Waarom schapen scheren als het koud is?

Ik las dat het vannacht uitzonderlijk koud was in het noorden des lands. Dit fenomeen staat bekend als "Schaapscheerderskou". Snap ik niet.
Die beesten hebben hun jasje dan toch juist hard nodig? Waarom doen ze dat?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaapscheerderskou

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Schapen worden van oudsher in de regel in de zomermaanden geschoren. Als het een tijd lekker warm is geweest, is het wolvet zacht en dat zorgt ervoor dat het scheren vrij gemakkelijk gaat.

Toch worden schapen steeds vaker in de wintermaanden geschoren, vlak voordat zij op stal gaan. Er zijn veel redenen hiervoor:

- de (meestal drachtige) schapen nemen meer voer op
hetgeen ten gunste is van de ongeboren lammeren
- er kunnen meer schapen in de stal omdat hun dikke
vacht geen ruimte meer inneemt
- je kunt beter zien wanneer een ooi moet aflammeren
- de ooi is schoner en eventueel beter te
wassen/ontsmetten
- het lam kan veel beter het uier vinden en de controle
daarop is veel groter

Blijkbaar hebben geschoren schapen niet zoveel, of helemaal geen last van de kou (als ze zelfs in de wintermaanden geschoren worden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar waarom juist in een koude lentenacht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik me kan voorstellen dat er wel wat voorbereiding zit aan het scheren zelf. Om daarvoor nu de planning om te gooien, terwijl blijkt dat de kou voor het schaap zelf niet uitmaakt...
Ik lees het stukje anders...

Schaapscheerderskou is een periode van kou in de maand Juni. Vroeger werden de schapen altijd in in Juni geschoren, vandaar de naam Schaapscheerderskou.

Het heeft niets met de gevoelstemperatuur van de beestjes te maken. Kan ook bijna niet, want als ik bij de boer lamsvlees haal, dan zit daar oorspronkelijk nog 1 tot 1,5 cm vet aan. Een mooie isolatie.