Zijn huisdieren in staat om je te bedriegen?

Ik vraag me dat af. Doen alsof ze je leuk vinden bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

NEE. Een dier kan niet bedriegen. Een dier kan evenmin liefhebben zoals wij mensen dat kunnen.
Een dier handelt altijd in zijn eigen belang. Als hij heeft geleerd dat een poot geven iets oplevert, zal hij dat blijven doen. Als hij gestraft wordt voor het liggen op de bank, weet hij dat hij het niet moet doen als de straffende hand in de buurt is.
De vorige antwoorden zijn gegeven vanuit het menselijk oogpunt, zonder rekening te houden met dierlijk gedrag.

Een hond (of ander dier) kent ook geen wraak, geen bewust bedrog en geen valse schijn. Een dier dat een handeling herhaalt, doet dat omdat het vorige keer iets heeft opgeleverd. Als de hond een manke poot had en daarvoor werd getroost met snoepjes of aandacht, zal hij een volgend keer dit gedrag (trekken met een poot) herhalen om aandacht of een snoepje te krijgen. Dat is geen bedriegen, maar herinnering of zo je het noemen wilt: conditionering.

Als je een pup een snoepje geeft als hij buiten heeft geplast, zal hij dat herhalen om iets lekkers te krijgen. Dat is dezelfde vorm van conditionering. Dat vindt iedereen wel aanvaardbaar en noemt niemand het bedrog.

Bekijk hondengedrag eens door de ogen van de hond en niet met de psychologie die bij mensen hoort.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HEEEEEEEERLIJK!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Helemaal met je eens! Dikke PLUS dus!
Rieneke1
12 jaar geleden
het enig juiste antwoord!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Tja, amen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor jou ondanks mijn antwoord.....je hebt een punt! :-)

Andere antwoorden (6)

Ja, dat kunnen ze. Dieren zijn soms net mensen.

Voorbeeld: een hond mag van zijn baas niet op de bank. Echter als de baas van huis is, doet hij het stiekem wel. Iets wat bijna elke hondenbezitter eigenlijk wel kent. Bij thuiskomst ligt de hond weer netjes in zijn mand, maar ligt de bank wel vol hondenharen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dit geldt trouwens ook voor de kat die we vroeger hadden. Die ging als we thuiskwamen, gauw op het kleed liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja, de hond op de bank. Liep ik 's morgens de trap af en zag dan bij het betreden onze hond braaf in de mand liggen, met zijn ogen dicht alsof hij diep sliep. Als ik dan naar de bank liep en even mijn hand op de favoriete zitting legde was het meer dan duidelijk, helemaal warm. Als ik dan foei tegen de hond zei trok ze 1 oog op en keek extra slaperig op 'wie, ik??'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar :-)
Ivana
12 jaar geleden
@Annigje.Hij lag in de mand en jij zegt "foei". Reken maar dat de hond het liggen in de mand dan bestraft ziet. Dit is een vorm van slechte timing. Kom niet aan met het verhaal dat "hij best wéét wat je bedoelt". Bestraffen en belonen vraagt om een juist moment. Twee seconde later werkt het niet of averechts.
Jazeker! Onze papegaai gaf ook pas een 'kusje' als je hem een pinda gaf! Pure chantage! Stelletje oplichters die huisdieren... Doen alsof ze je leuk vinden zou mij dus niks verbazen! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker. Ik heb hier een kat die mij heel erg aardig en lief vind. Vooral als ik in de keuken ben is hij gek op me, hij valt dan letterlijk in katzwijm voor me neer. Op de een of andere manier weet hij me dan duidelijk te maken dat hij graag een kattensnoepje wil, zodra hij die heeft gekregen verliest hij spontaan zijn interesse in mij en gaat zich elders vermaken.
Ook doet hij alsof hij begrijpt dat hij niet op het aanrecht mag. Hij zal er nooit op springen als ik in de keuken ben. Maar zodra ik eventjes uit de keuken loop zit hij in 1 sprong op het aanrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo is dit bedriegen? Lijkt me heel helder =)
Mijn hond heeft al een paar keer een oorontsteking gehad, ik dacht dus werkelijk dat ze doof werd omdat ze niet komt als ik haar roep. Maar als ik koekie roep is ze er als de kippen bij.....Ja dus, het is wel degelijk dat ze kunnen bedriegen die stiekemerds
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'n hond kan heel goed veinzen , en dat zou je 'n lieve vorm van bedriegen kunnen noemen.Hij doet dat om zijn doel te bereiken als hij in de rangorde lager is dan degene waarbij hij het doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Bedoel je bek-likken, zich onderdanig opstellen, zijn buik tonen, zijn kop afwenden? Wil je het veinzen even verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"doen alsof" bedoelt hij
Ivana
12 jaar geleden
Ja Duckje, ik weet wat veinzen betekent. Maar zo'n dier doet toch niet "alsof"? Hij toont alleen dat hij weet dat hij de mindere is en daar is geen oneerlijkheid of veinzen bij.
De meeste dieren doen alles voor eten.
Vooral katten zijn echte opportunisten, als het op een ander beter is dan zal je dat wel merken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Puur eigenbelang niet omdat hij je wil bedriegen of je niet graag heeft.