Hoe werkt een aquarium filter?

Wij hebben sinds zaterdag een kleine aquarium met 2 kleine visjes erin.
Eerste paar dagen waren ze nog helemaal gelukkig en was het water in de tank nog helder.
Maar met de dag word het water viezer en lijkt het alsof het filter niks doet!
Daarom de vraag: Hoe werkt zon filter precies en wat kan ik doen om er voor te zorgen dat hij beter werkt! Want dat viezige water is ook niet zo leuk voor de visjes!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (1)

Eerst en vooral: het is niet slim om meteen visjes in het aquarium te doen. Vissen scheiden via hun kieuwen namelijk erg veel ammoniak uit (ze leven toch in water dus hoeven ze geen energie te steken in de aanmaak van ureum). Die ammoniak is echter giftig voor hen. Wat je nu dus doet door 2 visjes meteen in het aquarium te huisvesten is ze vergiftigen.

Een aquariumfilter bevat verschillende filtermaterialen. Alle soorten filtermateriaal zijn onder te verdelen in 3 'families':

1. Mechanisch filtermateriaal: meestal watten. De functie hiervan is alle kleine, zwevende deeltjes en stofjes in het aquariumwater er uit te filteren. In een goed aquariumfilter zit dit materiaal vooraan. Dat wil zeggen: passeert het water eerst de filterwatten. Voor sommigen onlogisch: want je filtert toch van grof naar fijn? Nee, niet in het geval van een aquariumfilter. Daar is 1 fijne mechanische filtering meer dan voldoende en zorgt deze ervoor dat de rest van het filtermateriaal niet mechanisch verontreinigt raakt.
2. Chemisch filtermateriaal: alle soorten filtermateriaal met een directe chemische werking op het aquariumwater. Eentje die vast in veel aquariumfilters (want bijna altijd standaard meegeleverd) terug te vinden is, is actieve kool. En laat dat nu net degene zijn die je niet in je aquariumfilter wilt hebben. Die actieve kool filtert namelijk bepaalde stoffen uit het water. Onder normale omstandigheden vooral vitaminen en voedingsstoffen. En laat ons die nu net niet uit het water willen halen. Iets anders dat actieve kool uit het water kan filteren is medicatieresten. Dus dat is de enige moment waarop je actieve kool in het filter wilt: na een medicatiekuur.
3. Biologisch filtermateriaal: denk aan fibres, sponzen, keramische steentjes, buisjes, bollen, etc... allemaal dragermateriaal voor bacterieculturen. En het zijn die bacterieculturen waarin de nitrificerende bacteriën zich huisvesten. Die nitrificerende bacteriën zijn in staat om ammonium om te zetten naar nitriet. Dus als een vis ammoniak uitademt reageert dit tot ammonium en het wordt vervolgens omgezet in nitriet door bacteriën. Helaas is ook dat nitriet giftig. Gelukkig zijn er ook andere bacteriën die dit omzetten in nitraat. Dat nitraat wordt dan opgenomen door planten of weggewerkt door denitrificerende bacteriën. En nu weet je waarom je nooit vissen meteen in het aquarium mag zetten. Die bacteriën moeten eerst kunnen groeien. Dus moet je een weekje of 2 alles laten draaien zonder vissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan nu: waarom kan je aquarium troebel zijn? Dat zal niet aan de slechte werking van het filter liggen, want die filtert waarschijnlijk wel goed, althans mechanisch. Echter zou het kunnen dat er iets misloopt waardoor je bacteriën niet goed kunnen groeien en dood gaan. Dode bacteriën veroorzaken namelijk troebel water. Beginnende aquariumhouders die verlichting, filter en verwarming bijvoorbeeld aansluiten op dezelfde contactdoos en 's avonds als ze het licht uitzetten die contactdoos afduwen vergeten dan dat het filter niet meer werkt op dat moment. Het gevolg is dat er geen vers water het filter in gaat en de bacteriën dus niet van zuurstof worden voorzien. Het gevolg is dat ze stikken, dood gaan en de volgende morgen als de filter weer wordt ingeschakeld het aquarium worden ingespuwd. Een andere mogelijkheid is dat het aquarium ergens in de laatste stappen van het 'afvalproces' zich geen blijf weet met de afvalstoffen en dat daardoor zweefalgen zich hieraan te goed gaan doen. Ook zij maken het water troebel. De oplossing hiervoor is het plaatsen van echte planten en deze goed te verzorgen. Vaak beluchten beginnende aquariumhouders het water met een luchtpompje. Helaas is zo'n luchtpompje in 99% van de gevallen uit den boze. Het gaat namelijk met CO2 lopen (want lucht is CO2-arm ivm het aquariumwater). Echter is die CO2 in het aquarium broodnodig, want een belangrijke voedingsstof voor planten. Een derde mogelijkheid is dat er iets in het aquarium 'slechte' stoffen afgeeft. Ga na of alles wat je in het aquarium gebruikt daar ook voor is bedoeld. Een laatste mogelijkheid is dat het aquarium zich nog aan het 'zetten' is. Het water zal dan uit zichzelf weer helder worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was ik nog vergeten in mijn antwoord: Andere mogelijke chemische filtermaterialen zijn: turf, nitraat- en/of fosfaatabsorberend filtermateriaal (als je planten het allemaal niet weggewerkt krijgen). Etc... Wanneer je een aquarium opstart is dit eerst 1 of 2 weken zonder vissen (afhankelijk van je ervaring), daarna zet je er een paar vissen in. Een weekje later nog meer vissen. Een week je later nog meer, etc... Zo kan de bacteriecultuur mooi volgen en meegroeien met het 'werk' dat geleverd wordt door de vissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
En op dat ene dat ik de visjes gelijk in het aquarium zette, dat was meer omdat ik geen andere plek voor ze had. Anders hadden ze nog langer samen in een kleine vissenkom moeten zitten en volgens een kennis was dat ook niet een al te beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dat geval is het inderdaad het beste de vissen meteen in het aquarium te zetten. Maar volg de waterwaarden de eerste weken dan wel goed op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen reden om humuszuren uit het water te filteren. Want hoe komen die in het water terecht? En waarom doe je dat (o.a.)? Juist; Vitamines en voeding (dan bedoelde ik eerder de chelaten van de plantenvoeding) geven we inderdaad zelf. Vrij onzinnig om ze dan weer uit het water te gaan filteren. Niet? Wat die CO2 betreft: je hebt 3 mogelijke situaties. Je hebt 'natuurlijk' genoeg CO2 in het aquarium, teveel of te weinig. Alleen in dat 2de geval moet je beluchten. En die situatie is nu net erg zeldzaam. Als je in dat eerste geval gaat beluchten ga je net te weinig CO2 in je aquariumwater krijgen en in dat 3de geval dien je een CO2-bemesting te voorzien. Ik heb 3 aquaria. Ik hoef deze alleen te beluchten tijdens erg warme zomerdagen. Als ik deze in de andere periodes van het jaar ook zou beluchten zou ik een CO2-tekort krijgen in mijn aquaria. Zeker gezien ik in 2 van de 3 CO2-bemesting nodig heb. Er wordt vaak gewaarschuwd voor beluchting in (planten)aquaria. Ja vissen houden dan weer minder van CO2. Maar we doen geen van beiden een plezier als we of alleen met onze vissen of alleen met onze planten rekening houden. Er bestaat wel zoiets als de gulden middenweg waar we voldoende CO2 voor onze planten hebben en niet teveel voor de vissen. Bovendien kunnen vissen bij hogere zuurstofconcentraties die hogere CO2-concentratie beter aan. En door die hogere CO2-concentratie kunnen de planten meer zuurstof produceren. In een gezond aquarium zelfs tot 40 ppm. En dat waterplanten wat langzamer groeien is wel degelijk een serieus bezwaar. Tenminste als je geen algenbak wilt kweken. Je hebt gelijk, je moet ammoniak toevoegen aan het aquarium. Nee, je mag, het moet niet. Je moet wel al een beetje voer aan het aquarium toevoegen. De bacteriën in het water maken hier dan uit zichzelf ammonium van zodat ook de nitrificerende bacteriën in het filter 'te eten' krijgen. Het verschil? Een weekje langer wachten. Salmiak is ook een interessante optie om meteen het water wat zouter te maken en de vissen te beschermen tegen de eerste nitrietpiekjes. Alleen hebben ze veel meer zout nodig dan in salmiak aanwezig. Daarom prefereer ik ammoniak boven salmiak en geef ik na het introduceren van de eerste vissen liever apart aquariumzout.