Waarom vangt een hond geen muizen en een kat wel?

Er zit een muisje in mijn kamer, kijk al de hele ochtend met plezier naar mijn (kleine) hond, die op zijn manier achter de muis aanzit. Maar enige kans om hem te pakken is er zo te zien niet. Waarom lukt het een hond niet om een muis te vangen? Of is het alleen een beetje spelen wat mijn hond doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel een hele goeie vraag!!! ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
non-vraag: het hangt van de hond af. de mijne heeft dit najaar twee muizen gevangen (waar ik vanaf weet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
katten zijn toch vleeseters
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn hond heeft ook muizen gevangen, en konijnen, en wilde vogels :) Jachthonden doen dit zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de hond altijd vrij los laat lopen, zoals bij een buitenkat, zullen veel honden ook best met beesten aan komen zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had vroeger ratten en een vage kennis van mij had een hond (Mechelse herder). Hap, weg rat.
Ik hoop dus niet dat het een huisdier-muis is, want dan gaat het alleen maar goed zolang het goed gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn Jack Russell vangt beter muizen dan mijn kat!
Ik heb een kater die nog nooit iets heeft gevangen, geen muis, geen vogel.
Maar mijn hond.....! Als ik op Bussloo(natuurgebied nabij apeldoorn) ga wandelen heeft hij zó 5 muizen op een rijtje liggen. Hij graaft ze uit, bijt ze dood en legt ze op een rij. Voor mij hoeft dit niet, ik hou ook van muizen (buiten dan), maar voordat ik bij haar ben, heeft ze het nest al uitgeroeid.
Als ik dan wat mopper op haar, kijkt ze me aan zo van: die is gek, doe ik me best is het nog niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jacky's zijn daar heel goed in, en laat er op Bussloo nu genoeg aan muizen (e.d.) rondstruinen! arm dier, het zit in zijn/haar bloed ;-)
wat je hond vangt komen wij net meer tegen op Bussloo :)
(#kuch# die van mij vangt nog geen dood konijn, maar sjeest liever rond op het strand daar)

Het beste antwoord

De kat
Al vele honderdan, zoniet duizenden jaren, leven katten en honden al samen met de mens. En vooral de kat is bekend als kattenvanger. Alle katten beschikken als ze geboren worden over het jachtinstinkt om op muizen te jagen. Echter als ze niet in een omgeving opgroeien waar muizen zijn dan leren ze dit af. Katten zijn trouwens te trainen in het jagen op muizen. Katers zijn trouwens even goed jagers als poezen. Dit in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt. Het is wel goed om te realiseren dat katten in onze maatschappij dusdanig goed gevoerd worden dat meestal de muis niet verorberd wordt. Hierdoor wordt de muis vaak niet direct gedood maar als speelobject gebruikt dat vaak ook nog bij de baas wordt aangeboden. De kat zet trouwens sporen uit in huis en in de tuin waar muizen door afgeschrikt worden. Dit maakt de kans op muizen een stuk minder.

De hond
Naast de kat is de hond ook van oudsher een jager op muizen. Sterker nog er zijn een aantal rassen die van oorsprong speciaal gefokt zijn om te jaen op ratten, zoals Jack Russells en Beagles. Deze rassen zijn ook zeer geschikt om op muizen te jagen. Maar ook andere vooral jachthonden verjagen muizen. Ook de hond zet trouwens sporen uit in huis en in de tuin waar muizen door afgeschrikt worden. Dit maakt de kans op muizen een stuk minder.

Zoals hierboven vermeld staat, zijn er honden die op muizen jagen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, leuk om te weten, mijn ' vuilnisbakkie' zal weinig jacht instinct hebben denk ik ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha alsjeblieft! haha leuke naam, waarschijnlijk is dat meer een speelse hond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van de russel herken ik inderdaad onze jackrussel heeft ook 2 muizen te pakken gehad en had niet eerder rust in de kont al die ze had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van mij.zit met een eindeloos geduld nu al een half uur voor de kat, koppie schuin en kijken maar ;) de held haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kat is kast

Andere antwoorden (1)

ik denk dat het spelen is. die van ons(grote hond) zou dat ook doen. die gaat eraan likken en zo maar ik ken ook kleine hondjes die hem dood zouden bijten . ik denk dat het aan ras en opvoeding ligt.