mijn kanarie is aangevallen door een kat. help wat nu?

hallo,

vanochtend toch mijn kanarie even was ontsnapt, viel mijn kat hem aan. ik was er supersnel bij en heb de kat meteen er weggehaallt. de kanarie was erg geschrokken en ik heb hem even in een doek gedaan en even warm gehouden. nu zit hij in zijn kooi. hij eet en drinkt gewoon goed. vliegen doet hij ook nog wel. ik heb 1 probleem. hij zit een beetje stil in zijn kooi en heeft een paar bloedvlekjes.
moet ik me hier zorgen om maken of zal ze snel weer de oude worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou in ieder geval een tijdje de kat uit de buurt houden van de kooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat al weer een stuk beter. ze hupt weer wat rond en vliegt enz...
het enige wat ik nog eng vind is dat het bloed wat te had, dat daar wat gaat ontsteken of iets.. wat zijn de middelen die ik daar voor kan gebruiken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja..lees wat rieneke heeft geschreven!!
Ivana
12 jaar geleden
Druppeltje sterilon op de wond ontsmet voldoende. Verkrijgbaar bij de drogist/apotheek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze bigind nu echt helemaal snel te ademen en een beetje te piepen met het ademen (benauwd?). is dat heel erg of is dar wat tegen te doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze gaat wel ineens dan hard achteruit, 2 uur geleden was ze nog piek fijn in orde op wat kleine wondjes na!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja eerst fladderde ze nog rond, maar nu zit ze steeds heell zielig op haar stok een beetje snelte ademen.ze begind er een beetje dof uit te zien.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, dan denk ik dat ze gaat hemelen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hemelen?
Ivana
12 jaar geleden
Ik wilde het zoeven niet mailen, maar een kat die een wond veroorzaakt heeft een soort gif in de tanden en vogels overleven dat bijna nooit. Misschien de wat grotere vogels, maar kleine vogels heb ik bij zo'n aanval nog nooit kunnen redden. Het verbaasde me al dat hij vrolijk leek in eerste instantie. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hemelen wordt mee bedoeld dat je kanarie het hoogstwaarschijnlijk niet gaat redden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist @maria16...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een laken over de kooi gehad.. toen ik in bed lag (en Birdy (de kanarie) er naast stond, hoorde ik haar helemaal ademen). ik moest wel even in de kooi kijken en zag haar hele buik op en neer gaan van het ademen echt heel snel.. ik ben gaan slapen en vanochtend vroeg meteen weer even kijken hoe het met haar ging..
ze zat een beetje op de grond.. ik heb haar er even uitgehaald waarna ze toch wel weer weg wou vliegen. tja.. toen moest ik naar school. uit school meteen weer kijken en wonder boven wonder keek ze helder uit haar oogjes en had alweer meer gegeten en vocht gehad(komkommer). ook zat ze weer op haar schommel wat ze ook niet meer deed en ''tjilpte'' weer. het ziet er nu goed uit me haar en ze is weer vrolijk.. het gaat dus de goeie kant op! ik ben er enorm blij om :D !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is goed nieuws,je kanarie heeft echt een engeltje op zijn schouders want meestal overleven ze het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben er echt super blij om! ik hoop dat ze morgen weer echt helemaal de oude is maar ik was zooo opgelucht dat het weer beter gaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig xpinczowx.....:-) Kan die weer zingen....

Het beste antwoord

ik zou gewoon kijken of hij ergens bloed.
als hij gewoon eet, drinkt en rond vliegt is er niks aan de hand.
de rui periode is nu ook. dit kan verklaren waarom hij nu wat stiller is. doe wat vitamine in zijn water dit helpt je vogel wat sneller door de rui heen.

verder zal ik er niet te veel aandacht aan besteden. als je namelijk bang bent dat er weer iets gebeurt en of er iets mis is en hem de hele tijd nakijkt dan zal je vogel hysterisch kunnen gaan reageren als je kat dat ook maar effe langsloopt omdat hij zo`n slechte ervaring er mee heeft gehad.
door er minder aandacht aan te besteden verminder je de kans op een kattenfobie bij je vogel.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als een vogel door een kat gepakt wordt, heeft hij meestal een wond onder de oksels.
controleer dat even, en smeer er zo nodig wat betadinezalf op.
doe ook maar een doek over de kooi, zodat het beestje rustig in de schemer bij kan komen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker! +
gewoon met rust even laten, hij zit te bekomen nog..leg een doek over de kooi..daar blijft hij rustig van..
als hij gewoon eet en drinkt is het goed...de enige die echt hulp nodig heeft ben jij nu...
blijf zelf kalm en ga niet steeds voor het kooitje hangen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor alle zekerheid kun je het best even naar een dierenarts gaan, dan weet je zeker dat je kanarie niets mankeert, je weet maar nooit. Kijk even welke dierenarts bij jou weekenddienst heeft.

Succes!!