we krijgen een kitten wat nu?

hallo,
Wij krijgen volgende week een jong kitten.
Het is een rode kater ;)
Dit komt omdat onze poes eenzaam voelt.
Hoe kan ik het beste hun eerste ontmoeting inplannen?
want eerste ontmoeting doe je nooit meer over.
En zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

ik hoop dat je het katje niet te vroeg in huis haalt, dat kan later voor probleemgedrag zorgen.
een week of 13 is prima, dan is hij ook al gevaccineerd als het goed is.
bij een kitten verloopt het allemaal soepeler dan bij de introductie van een volwassen kat, maar plemp hem liever niet meteen voor de neus van je poes.
zet die maar even in een andere kamer, en laat de kleine op z'n gemak alles verkennen.
later kan je de poes erbij laten.
het is goed als de poes op dat moment wat hongerig is, dan kan je meteen wat lekkers geven, zodat de poes de kleine met iets leuks associeert.

verder: zorg dat de kleine een lapje heeft met de nestgeur, om de overgang wat makkelijker te maken.
overleg even met de eigenaren: misschien kan je er nu een lapje heenbrengen?
zorg verder voor een teiltje bij wijze van bak in de kamer.
dit is maar voor tijdelijk, want vaak vergeten die kleintjes dat ze moeten plassen, en dan is het fijn dat er een bak dichtbij staat.

sowieso heb je nu meerdere bakken nodig, lieft drie, op afstand van elkaar, op een rustige plek bij het eten en drinken vandaan.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik zou denk ik de natuur gewoon zijn gang laten gaan en kijken hoe het gaat net als bij mensen het klikt of het klikt niet. meestal komt het wel goed als het geen aanvallende kat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vaak even hun plaatsje bevechten, hun rang zeg maar. Dat duurt een dag of twee en dat moeten ze ook echt zelf doen, daar kun je als mens niets mee. Dan is alles geregeld tussen de katten en gaat het meestal wel goed. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het allemaal nog al mee zal vallen als het een kitten betreft.
Katten zijn heel gevoelig voor geuren. Zet ze eerst in twee verschillende kamers en ruil ze na een uurtje om. Dan wordt de geur van de andere kat wat bekender.
Haal een doekje over de rug en wangen van de ene kat en breng dat op de andere kat over door gewoon te wrijven. Doe dat ook omgekeerd.
Aan de reactie van de oudere kat merk je gauw genoeg of het agressie opwekt. Is dat niet het geval, laat ze dan door een kiertje van de deur met elkaar kennismaken en zorg dat ook de nieuwe kat al verstop- en ontwijkplaatsjes heeft gevonden in de ruimte waar je ze uiteindelijk bij elkaar laat.
Een beetje blazen kan geen kwaad.

Voer ze eventjes apart zolang ze nog niet in vrede met elkaar kunnen leven.
Tot slot kan het aanbrengen van feromonenspray de gemoederen ook tot rust brengen. Er zijn verdampers via het stopcontact of spuitflacons. Verkrijgbaar bij goede dierenspeciaalzaken.
Ivana
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
prima antwoord, waarvoor een plus.
toch zou ik het met een kitten niet zo ingewikkeld maken.
voor een oudere kat is dit de juiste manier.
Ivana
13 jaar geleden
Ik vind het altijd jammer als kittens en pups in de eerste levensfase slechte ervaringen opdoen. Misschien ben ik te voorzichtig en ik geef toe: jij weet meer van katten af dan ik!!
1. Probeer zelf zo relaxed mogelijk te zijn....
2. Je kunt wat kattenkruid of valeriaan strooien of een feromonen spray (feliway kopen en daarvan iets op de vacht van beide dieren wrijven.
3. Een beetje blazen in het begin is normaal, en geen reden voor paniek. Wordt 't echt vechten, dan moet je ze eerst apart zetten... maar dat is met een kitten zelden nodig...
4. Lok ze uit hun tent door ze tot spelen te verleiden met een heel leuk speeltje... bv zo'n veren hengeltje... dan kunnen ze hun spanning kwijt, en zien ze dat samen spelen leuk is...

Bij onze kater en poes werkte het zo perfect... de eerste dag erg blazen (vanuit de al aanwezige poes), en de derde dag lagen ze al samen in het mandje...
Succes...ze zulle vast wel blij zijn met elkaar...

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, vergeet niet de jongeheer even op de bak te zetten als ie komt... nders weet hij in alle opwinding niet waar hij moet zijn...