Mijn geelbuikschildpadje is bang, wat te doen ?

Mijn kleine baby schildpad ( geelbuik ) was in het begin toen ik hem net gekocht had niet bang, maar een week daarna eet hij niet meer uit mijn hand zwemt hij voor je weg. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? En wat kan ik hier aan doen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Schildpadden zijn geen huisdieren, en al helemaal niet tam.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.waterschildpadden.be/verzorging/gedrag
Rieneke1
7 jaar geleden
Hij eet nog wel goed mag ik hopen, al is het niet uit je hand? Schildpadden zijn meer dieren om naar te kijken, en niet zozeer geschikt voor interactie met mensen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja hij eet nog wel, als ik niet kijk teminste! Mijn moeder heeft ook een schildpad gekocht maar die eet wel uit haar hand en is totaal niet bang! We hadden ze eerst in een vijver zitten ( met vissen er in ) maar ik merkte dat de mijne steeds banger werd.. Toen heb ik hem in een aquarium gezet maar dit lijkt niet echt te helpen
Rieneke1
7 jaar geleden
Zo gaat dat met schildpadjes: het zijn geen gedomesticeerde dieren. Lees je goed in over de verzorging: plateau met warmtelamp, temperatuur, filters, voeding (De site van het LICG is heel goed). Geniet van het kijken naar je schildpadje: daar zal je het mee moeten doen.
Rieneke1
7 jaar geleden
http://www.licg.nl/1mh/dieren/reptielen/reptielen/roodwang-geelwang-en-geelbuikschildpad.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb alles in zijn aquarium wat een schildpad maar kan wensen. Jammer! Kijken naar een schildpad is toch veel minder leuk dan hem kunnen voeren uit je hand.
Rieneke1
7 jaar geleden
Als je dat zo leuk vindt, dan kan je heel rustig aan het diertje weer aan je laten wennen. Als je genoeg geduld hebt zal hij wellicht een lekker hapje uit je hand willen eten op den duur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij is wegzwemmen ook niet zozeer een teken van bang zijn ; als een schildpad bang is, kruipt hij volgens mij helemaal in zijn schild.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij kruipt niet in zijn schild, naja deels.. Maar hij kruipt onder dingen zoals z'n verwarming.

Antwoorden (1)

Misschien is hij in de vijver waar hij eerst zat ergens van geschrokken of zo.
Over het algemeen is het makkelijk om een dier bang te maken maar om het vertrouwen terug te winnen is moeilijk en vergt veel geduld. Wat vind hij lekker, probeer hem daarmee to lokken. Een stukje steeds dichterbij jouw hand en zorgen dat jouw hand stil blijft en geen plotselinge bewegingen.