Hoe ga je om met een kat die uit kan halen?

Ik werk in de thuiszorg. We komen bij een vrouw met drie katten. Een daarvan is niet echt vriendelijk. Als je bij hem in de buurt komt dan haalt hij uit. Zo heeft hij dat bij mijn collega gedaan en heeft een thetanusprik moeten halen. Je denkt natuurlijk als eerste, kom niet bij de kat in de buurt. Maar de vrouw is slecht ter been en kan niet zomaar naar mij toekomen waardoor er soms geen andere optie is. Ik ben normaal niet bang van katten. Maar ik heb er behoorlijk schrik van. Iemand een idee??
We zijn overigens bezig om een oplossing te zoeken. Want ook wij hebben natuurlijk recht op een veilige werkplek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar Platje! Ik ervaar hetzelfde op mijn werk (aanleunwoningen), maar in dit geval is het met een hond. Ze heeft de neiging om in je kuiten te willen bijten.
Omdat ze dit regelmatig deed, hebben we dit bij de cliënte aangekaart. Ze is zeer gehecht aan haar hondje en we hebben toen afgesproken dat ze het hondje in de slaapkamer houdt als we mw. komen injecteren. Haar hondje krijgt nu een training/therapie om dit af te leren. Ik weet niet of het misschien een idee is voor jullie cliënte en/of een kat überhaupt hierin getraind kan worden?
Rieneke1
12 jaar geleden
cinnamon, bij een kat is zeker gedragstherapie mogelijk.
het is alleen nogal prijzig; niet iedereen kan het betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ok. Dank je rieneke :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een stomme vraag, maar is een tetanusprik noodzakelijk als een kat je krabt? (en dan bedoel ík een heel klein wondje) ?
Anders moet ik even de GGD bellen, het is namelijk weet tijd voor mijn DTP prik :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is kennelijk noodzakelijk, want ze moest hem halen. Het huis is ook erg vervuild, dus wat er allemaal aan die nagels zit is ook niet erg bevorderlijk.

Het beste antwoord

allereerst; is de kat al eens onderzocht door de dierenarts?
dat lijkt me een goede eerste stap.

als je langs de kat wil, kan je proberen hem af te leiden.
zorg dat je wat balletjes aluminiumfolie in je zak hebt, en werp die langs de kat.
het zal hem afleiden, waardoor jij langs hem kan glippen.
ook kan je een dekentje omhoog houden als je langs hem loopt, zodat hij zijn nagels daarin kan zetten.
succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
oh, ik zou het haast vergeten; kijk de kat beslist niet in de ogen, want dat wordt als uitdaging opgevat.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, dat laatste dacht ik al. Athans dat ken ik van honden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat kan de dierenarts in dit geval doen voor deze kat?
Rieneke1
12 jaar geleden
onderzoeken of er een medische oorzaak voor het uithalen is.
de kat kan pijnklachten hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de meeste honden is in de ogen kijken juist aangeven: Ik ben de baas!
Alleen (bijvoorbeeld) een border collie kijkt gewoon dood terug, die denkt niet: oeh dat is mijn baasje!! Maar van katten wist ik het eigenlijk niet! :o

Andere antwoorden (3)

Om te beginnen: ik heb weinig verstand van katten, heb altijd honden gehad.
Maar: ook ik heb last gehad van een kat tijdens het werk.
Of mijn oplossing van toen goed is geweest volgens de normen en waarden van het aanpakken van katten weet ik dus niet, maar het was zeer doeltreffend.
Ik heb de kat op een voor hem onbewaakt ogenblik (hij sliep op de bank) in het nekvel gepakt en een poosje stevig vastgehouden: ik heb hem dus enorm laten schrikken.
Dat was meteen het begin van een hele goede verstandhouding en vriendschap tussen hem en mij.... !!Overigens: ook voor de rest van het gezin. Hij heeft niemand meer aangevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nodig ik je bij deze uit om dat ik keer voor me te doen. Zo,n held ben ik niet:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook niet hoor! .... ik pakte hem in zijn slaap en wel zo, dat-ie geen kant meer op kon; dus ik was veilig.
Maar hij had vanaf dat moment een heilig ontzag voor me, en het vreemde was: hij was niet bang voor me, integendeel!!!
Rieneke1
12 jaar geleden
toch zou ik dit niet aanraden; het kan ook anders aflopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet ook niet, of ik het moet aanraden....daarom schreef ik al weinig verstand te hebben van katten en dat ik niet weet of dit een goede aanpak is specifiek voor een kat. In DIE situatie, met DIE kat, dus wel. Hoe had het anders af kunnen lopen? Ik leer graag van je, want in een vergelijkbare situatie (deze kat had me al 2x aangevallen) zou ik dus meteen hetzelfde doen gezien het behaalde resultaat van destijds.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik denk dat je pure mazzel hebt gehad.
door jouw actie had je de kat nog onberekenbaarder kunnen maken. ook had je zelf flink verwond kunnen raken.
na 18 jaar bij de dierenambu weet ik donders goed hoe ik een kat in een dwanggreep moet nemen, maar ook ik ben wel eens flink toegetakeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is de situatie ook anders denk ik.... deze kat sliep namelijk toen ik um in de nek greep (dat deed ik dus met opzet ;-)) )..... en ik liet pas los toen hij totaal rustig was, en van me af.
Maar nogmaals.... ik ben een leek op het gebied van kattengedrag en misschien was het mazzel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo jij hebt mazzel gehad Wendy. ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik begin daar steeds meer in te geloven hahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat ook wel 's gedaan bij agressieve katten en 't werkte ook goed. Maar ben 't wel met Rieneke eens dat 't niet zonder risico's is. Ik ben ook wel 's toegetakeld.
Uit berichten van Kattenzorg Den Haag heb ik begrepen dat een krabbel niet zo gevaarlijk is, maar dat je extreem moet uitkijken als gebeten wordt door een kat.
Verder is het het beste als je de kat gewoon negeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet bang dat het gevaarlijk is, Zit er gewoon niet op te wachten. Negeren is inderdaad het eerste wat je moet doen.
Haal anders in een elektronica winkel een busje perslucht.
Loop al lucht spuitend op hem af.
Of neem een plantenspuit mee, want de gemiddelde kat houdt echt niet van een natte kop.
Sommige katten mep ik gewoon terug, maar dan moet je je pappenheimer wel kennen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou ik niet doen want zo wordt de kat alleen maar bang voor je en dat is ook weer niet de bedoeling lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het wel, maar dat is niet fijn voor mijn collega's die daarna komen. Die worden zeker aangevallen lijkt me.