Mijn vader heeft nieuwe vissen in zijn aquarium maar niemand weet wat voor soort het zijn. Kan iemand zien welk soort vis dit is?

De vrouw is ongeveer 17 cm en de man wel bijna 25cm. We vermoeden dat ze nog verder groeien.
Ze hebben witte lippen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Heb niet heel veel verstand van vissen, maar dit lijkt me een Placidochromis uit de cichlidenfamilie, qua bouw en met de witte lippen. Welke soort precies, vindt ik moeilijk te bepalen.
Geeft de foto de correcte kleuren weer?

Toegevoegd na 14 minuten:
Heb even verder gezocht, volgens mij zijn het Placidochromis Jalo. Zie bron 2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bovenste lijkt op een snapper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een geophagus soort
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn zeker Cichliden, die komen uit Afrika, uit het Malawi-, Tanganiyka- of Victoria Meer. De vis op jouw foto ziet er uit als een 'Labidochromis', maar de stip op de bovenvin hoort niet bij die vis, maar als je zoekt op Labidochromis zul je waarschijnlijk meerdere soorten vinden, en die van je vader kan daar tussen zitten.

Het zijn de meest interessante vissen die je in een aquarium kunt hebben want ze zijn ongelooflijk territorium gericht, en de meeste cichliden zijn makkelijk in het voortbrengen van babietjes.

Ze willen graag een bepaalde waterconditie hebben, ze zijn vaak erg gevoelig voor huidproblemen. Het is te lang geleden voor mij om de bijzonderheden daarvan de herinneren. Maar het internet is de beste plaats om informatie te vinden.

Nog een laatste opmerking:... 25 CENTIMER??? Hoe groot is je vader's aquarium???

Mooi hoor, ik heb zelf heel lang cichliden gehad en ik ben altijd helemaal gek op die vissen geweest.

Veel plezier ermee!

Toegevoegd na 5 minuten:
Heb nog weer even naar jouw twee fotoos gekeken en ik vraag me serieus af of het twee vissen van dezelfde soort zijn. De ene heeft een veel ronder hoofd en een stip op de rugvin, die andere heeft een spitser 'gezicht' en geen stip op de bovenvin. Dat zijn twee grote verschillen tussen een mannetje en een vrouwtje. Ik heb mijn twijfels over of ze allebei van precies dezelfde soort zijn.

Toegevoegd na 17 minuten:
Nu echt de laatste toevoeging.... Dit is een website waar je een heleboel informatie en hulp kan vinden.
http://www.hetcichlidenhuis.nl/

Dit is niet een goed onderwerp voor mij want nu wil ik ook weer een aquarium.... ;)