Is een kattentuigje zielig?

Ik heb twee kittens van 3 maanden oud en hebben de smaak van buiten al te pakken. Maar omdat ze nog zo klein zijn wil ik ze nog niet (helemaal vrij) naar buiten laten. Ik heb vandaag een tuigje voor hun beide gekocht zodat ze toch in de tuin kunnen maar niet erbuiten. Maar ze vinden het totaal niet leuk en zitten maar een beetje stil. Ik snap dat ze nog moeten wennen maar is het niet zielig? Ik wil ze namelijk niet pijn of dergelijke doen. Iemand met ervaring? En wat vinden jullie?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb het dus niet over een halsband! Maar over een tuigje! Het tuigje heeft ze maar een paar uurtjes om als de tuindeur open gaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/halsbandje-kat-zielig.81305
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een halsband is heel wat anders
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je kunt doen is ze binnen ook een tuigje laten dragen, zodat het normaal gaat voelen. Buiten leg je ze dan aan een lijntje, zodat ze niet de tuin uit gaan. Binnen kunnen ze gewoon hun gang gaan.
Altijd een spannende periode, kittens die de buitenwereld gaan verkennen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kat is nu 10 jaar en ze heeft van het begin af aan dag en nacht een tuigje aan .. Was de eerste week een struggle maar nu weet ze niet beter. Ze voelt hem niet meer... Ze is heel moeilijk te vangen ze is razend snel... Dus had ik met een tuigje meer kans dat ik haar met 1 vinger te pakken kreeg.
En nu als we ergens is waar ze aan een lijn moet lopen, hup dan klik je haar vast. Geen trammeland met trugje aan doen... Klik en klaar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg fijn om deze verhalen te lezen, dat geeft me wel meer zekerheid!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Is niet zielig, maar let op katten zijn erg behendig in het uit moeilijk situaties ontsnappen :-) Mijn kat (toen hij nog kitten was) wist zich uit het tuigje te wriemelen. Nu heeft de hond van mijn broer het tuigje.

Het beste antwoord

Een tuigje is prima om jonge katjes kennis te laten maken met de wereld buiten het huis, en is absoluut niet zielig.

Ik heb het zelf ook altijd gedaan met onze katten toen ze nog heel jong waren.
Na een week of 3 laat je ze (1 voor 1) af en toe even 'los' in de tuin spelen. Ze zijn dan immers gewend aan de omgeving en lopen niet zomaar meer weg.
Na een maand of 2,3 kun je de katjes gewoon naar buiten laten gaan. Wel zorgen dat ze 's avonds weer binnen zijn, zodat ze niet gaan zwerven of achter de vrouwtjes aan!
En verder...een beetje vertrouwen in je katje!

Onze kat (inmiddels van pensioengerechtigde leeftijd) krijgt zijn tuigje nu alleen nog om voor het jaarljkse bezoekje aan de dierenarts. Doordat hij als jong katje aan het tuigje is gewend is dat de rest van zijn leven 'gewoon' gebleven voor hem.

Een tip: Als je je katje aan het tuigje buitenlaat in de tuin, blijf er dan altijd bij! Dus nooit het tuigje aan een stoelpoot oid vastzetten. Je kat kan zich in vreemde bochten gaan wringen met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

Het is niet zielig.

Lees ook de antwoorden op deze vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/zin-kat-tuigje.79845

Ik vind dat je er een beetje laat mee begonnen bent,
maar ze kunnen er nog best aan wennen.

Begin met korte stukjes en dan iedere dag iets langer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
ze is er natuurlijk niet laat mee begonnen, want officieel heb je kittens niet in huis voordat ze 14 weken zijn.
nee het is niet zielig, maar een kat moet hier even aan wennen.

buiten de periode van wennen, en de periode dat je m echt nodig hebt wel altijd erbij blijven.

katten hebben een bewegingsgestel van elastiek, en kruipen daarbij door onmogelijke hoeken en gaten.

hierdoor gebeuren er helaas nog steeds hele nare dingen met katten die een tuigje dragen, of een bandje om hebben.

kies dus niet de standaard tuigjes die je overal kan kopen (deze verzakken snel, of de kat kan door zijn doen en laten zelf het tuigje laten verschuiven met alle gevolgen van dien) maar voor een tuigje wat op de rug/tussen schouders breder is en goed blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@aeascho ik denk dat dit een antwoord had moeten zijn? het staat nu bij de reacties :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar kan je dit speciale tuigje kopen? Wat voor merk is het? Mijn kat gaat ook regelmatig met een tuigje naar buiten, maar ik ben altijd bang dat het hij zich eruit wurmt. Mijn vorige kat had dat namelijk een keer gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit tuigje komt van zooplus (waar ik zelf ook vrijwel alles bestel voor de beestenboel hier) hier de link die bij de foto hoort :) http://www.zooplus.nl/shop/katten/transport/kattentuig