Welke hoogte van een paard past het beste bij mijn lengte/gewicht?

Binnenkort ga ik een paard bezoeken. Het betreft hier een Arabier (hoogte onbekend), nou ben ik zelf 1,75 meter en weeg 54 kilo. Ik begreep dat een arabier een gemiddelde hoogte van 1,50 meter heeft. Maar welke hoogte van een paard is geschikt voor mijn lengte en gewicht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Het beste is om te kijken naar de ligging van de benen (de benen van jezelf). Daar waar je kuit en je hiel de flanken van het paard moeten raken. Op de plaats waar de hulpen overkomen.
Mij is vroeger geleerd dat de schouder minimaal tot de schoft van je paard moet komen voor een mooie verhouding. Maar het zegt niet alles, als jezelf heel erg slank bent en je zit op een heel fors paard is dat ook niet het perfecte plaatje. Je hebt met je 54kg wel een prachtig gewicht voor een slanke Arabier.
De gemiddelde schofthoogte (schouderhoogte of stokmaat) van een arabier ligt tussen de 1.50m - 1.55m met een gewicht tussen de 400 en 500kg. Het hangt van de afstamming af. Er worden tegenwoordig wel grotere Arabieren gefokt. Ze hebben nog wel (tot nu toe) hetzelfde aantal ribben (17 in plaats van gewoonlijk 18).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hi, heel erg bedankt. Het is me helemaal duidelijk nu :)