalt, op de bank bijvoorbeeld, zorg dat ze een veilig plekje hebben bij jou, ruime trui bijvoorbeeld.
Ritsuka
7 jaar geleden
Hoe groot is de kooi? En wat heb je er voor bodembedekker en inrichting in?

Antwoorden (2)

Ik vrees dat je te laat bent begonnen bent.
Het handtam maken van ratten begint al op een leeftijd van twee weken, dus nog bij de fokker, en een goede fokker levert alleen handtamme ratjes af als ze met ca vier weken bij de moeder weg mogen.

Als je ze pas met vier maanden gekregen hebt en ze al die tijd niet zijn getraind / gewend aan mensen, gaat je dat ook niet meer lukken. Je hebt dan schuwe ratten die eigenlijk niet meer goed te wennen zijn.

Toegevoegd na 55 seconden:
Wel vreemd dat ze zo vanuit de opvang komen, maar het kan zijn dat die ze ook al "te oud" heeft binnengekregen natuurlijk. Je zou daar zeker nog eens navraag kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie! Wel jammer dat het nu al te laat is. ik ga zeker even weer langs
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het spijt me maar ik heb een grote fout gemaakt ze zijn maar 7 weken oud! ik weet niet als dit een groot verschil is, dan zou ik dat graag willen weten! Sorry voor het ongemak!
Ritsuka
7 jaar geleden
je kunt nog een heel eind komen hoor, ik heb ooit eens 2 ratten overgenomen, ook iets van 4 maanden. ze waren best angstig en hapten in je vingers als je die door de tralies deed. Maar met elke dag eruit halen, aandacht geven en veel tegen ze praten, zijn ze uiteindelijk heel lief en aanhankelijk geworden.
Ik ben het grotendeels met Marleen eens,
Maar het is mij in het verleden nog wel eens gelukt om ratten alsnog tam te krijgen.
Dit lukt echter niet in 1 week. Daar gaat gerust een half jaar overheen.

Een kledingstuk van jezelf erin leggen is inderdaad een goed idee (tenzij het heel duur was, want ze knagen het gegarandeerd kapot haha)
Uit de hand voeren ook.
Als ze na een tijdje minder bang zijn van je hand, kun je ze voorzichtig oppakken en ze meenemen naar een kleine veilige ruimte waar ze los kunnen lopen (bijv. wc of badkamer).
Zelf ga je op de grond zitten en je laat ze gewoon op hun dooie gemak jou en de ruimte verkennen. Je kunt eventueel wat eten/snoepje op je benen leggen om ze te stimuleren ook op jou te klimmen. Als je geluk (en doorhoudingsvermogen) hebt, is er toch nog een kans dat ze aan je beginnen te wennen en tam(mer) worden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het spijt me maar ik heb een grote fout gemaakt ze zijn maar 7 weken oud! ik weet niet als dit een groot verschil is, dan zou ik dat graag willen weten! Sorry voor het ongemak!