Hoe kunnen we onze kat minder "chagrijnig" maken?

Sammie, onze kater, is nu 3,5 jaar en was nooit kwaad of gevaarlijk tegen ons. Hij is nooit echt aanhankelijk geweest, maar kwam bijvoorbeeld s'avonds altijd wel bij ons in de buurt liggen en vond het zeker niet erg om geaaid te worden. Een jaar geleden hebben we een kitten gevonden en ook bij ons in huis gehouden. Het is ook een kater en echt een schatje. Heel aanhankelijk. Maar sammie moest er in het begin niks van hebben. Na een half jaar ging het al wat beter (sammie blaaste niet meer naar hem). We waren erg blij. Maar sinds de zomervakantie (toen hebben we allebei de katten naar een kattenpension voor 2 wkn gedaan) is sammie erg veranderd. Hij is constant aan het bedelen voor eten, hij blaast en haalt uit naar ons en doet gemeen tegen siba (2e kat). We vinden dit erg moeilijk en we weten niet hoe we dit moeten oplossen. Zouden we Sammie op een of andere manier weer "normaal" kunnen krijgen..?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat koppel je niet zomaar. Je hebt je oudste kat een trauma bezorgd. Goedzo.
Rieneke1
11 jaar geleden
nou niels, dat is toch een beetje kort door de bocht.
een kitten levert vaak weinig problemen op, zeker met een kat van twee.
zie mijn antwoord, ik denk dat er heel iets anders aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het met 2 katten die bij elkaar worden gezet goed gaat weet je nooit. Zelfs bij 2 jonge kittens uit 2 verschillende nesten kan het fout gaan. Ik volg dus toch eerder niels. Het is jammer dat het in dit geval is fout gelopen. Mijn ouders hebben ooit hetzelfde voorgehad. Bij hen is het gedrag van de oudste kat volledig hersteld nadat ze voor de nieuweling een andere thuis hadden gezocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bovendien ging het voor de vakantie wel goed tussen hen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan niet echt uit het verhaal opmaken dat het voor de vakantie wel goed ging met hen. Het ging beter maar dat is niet hetzelfde als goed. Het kan zijn dat 'samen op pension' voor de kat de druppel was.

Antwoorden (4)

bij een plotselinge verandering van gedrag is er vaak een onderliggend medisch probleem.
in plaats van dit als een gedragsprobleem te bestempelen kan je in zo'n geval beter spoorslags naar de dierenarts gaan.
Rieneke1
11 jaar geleden
Je kan de katten opvoeden. Meestal de kat die naar doet apart zetten voor een dag. Je kan ze ook belonen voor goed gedrag. Dit werkt in de meeste gevallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben bang dat apart zetten niet zal helpen.. Als hij soms voor een dichte duur zit, gaat hij al blazen..
ja ik zou zeggen plantenspuit op tafel en slechte gedrag afstraffen klinkt heel zielig en leuk is het ook niet om te doen maar dat is beter dan ze slaan of schoppen. Ik kan er namelijk niet tegen dat mensen dat doen. Want ik dan wel goed vind is kleine kneepjes in de nek als ze iets doen wat niet mag(natuurlijk gedrag nabootsten moeder poes bijt ze ook in de nek als iets niet mag) goede gedrag belonen maar idd als eerst toch maar even langs de dierenarts om uit te sluiten of er niet iets medisch aan de hand is. Succes hopelijk is het snel opgelost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wel eens geprobeerd om een blazende kat in zijn nek te knijpen?
is hij echt chagrijnig of heeft hij ergens pijn is er iets gebeurt in het pension en heeft hij wel naar behoren zijn eten gehad daar.en heeft hij er alleen gezeten of met met sammy of met andere katten ,daar kan hij een trauma van over gehouden hebben .probeer hem als hij in de buurt is of bij je komt leggen is helemaal te onderzoeken zoals zijn pootjes kopje buik ruggetje en reageert hij niet met miauwen of terug te trekken dan zal hij niets hebben dan alleen de gedachte dat hij in de steek is gelaten .veel geduld en extra aan dacht kan wel eens helpen en een speeltje voor afleiding maar geef hem voorlopig de meeste aandacht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en vraag het eens na bij het pension of daar iets gebeurt is, of dat hij daar vanaf dag 1 al chagrijnig was