Kun een 12 jarige hond nog angsten afleren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar is hij/zij bang voor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voornamelijk onweer, vuurwerk en toetergeluiden (waaronder vuvuzela's)

Het beste antwoord

Volgens mij is het niet reëel om te denken dat je een twaalfjarige hond nog angstvrij kunt maken.
Het vermogen voor gedragsverandering is op deze leeftijd zo gering, dat het vrijwel onmogelijk is.

Je kunt wel de omstandigheden waaronder de hond angsten ervaart, aanpassen of wijzigen. Zonder te veel nadruk te leggen op het angstig gedrag, kan je bij onweer zorgen dat je binnen bent en de deuren gesloten zijn. Bij vuurwerk zorg je dat de gordijnen gesloten zijn en doe de de dagelijkse dingen zonder aarzeling. Zo kan je zorgen dat de hond zich beter kan handhaven en ontspannen in stressvolle situaties.

Ieder dier neemt de emotionele gesteldheid van de baas als leidraad. Als je denk: Oh, als hij maar niet bang wordt, dan is dit negatieve gevoel genoeg om op de hond over te brengen.
Denk je echter: Ik heb nu alles gedaan om het hem makkelijker te maken, dan zal deze ontspannen houding bij de hond overkomen.

Het gebruik van Bach rescue kan een tijdelijk hulpmiddel zijn. Dit is verkrijgbaar in reformzaken. Met deze spray (twee maal sprayen op het tandvlees) levert tijdelijk verlichting en kalmeert in angstsituaties.

De antwoorden van Marion61 en Dertien zijn waardevol, maar alleen voor jongere honden, waarbij de angst niet is ingesleten.

Ik voeg hieronder nog de site toe van Bachbloesem voor dieren. Heel interessant om kennis van te nemen.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja dat kan nog wel..
het belangrijkste is dat de hond het vertrouwen weer terug krijgt
met veel geduld en veel aandacht geven komen ze weer over hun angsten heen
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartelijk dank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-))
Als je je hond wilt leren minder bang te zijn voor bijvoorbeeld onweer kun je het donder- en bliksemgeluid opnemen. Dat zelf doen is wat lastig maar er zijn voor dit doel speciale cd's op de markt met onweersgeluiden en andere geluiden. Speel het geluid in het begin nauwelijks hoorbaar af op de achtergrond terwijl je hem bijvoorbeeld zijn voer geeft. De hond zal waarschijnlijk meer belangstelling voor het eten hebben. Ook kun je met hem gaan spelen of hem op welke andere manier dan ook afleiden van het geluid. Doe dit een aantal dagen na elkaar totdat de hond bij laag volume niet bang meer is, ook wanneer je geen aandacht aan hem besteedt. Voer dan het volume langzaam op, eventueel weer tijdens zijn eten of met welke andere afleiding dan ook. Gaat dat goed, oefen dan zonder eten. Negeer de hond altijd wanneer hij om aandacht vraagt en ga zeker niet op meelevende toon tegen het dier praten ("ben je dan zo bang? Arm poepie van mij…" etc.).

Om het dier zijn angst te leren vergeten is behoorlijk wat geduld en volharding nodig. Soms kan het wel enige maanden in beslag nemen voordat het aanslaat.

De volgende keer dat het onweert, blijft je hond rustig, blaft, jankt en trilt hij niet als een bezetene en verstopt hij zich niet meer onder de bank.

En op deze site staat ook nuttige informatie: http://www.dogweb.nl/gedrag/vuurwerk.html