Kan het dat mijn moeder, die allergisch is voor katten, automatisch ook allergisch is voor fretten?

Hoi iedereen,
Mijn moeder is allergisch voor katten. Mede hierdoor hebben we nog nooit een kat gehad en mijdt mijn moeder huizen van vrienden die katten hebben. Haar allergie is heftig en kan haar dagen ziek maken.
Sinds kort ben ik erg geïneresseert in fretten. Ze zijn slimmer, groter, speelser, intelligenter en -bovendien- leven ze langer dan bijvoorbeeld een hamster.
Maar kan het zo zijn dat mijn moeder allergisch is voor fretten? Ze heeft er nog nooit een vastgehouden dus een diagnose hebben we niet. Wel weet ik dat ze van onze ratten nooit last had omdat die klein waren. Is het dan een mogelijkheid dat mijn moeders kattenallergie ook problemen oplevert bij andere, grotere huisdieren?
Ze heeft met honden geen probleem, wat in principe een geruststelling is. Maar ik wil het gewoon even zeker weten. Is een allergie heel specifiek? Als je allergisch bent voor katten, ben je het dan ook echt alleen voor katten? Of kan zo'n allergie ook opspelen bij andere dieren?

Alsjeblieft serieus antwoord... Bedankt voor de moeite...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Als je moeder allergisch is voor katten dan "kan" het zijn dat ze ook allergisch is voor fretten. Ondanks dat fretten een andere vachtstructuur hebben zijn mensen regelmatig allergisch voor meerdere diersoorten. De enige manier om dit te testen is om eerst op bezoek bij een fretteneigenaar te gaan om het zeker te weten.

Nog even een andere maar heel belangrijke tip!
Ik denk dat het heel belangrijk is om de bron samen met je moeder en eventuele andere huisgenoten goed te lezen zodat je weet wat de voor-en nadelen van een fret zijn voordat je besluit dit beestje in huis te nemen! Er komt namelijk veel meer bij kijken dan je waarschijnlijk zult denken want een fret is een heel ander soort beestje dan bv een rat of hamster!
Een paar voorbeelden zijn:
*Een fret MOET iedere dag loslopen en is een ondernemend diertje
*Ze kruipen overal in, achter en tussen
*Vergt een zeer intensieve verzorging
*Kost gemiddeld meer dan een ander huisdier enz.enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De grootte van een dier maakt niet zo veel uit. Mensen kunnen bijvoorbeeld erg allergisch zijn voor cavia's en die zijn ook niet groot.
Het is niet te zeggen of je moeder ook last van fretten zal hebben. Bovendien kan het zijn dat ze er in het begin geen last van heeft, maar later er een allergie voor ontwikkeld. Misschien kan je een fret van iemand lenen om te kijken of ze meteen reageert, dan weet je zeker dat je dit dier beter zelf niet kan aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn moeder is allergisch voor katten en voor cavia's maar niet voor ratten, konijnen en fretten.
Zelf was ik jaren allergisch voor katten. Door mezelf ieder weekend bloot te stellen aan een kat (LAT relatie) was ik er na een paar jaar vanaf. In de tussentijd wel antihistamine slikken. Nu slapen de katten 's-nachts gewoon naast mijn gezicht op mijn hoofdkussen.

Fretten zijn inderdaad leuke dieren. Probeer er eentje of twee te lenen of laat je moeder daar een paar uur op visite gaan, dan merkt ze gauw genoeg of ze ziek wordt of niet. Natuurlijk kan ze dan altijd later alsnog een allergie ontwikkelen, maar daar kan je niets aan doen.

Overigens kreeg ik bronchitis met parkieten op de slaapkamer: toen ze naar de woonkamer verhuisden was het over.