Hoe kweek je kanaries in de woonkamer ?

Hallo

Ik heb sins een week kanaries
K wil graag weten hoe je ze kweek
K heb Ze nu in de woonkamer staan
Het is een koppel bij het beging niet zo lie voor elkaar ze gingen met open mond nar elkaar gillen soortvan en elkaar achterna maar nu gaat et beter k laat ze ook vaak los echt super om tezien maar nu wil k echt graag gaan kweken maar weet niet hoe en wanneer ze eieren gaan leggen ik. Wil niet net kunstlicht gaan werken alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Je hebt een rustige hoek in de kamer nodig. Een of twee nestkastjes, die je liefst buiten aan de kooi bevestigt. Kanaries kweken doe je in open nestkastjes die iedere dierenspeciaalzaak op voorraad heeft. Uitgeplozen touw wordt door de vogels gebruikt om zelf het nestkastje te stofferen.
Ze gaan pas over tot broeden als de lengte van de dag 15 uur licht geeft. Geef de kanaries tegen die tijd iedere dag wat opfokvoer. Het eerste eitje kan je laten liggen, maar beter is als je ei 1+2 tijdelijk vervangt door kalkeitjes. Bij het derde eitje leg je de eerste twee terug. Dit heeft tot doel dat alle eitjes gelijk uitkomen en de kleintjes elkaar niet wegduwen. Broedtijd 13 dagen, na ongeveer 4-5 weken zijn ze vliegvlug.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt maar k wil graag weten wanneer ze eieren gaan leggen .
En is het niet erg als ze echt altijd bij elkaar zitten in een kooi ?
Ivana
10 jaar geleden
Zoals ik al zei, gaan ze pas in een broedstemming komen als de dagen lang genoeg zijn. Dat is aan het einde van April. Ze kunnen gewoon het hele jaar bij elkaar zitten, maar broedneiging krijgen ze pas in het juiste seizoen. Zorg dat je ze rond half April voorziet van nestkast en een pluk nestmateriaal in een klein ruifje. Ruifje, nestkastje en nestmateriaal plus opvokvoer kan een goede dierenzaak je aan helpen. Je kunt ook zelf nestmateriaal maken door sisaltouw uit te pluizen en te knippen in lengtes van 2,5 cm. Een ruitje is een klein draadkorfje dat aan de tralies bevestigd wordt zodat het nestmateriaal niet vervuild wordt door poep op de bodem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echt heel erg bedankt
Maar wat verstaat u eigelijk onder een nestkast ? Echt een dicht hokje of kan het ook gwn zo een soort zeefje zijn waar een nestje in ligt gewoon een nestje die je bij de dierenwinkel koop ?
Ivana
10 jaar geleden
Open nestkastje met tralies of zo'n tralie-kommetje, allebei goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee bedankt

Andere antwoorden (1)

Dit gaat van zelf...Kanaries kweken is gemakkelijk. Het is eigenlijk zo eenvoudig, dat je nauwelijks kunt begrijpen; dat er iets mis zou gaan. Hoe vaak hoor je van beginners, die zonder enige ervaring en alleen gebruik makend van de summiere adviezen van een vogel handelaar erin slaagt enkele nestjes jongen feilloos groot te krijgen. Praktisch iedere kanarieliefhebber kent dergelijke voorbeelden van 'beginners geluk' en hij haalt er zijn schouders over op, omdat hij wel weet, dat het allemaal niet zo fraai is als dominee preekt. Maar toch bewijzen de vele voorbeelden van beginners geluk, dat het kweken van kanaries in wezen niet zo'n ingewikkelde zaak is. Een goede man en een goede pop zijn in de broedtijd heus wel bereid en in staat een nestje jongen groot te brengen en er is in zoverre geen sprake van beginners geluk, omdat die bereidheid er in principe ook wel is bij de tientallen koppels, waarmee een kanariekweker pleegt te kweken. Beginners hebben echter altijd een streepje voor, want bij vele van deze beginners zijn de omstandigheden min of meer ideaal te noemen.

Ze vragen immers niet om een mooie kanarie, maar nemen in de meeste gevallen genoegen met een gele, groene of bonte kanarie en ze hebben geen last van de kunsten en kuren van de 'raspaardjes' uit de kanarieliefhebberij, de door inteelt en bastaardkweek vaak bedorven kanaries, waarmee de doorgewinterde kweker van kleurkanaries worstelt. De beginner start meestal bescheiden met één koppel en met de ijver van de beginneling verzorgt hij deze vogels en besteedt er al zijn vrije uren aan. Een zorg die zijn kanaries hem dat eerste seizoen met rente vergoeden.
Zie verder in bron/
fremar