Het kan wel, maar gebeurd zelden.
De ziekte van Lyme of Borreliose wordt veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi. Deze bacterie bevindt zich in de darm van teken en wordt overgedragen door deze huidparasieten. Als de teek zich in de huid van een kat (of een ander zoogdier, zoals de mens!) hecht en bloed zuigt, gaat de bacterie zich vermenigvuldigen en via het speeksel of de darminhoud de kat besmetten.

Men schat dat ongeveer 1 op 10 teken besmet zijn met de ziekte van Lyme.
Gelukkig is de ziekte van Lyme erg zeldzaam bij de kat.

Symptomen
De meeste katten die gebeten worden met een geïnfecteerde teek zullen nooit de ziekte van Lyme krijgen. Soms kunnen echter erge symptomen optreden.
Het eerste teken van ziekte van Lyme is een rode uitbreidende plek rond de teek. Hierna kan de kat kan maanden tot jaren (of zelfs levenslang) symptoomloos zijn.
Jaren na de infectie kunnen de symptomen optreden. Deze kunnen bestaan uit gewrichtsontstekingen (polyartritis), ontstekingen van de lymfevaten (lymphadenopathie), moeheid, verlies van eetlust en koorts. Soms wordt ook hartspierontsteking (myocarditis) en nierinfectie gezien.
Ook kunnen symptomen aan het centrale zenuwstelsel optreden. Deze uiten zich in gedragsveranderingen zoals agressiviteit en epileptische aanvallen.
De symptomen kunnen vanzelf weggaan, maar komen dan regelmatig terug.

Diagnose
De diagnose is niet eenvoudig te stellen gezien de symptomen van uiteenlopende aard zijn en de ziekte vrij zeldzaam is. De gespecialiseerde labo-onderzoeken zijn frequent vals-positief of vals-negatief. Meestal zal men proberen om andere oorzaken van ziekte uit te sluiten alvorens men gaat behandelen tegen borreliose.

Behandeling
Lyme disease moet behandeld worden met antibiotica.
Eventueel aanwezige schade aan de organen (hart en nieren) zal een aangepaste therapie vereisen.

Prognose
De prognose hangt af van de ernst van de symptomen. De ziekte van Lyme geeft slechts zelden symptomen (bij katten!) maar kan erge schade aan de organen veroorzaken. De prognose varieert dus van goed tot slecht.

Preventie
Er bestaat een vaccin tegen de bacterie die Lyme disease veroorzaakt, maar dit wordt bij katten nooit toegediend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor ,
ik vecht zelf al 7 jaar tegen de ziekte van Lyme , fase 3 , gedesimmineerd ( uitgezaaid ) . Kreeg het indertijd via mijn kat . Die kat is er kort nadien van overleden . Ikzelf herviel 3 keer en kreeg er 2 X hersenvliesontsteking van ( door het borrelia burgdorferie bacterie ) . Als je een witte bobbel in de huid van je kat vindt , niet twijfelen , een tangetje nemen en zorgen dat je heel vanonder aan de bobbel begint te trekken , zachtjes , want je moet de kop van de teek meenemen en dan in een potje steken en opsturen naar het lyme instituut , zie online voor het adres . Zij kunnen nagaan of de teek en dus ook je kat besmet zijn , voordat jij , door het contact met bloed van je kat , ook besmet raakt . Mee oppassen want leven met uitgezaaide lyme is een hel , ik kan het weten !!!