kun je een hond laten gehoorzamen, als je er niet bent?

Zeno is een enorm lieve, jonge, enthousiaste hond die we kregen toen hij plm. 8 maanden oud was, hij is nu 16 maanden. Hij heeft al diverse commando' s geleerd zoals Hier, Zit, Liggen, Op Je Plaats, en doet (doorgaans) ook zonder mankeren wat je vraagt...alleen kruipt hij als we niet in de kamer zijn, op de bank.
Zodra ik binnenkom zet ik een lage stem op en zeg rustig maar duidelijk: Foei Zeno, ga er af, op je plaats! Wat hij ook meteen doet. Hij weet donders goed dat hij niet op de bank mag en weet dat hij iets stouts heeft gedaan. Maar is er een manier (behalve van alles op de bank leggen) om te voorkomen dat hij 'stiekem' op de bank kruipt, als we er niet zijn? Soms constateer ik ook (bank is warm) dat hij er wel op gelegen heeft, maar ons blijkbaar hoorde aan komen en er al uit zichzelf af gegaan is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt bovenstaand advies opvolgen, maar het bank-liggen heeft in dit geval wel een heel begrijpelijke oorzaak. Als jullie afwezig zijn is de verantwoordelijkheid in de ogen van je hond aan hem overgedragen en zal hij zich min of meer verplicht voelen de huiskamer (of meer als je de deur naar de gang laat openstaan) te verdedigen en bewaken. Sommige honden doen dat graag vanuit een hogere positie om zich meer mans te voelen. Ik laat dat toe, omdat mijn hond zich daar prettiger bij voelt. Het is jouw keus, maar je moet hier wel even bij stil staan. Je zou een onderscheid kunnen aanbrengen, door een kleedje op de bank te leggen waar hij wel op mag liggen gedurende jullie afwezigheid en het te verwijderen als je huis bent.

Ja, er ís een manier om je hond het bank-liggen af te leren. Het kost wel wat investering en geduld. Je kunt je hond met een webcam in de gaten houden en zodra hij op de bank wil gaan liggen laten schrikken. Dat schrikken kan door hem te roepen via op afstand bestuurde radio/versterker. Je hoeft er zelf niet ver voor weg te gaan, vanuit een aangrenzende kamer of ander vertrek is e.e.a. al te realiseren, als je hond maar het idee heeft dat hij alleen thuis is. Na een paar keer schrikken zal hij geen aanstalten meer maken om op de bank te gaan liggen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100