Hoe krijg ik mijn zieke poes weer aan het eten? (zie uitleg)

Eén van mijn poezen is flink ziek. Ze is net 2 dagen bij de dierenarts geweest, voor diverse behandelingen (blaasgruis, ontstoken gebit, kies verwijderd,). Van de dierenarts heb ik speciale dieetvoeding meegekregen (blikvoer), dat ze de komende 10 dagen zou moeten eten. Gisteren heeft ze van de dierenarts een pijnstiller toegediend gekregen, vanochtend heeft mijn vrouw een nieuwe dosis pijnstiller toegediend ( Novacam, behoorlijk agressief spul). Volgens de dierenarts moet ze nu echt weer gaan eten (heeft inmiddels al bijna 3 dagen niets meer gegeten). Ik vermoed dat ze nog steeds veel pijn heeft, maar dat weet ik niet zeker, ze geeft geen kik. Ze is erg lusteloos, ligt de hele dag op een slaapzak tegen de verwarming aan. We hebben met eten al van alles geprobeerd: haar oude vertrouwde blikvoer, stukje ham, stukje kaas, kattensnoepje. Ze ruikt eraan, maar draait zich dan om, om weer te gaan liggen. Vis hoeven we niet te proberen, onze katten krijgen zo af en toe gekookte koolvisfilet, maar dat lust ze sowieso al niet. Water drinken doet ze ook niet. We komen er niet achter of ze nou veel pijn aan haar gebit heeft of dat het komt omdat ze zich ziek voelt in combinatie met die pijnstiller.

Toegevoegd na 3 uur:
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Weer bij de dierenarts geweest: ze heeft vocht-infuus gekregen , ook antibiotica-injectie. Ze heeft koorts (39,9). Arts heeft bek en gebit gecontroleerd: zag er goed uit. Hebben spuitje meegekregen om voedsel te kunnen geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat zielig! mischien leest het kattenvrouwtje zo je vraag! beterschap met je katje
Rieneke1
12 jaar geleden
cica, voor zover ik weet luistert de dosering erg nauw.
de werkzame dosis ligt dichtbij de toxische dosis.
verder is het geen feest voor de maag en de nieren.
evenzogoed is het een prima middel, mits zorgvuldig gebruikt.
nelis heeft artrose, en moet regelmatig aan de meloxicam, maar ik zoek steeds naar een zo licht mogelijke dosis.
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi bart, nu hopelijk een opgaande lijn!
geef je morgen nog even een up-date?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bungee is bijna 10 jaar, geschat, niet helemaal zeker, we hebben haar nu bijna 4 jaar, ze komt uit het asiel.

Het beste antwoord

je hebt het blikvoer al opgewarmd gepresenteerd?
als het goed is zou ze niet veel pijn moeten hebben nu ze een pijnstiller/ontstekingsremmer krijgt.
toch vind ik het zorgelijk dat ze zo lusteloos is, naast dat ze niet wil eten.
er zijn wel dingen die je kan doen, al zitten daar ook weer haken en ogen aan.
je zou haar kunnen dwangvoeren met hills a/d, of royal canin reconvalescense support, maar dat is geen feest met een gevoelige bek.
verder doet een shotje valium vaak wonderen; de spuit is nog niet teruggetrokken of ze storten zich op hun eten.
maar je poes heeft net een narcose doorstaan, dus ik weet niet of dat wel een strak plan is.
ik zou contact opnemen met je dierenarts, of de waarnemend dierenarts als hij/zij nu niet meer te bereiken is, en overleggen wat te doen.
het wordt hoog tijd dat je katje weer gaat eten; leververvetting ligt op de loer, en dan ben je nog verder van huis.
beterschap voor de poes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Aponi
12 jaar geleden
+, zag nu pas dat jij de ad ook al als advies gaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laatste update: Bungee is nog steeds niet in orde, haar neus lijkt verstopt met iets (wat de dierenarts al dacht). Wij voeren haar nu al bijna een week met een spuitje met gepureerd kattenvoer en spuiten ook water in haar mond, zodat ze genoeg vocht binnen krijgt. Het probleem is dat ze zeer waarschijnlijk niets ruikt en daarom ook niet eet: we hebben al van alles geprobeerd en voor haar neus gezet: ze buigt er wel even naar toe, maar eet vervolgens niet, ondanks dat ze zit te kijken naar de andere poezen, die wel eten. We gaan morgen een verwijsbrief halen bij onze dierenarts en vrijdag naar een dierenarts in Etten Leur, gespecialiseerd in KNO-problemen bij katten. Daar hebben we nu onze hoop op gevestigd. Bedankt voor je antwoord en het meedenken!

Andere antwoorden (3)

Is ze niet misselijk?
De hond van mijn ouders was erg ziek en at niet meer. Wij dachten dat het aan zijn ziekte lag. Hond was overigens terminaal en ging bijna dood.
Het was heel jammer dat we er pas, nadat hij een paar weken niet goed had gegeten, achter kwamen dat hij gewoon misselijk was.
Oké, ook wel door zijn ziekte, maar wat een leed hadden we hem kunnen besparen als we dit op tijd hadden geweten!
De dierenarts heeft middeltjes tegen misselijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
een misselijke kat slikt veel, en likt regelmatig de lippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dierenarts zag ook metéén aan onze hond dat hij misselijk was....
Wij hebben hier nog steeds een beetje een schuldgevoel omdat hij, door onze onkunde, de laatste weken van zijn leven misselijk heeft rondgelopen.
Dit is natuurlijk een heel ander verhaal als van deze kat, maar toch het vermelden waard. De misselijkheid van onze hond had namelijk goed behandeld kunnen worden wanneer wij de signalen goed hadden geïnterpreteerd.
Dank voor je toevoeging ;)
Rieneke1
12 jaar geleden
klote is dat he, zo'n schuldgevoel.
ik heb ooit eens veel te lang doorgemodderd met een kat die aan nierfalen leed, en al 21 was.
we kunnen er alleen een positieve draai aan geven door er lering uit te trekken bij de volgende dieren die we hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, we zitten er nog best wel mee. Is ook nog maar recent, in december is hij overleden.
Vandaar misschien dat ik het zo graag vermeld ;) De kat is dan wel niet mijn dier, maar heb wel lering getrokken!
Rieneke1
12 jaar geleden
van mij een plus, en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel :)
Als ik jou was zou ik nog even de dierenarts bellen. Misschien is er helemaal niets aan de hand en gaat het beeste morgen wel weer eten (voelt zich nu gewoon even niet helemaal toppie).

Als er echt een onderliggend probleem is en ze niet meer wil eten, zal er misschien sondevoeding moeten worden toegediend of een infuus om in ieder geval uitdroging te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel de dierenarts en vraag wat je moet doen.

Je zou wat AD blikvoer kunnen halen bij de dierenarts. Dat moet je met wat warm water verdunnen. Doordat het zo sterk ruikt en voor katten lekker willen ze dat nog wel eens wat sneller eten.
Je kan ook nog overleggen of je dat met een spuitje een beetje in de bek mag spuiten, maar doe dat alleen in overleg en vraag goed na hoe je dat moet doen.
Aponi