onze mila blijft dingen kapot maken

als we weg zijn blijft ze dr mand slopen of andere dingen... we ruimen zo veel mogenlijk op er staat muziek aan.. zelfs heeft ze een kong! en nog 3 andere speeltjes dus je zal zeggen ze moet zich niet vervelen... nu hebben we dr pas 2 weken kan het zijn dat dit nog wennen is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

misschien heeft het daarmee te maken, of had ze bij een andere baas een andere hond om mee te spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja idd za had bij de vorige 3 andere honden maarliefst.. dus miss heeft dat er mee te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dingen kapot maken staat gelijk aan het slopen van dingen
Een hond die je pas twee weken hebt,
die hoor je helemaal niet alleen te laten!!!

Dat zou je met een baby ook niet doen,
waarom met een jong hondje dan wel?

Wat verwacht je eigenlijk??

Een hond is per definitie een groepsdier.
Als je die zo veel alleen moet laten,
dan had je geen hond moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhh sorry hoor ik moet ook ff naar de winkel?? en hoe weet jij nou hoevaak ik dr alleen laat??? en hoe lang???? sorry hoor maar doe ff rustig aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mila is zo te zien geen jonge pup meer, en zal toch moeten leren alleen te zijn (wel opbouwen natuurlijk) overigens is een hond in staat om binnen 5 min wat te slopen, maar kan er ook gerust 5 uur over doen.
het slopen zegt niets over de duur van het alleen zijn. in de natuurlijk laat een roedel elkaar niet alleen, dat ben ik met je eens, maar het neemt niet weg dat dit niet aan te leren is en een hond niet alleen zou kunnen zijn (in dat geval zou elke hondenbezitter dagelijks thuis moeten zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee idd mila word 20 feb. 1 jaar... en ik had ook zo iets het moet nu wel kunnen om dr alleen te laten. ik ga nu iedere keer als ik naar de keuken of naar boven moet doe ik de deur achter me dicht en laat ik dr alleen... ze piept of zo niet.. ze staat voor de deur te kijken... dit ga ik steeds een btje uitbrijden... maar als mijjn vriend om 6.30 weg gaat en ik lig nog boven.. dan hoor je dr ook niet en kom ik nou rond 9 uut beneden is er ook niets aan de hand.... maar als ik echt weg ga naar de winkel even dan is het weer raak..
Aan de foto te zien, is Mila een '2ehands-hond', dus al volwassen.

Je hebt je, denk ik, niet voldoende in het wezen 'hond' verdiept, vóór je haar in huis haalde.

Een hond is een roedeldier, dat wil zeggen: een bij elkaar levende groep dieren, met een duidelijke leider, en een rangorde voor de overige groepsleden. Een roedel is altijd in z'n geheel op pad : jagen, het territorium controleren, eten, slapen. Als je om welke reden je roedel kwijt zou raken, is je leven in gevaar.
De leider is het allerbelangrijkste dier voor de roedel : hij bepaalt alles, en waar de leider is, is dus veiligheid, en de wereld okay.

Als wij een hond nemen, worden wij zijn vervangende roedel, en de volwassene(n) is, als het goed is tenminste, de roedelleider.
Een roedelleider gaat nóóit weg, dus een hond alleen laten, is helemaal tegennatuurlijk voor een hond.

Gelukkig kan een hond heel veel leren : hij is tenslotte al duizenden jaren gedomesticeerd, dus mensen zijn een deel van zijn leefwereld geworden. En mensen doen vaak on-hondse dingen.

Maar dan moet een hond wél de kans krijgen het te leren.

Een hond leren alleen te zijn, doe je met hele kleine stapjes.
Zonder tegen hem te praten, ga je de tuin in, en komt na een paar seconden terug, wéér zonder er ophef over te maken. Dan ga je eens naar de schuur, zodat hij je ook niet meer kan zien. Zo bouw je dit heel langzaam op, zodat het duidelijk wordt in het hondenkoppie : ze gaan weg, maar komen ook weer terug. Dus dan kan ik net zo goed gaan slapen....

Om die zekerheid op te bouwen, heb je dus tijd nodig.

Als de hond niet zeker is van zijn omgeving, én de roedelleider gaat weg, is hij heel onrustig.(14 dagen is véél te kort om de omgeving als 'veilig'te voelen...) Dus gaat hij slopen, om zichzelf af te leiden. Voor spelen is hij véél te onrustig, en voor eten/snoepen/gong dus ook.

Dus: terug naar 'af' met Mila, en heel rustig alleen blijven gaan aanleren.

Lees er wat goede boeken over, om tips te vinden!!
Veel succes, en veel plezier met Mila!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord, jammer dat je geen link hebt gedaan naar goede boeken hierover, en vind 2e-hands nogal neg klinken. heb er juist respect voor dat er mensen zijn die de afgedankte dieren van anderen een kans willen geven. vind zelf 'herplaatsers' wat vriendelijker klinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker klinkt 'herplaatser' vriendelijker...heb je helemaal gelijk in.
Toch gebruik ik '2e hands' niet negatief, hoor - het zijn zéker geen 'afdankertjes', maar dieren met een nieuwe kans, maar wél met een verleden, waar je soms niets van weet. Voor een dier (en zeker voor een hond!!) betekent een nieuw tehuis en een nieuwe roedel: een hele nieuwe start. Nieuwe regels die gaan gelden : toen wél op de bank, nu niet meer, om maar een voorbeeld te noemen. Deze hond heeft misschien haar hele leven gesloopt, als zij alleen gelaten werd, omdat ooit geen/te weinig aandacht is besteed aan de training hiervoor.
Maar nu is het hét moment, om in dit nieuwe roedel het wél goed aan te leren!! (In mijn vensterbank zit mijn 2e hands kat, die ik, toen ze 11 was, heb geadopteerd. Vóór ze in het asiel belandde, waar ze op haar leeftijd misschien nooit meer uit zou zijn gekomen....en aan haar gedrag te merken, heeft zij best wel een verleden....)
Waarom doe je m niet in een bench dan kan hij niks kapot maken en heeft Ie een eigen plekje om m terug te trekken als Ie daar zin in heeft .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan, maar dan wél minimaal een maand bench-training doen, zodat zij haar bench als een veilig 'hol' gaat zien, en niet als een gevangenis, waar ze neurotisch in wordt, en met geen stokken in te krijgen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je moet kijken WAAROM de hond dingen stuk maakt. er zijn meer manieren om de gevolgen te stoppen, maar hiermee neem je de oorzaak van het probleem niet weg dus blijf je achter de feiten aan lopen. min erbij dus....
knagen aan spullen kan meerdere oorzaken hebben of gevolg zijn van verschillende oorzaken (gewoonte, frustratie)

is je hond op de leeftijd dat ie gaat wisselen of aan het wisselen is is knagen een natuurlijke behoefte.
door het gebruik van een spray (Anti-knabbel spray, ja dit is echt voor de hond!) voorkom je dat de hond gaat kauwen op de verkeerde dingen.
geef echter wel iets vervangends wat de hond aantrekkelijk genoeg vind om zijn kauwbehoefte op los te laten (dit kan per hond verschillend zijn)

het is belangrijk de hond te leren wat wel en niet mag, anders gaat dit een vaste gewoonte worden ook al heeft de hond al lang zijn vaste gebit.

is het wisselen niet de oorzaak van het knaaggedrag is het verstandig een kenner te laten kijken naar de algehele situatie en het totale gedrag van de hond om de juiste oorzaak vast te stellen.

straf de hond alleen op heterdaad. (achteraf heeft geen zin, dit snapt de hond niet en zal een thuiskomst/de baas associëren met de onplezierige situatie, dus iets negatiefs)

een bot van buffelhuid of een touw met knopen kunnen vervangers zijn voor de inboedel.
probeer uit wat je hond lekker en leuk vind. eventueel zijn er stoffen te krijgen die het 'legale kauw voorwerp' aantrekkelijker kunnen maken voor de hond.
informeer eens bij de dierenwinkel wat de mogelijkheden zijn.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben je vorige week al gezegd, dat het moet worden aangeleerd. Dan moet je niet een week later het zelfde verhaal ophangen.
De hebt geen tijd genomen om te wennen en hij blijft slopen, zolang je niet van vooraf aan begint met trainen.

Als het is, omdat je naar je werk moet, dan is het verstandiger om hier al je vrije dagen (aaneen genomen) in te stoppen. Pas als hij drie kwartier rustig alleen kan zijn (niet blaffen, niet slopen) heb je hem zover, dat hij in vertrouwen alleen kan blijven, maar dan nog niet langer dan twee uurtjes. Dit kan je dan weer verder uitbouwen tot het een gewoontezaak is geworden. Maximaal 4-5 uur.

Als jij je nerveus gedraagt omdat je bang bent voor sloopgedrag (en dat kan je voor een hond niet verstoppen) zal
hij nooit de rust krijgen om gewoon in vertrouwen te wachten tot je terug komt.

Een hond hebben en houden kan niet "zomaar". Daar is kennis en geduld voor nodig!
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd vorige week was het piepen en blaffen volgens de buren.. heb ik geloof ik niets over slopen gehad.. maar goed... thnx ;)
Ivana
13 jaar geleden
Dit heeft allemaal met elkaar te maken. Allemaal uitingen van frustratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dingen kapot maken staat gelijk aan het slopen van dingen (vernieling dus)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen zijn vind je hond om een bepaalde reden niet pretiig. sommige honden bijten zichzelf kapot, andere janken als wolven, anderen slopen, sommigen piepen de hele tijd, weer anderen likken hun huid stuk etc......
de manier van uiten maakt dus in principe niet uit als je weet dat het niet alleen kunnen zijn de oorzaak van alles is. door de oorzaak weg te nemen voorkom je alle vormen van uitingen van frustratie die voortkomen uit het alleen zijn