Is het beter voor de kat om met z'n tweeën te zijn in plaats van enige kat in huis te zijn?

Mijn kat is enig huisdier, krijgt veel aandacht en is nooit langer dan enkele uren alleen thuis, en ze lijkt gelukkig te zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Dit hangt van de kat af en van de thuissituatie.
Katten hebben ook hun behoefte aan contact en tijdverdrijf. Dus woon je wat kleiner, komt de kat niet buiten en werk je 40 uur, dan is het voor de meeste katten wel zo gezellig als hij/zij een maatje heeft om de tijd mee door te brengen. Hoewel er ook wel van die (meestal oudere) einzelgangers zijn die het prima vinden in hun eentje de dag door te brengen op de vensterbank Overweeg je een jonge kat of kitten te nemen en werk je veel, dan kan je echt beter er twee nemen. jonge katten spelen nog veel en zullen zich beter kunnen vermaken met elkaar. Anders loop je een aanzienlijk risico dat ze zich gaan vermaken met je bank of gordijnen :(
Kan een kat die alleen woont bijvoorbeeld de hele dag naar buiten via een kattenluikje, dan zal deze zich al veel minder vervelen en buiten zijn/haar sociale contacten onderhouden met de katten uit de buurt.
In een gezin waarbij er bijvoorbeeld vaak iemand wel thuis is en die persoon ook aandacht geeft aan de kat, zal een kat alleen zich eerder tevreden voelen.

Katten hebben dus vaak wel plezier van een maatje. Oudere katten voorzien van een nieuw maatje is echter niet altijd makkelijk. De situatie zal altijd per kat en per huishouden beoordeeld moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat verschilt per kat. Ik zou het voor mijn kat gezellig vinden als hij andere katten heeft waarmee hij kan spelen, echter is het zelf niet zo'n groepsdier. Hij heeft al altijd ruzie met de buurkatten ect.

Maar wacht maar even op het antwoord van rieneke die weet het beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
hahaha dat klinkt of ik een enorme wijsneus ben ;)
dat hangt er van af, of de kat kat-sociaal is of niet.
een katje wat jong uit het nest wordt gehaald, en jaren als enige kat binnenshuis leeft, is niet gesocialiseerd op andere katten.
zo'n dier doe je echt geen plezier door er een tweede kat bij te zetten.

als dit niet het geval is, dan is het vaak leuker voor de kat met een soortgenootje te leven.
lang werd gedacht dat katten solitaire dieren zijn, maar dat is niet het geval.
als er voldoende voedselaanbod is, leven katten graag in groepen, ongecastreerde topkaters uitgezonderd.

het verschilt dus van geval tot geval, afhankelijk van de achtergrond van de kat.

vaak adviseer ik twee kittens te nemen, zeker bij binnenkatten.
het is zo jammer als je een aantal jaren later er een kat bij wil, maar de kat accepteert het niet, omdat hij soortgenootjes ontwend is.

als jouw kat al jaren alleen is, zou ik, samenvattend, de gok niet wagen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, zie je wel. +
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt! :)
Als jou kat gelukkig is dan is het misschien niet nodig om er eentje bij te nemen,je kunt het wel proberen,maar het is dan nog maar de vraag of het goed gaat.

Ik zie het hier,ik heb een kat van 14 jaar lopen die opgegroeid is met een andere kat die maar 7 jaar is geworden dus ik dacht dat hij zich wel eenzaam zou voelen dus een kitten erbij gehaald.

Dat bleek geen succes want hij keek en kijkt totaal niet om naar de andere kat,maar wel naar zijn baasjes en andere mensen die hier komen,maar katten interesseert hem niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben een kater die alleen is en ook heel veel aandacht krijgt en nooit lang alleen is. Naar ons idee is hij heel gelukkig en doet ie zijn ding. Hij heeft genoeg ruimte, eten en knuffelt als hij er zin in heeft. Ik denk idd dat het voor iedere kat anders is. Kijk hoe je kat zich gedraagt en krijg je het idee dat het eenzaam is probeer een kat van een vriend erbij te zetten om te kijken of hij dat accepteerd. Succes!