Hoe kan het dat als mijn vriend thuis is onze pup erg druk en niet te houden is,en als ik alleen met de pup ben deze rustig is en erg goed luistert?

Wij hebben een (bordeauxdog) pup van 18 weken oud.
Zoals ik al in de vraag beschreef is de pup als ik alleen met hem thuis ben erg rustig,luistert goed en heb ik geen problemen met hem.
Zodra mijn vriend thuis is is het een totaal andere pup. Druk,bijten en hij luistert absoluut niet.
Ook naar mij luistert hij dan niet meer.
Ik snap niet waar dit gedrag vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe reageert je vriend op de hond? Is hij ook druk?

Het beste antwoord

Een hond spiegelt altijd de persoonlijkheid van degene waar hij mee omgaat.
Ik denk dat jij een rustig een consequent leider bent. De pup reageert daar met aandacht op, weet waar hij aan toe is en handelt daarnaar.
Je vriend is waarschijnlijk een zeer levend en sprankelend figuur, (kan ook zijn een zenuwpees) en de pup handelt daar ook naar in zijn nabijheid. Als je vriend hem aankijkt voelt de hond zich uitgedaagd tot spel, actie of weerstand.

Jullie moeten samen een plan bedenken hoe je één lijn kan trekken. Maar eerst moet je samen beslissen wat je wilt bereiken. Wil je rust in de tent, een aandachtige hond die weet waar hij aan toe is? Moet hij leren op zijn plaats te blijven als jullie dat willen? Dan moet je alleen commando's geven die hij kent en dat moet dan ten koste van veel geduld worden opgevolgd. Commando's die hij nog niet kent moet je met heel veel geduld duidelijk maken. Boosheid is "uit den boze" en hoort niet bij opvoeding. Maar bovenal een zelfbewuste, geduldige houding aannemen, zodat de hond weet dat er hoe dan ook niet aan te tornen valt. Zekerheid maakt honden gelukkig en stabiel.

Spelen is leuk, maar jij/jullie bepaalt wanneer er gespeeld wordt en wanneer niet. Ook daarin moet je doortastend zijn. Niet een beetje: toe maar, nog even dan. Maar op=op.

Een pup, vooral een pup, heeft behoefte aan duidelijkheid en kalmte.
Je hondje is NIET bang van mannen. Dat is een fabeltje.

Toegevoegd na 13 uur:
Over bijten: heeft de hond genoeg hard speelgoed om in te bijten? Op deze leeftijd komen de kiezen door en is bijten een noodzakelijk kwaad. Als hij ergens in bijt dat verboden is, geef hem dan iets waarin het wel mag.
Over activiteit: wordt hij genoeg uitgelaten en krijgt hij kans om zijn energie buiten kwijt te raken? Ik hoor nog te vaak dat honden volgens het systeem van "5 minuten per maand dat ze oud zijn" worden uitgelaten. Voor de meeste honden is dat veel te weinig. Binnen zijn ze dan onhoudbaar.
Kijk goed naar je hond en laat hem buiten vrij van de lijn. Je ziet zelf wanneer hij over zijn grenzen gaat en wanneer het genoeg is. Binnen mag je dan rust van hem eisen.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++++!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ook mijn pup kan druk zijn terwijl ik de rust zelf ben,mijn man is wat drukker,maar als ik het genoeg vind dan spreek ik hem streng toe dat het genoeg is en dan gaat hij rustig ergens liggen en slaapt binnen een korte tijd.
jodyenboyke
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord,mij is inmiddels meer duidelijk geworden.

Andere antwoorden (7)

Misschien is hij bang voor mannen?! Was de fokker misschien een man? Ik zou even vragen aan de fokker of die het kan verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is hij jou aan het beschermen, of hij is net als in het vorige antwoord daad werkelijk bang voor mannen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is weet je pup bij jou (als je alleen bent) waar die aan toe is, wat hij mag en niet mag. Bij je vriend moet hij nog van alles uitproberen, om te weten waar hij in de roedel staat. En je vriend weet hem misschien ook niet goed (consequent) te corrigeren? Daar kan het mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog een jonge hond , en heeft dus regels nodig. Jij bent waarschijnlijk veel vaker met de pup dan jou vriend. Jij heb de pup waarschijnlijk al laten merken dat het bij jou onacceptabel gedrag is ( Het bijten etc. ) Daarin heeft de pup jou al uitgetest en jij heb laten zien dat jij het niet goed vind. Jou vriend heeft dit misschien nog niet. Dan is hij jou vriend aan het uittesten hoe ver hij kan gaan. Als jou vriend ook regelmatig laat merken dat dit onacceptabel gedrag is , Zal het minder worden. En uiteindelijk houdt het helemaal op.Onze hond deed dit in het begin ook bij mijn vriend. hij wou kijken hoever hij bij mijn vriend kon gaan. Toen heeft mijn vriend uiteindelijk laten merken dat hij dit ook niet accepteerd en nu is hij gewoon erg rustig als mijn vriend thuiskomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar! Mijn hond deed dit als pup bij een goede vriendin. Zodra zij binnenkwam was de hond niet meer te houden en vloog letterlijk over de meubels heen. Eerst dachten we: ach, die is gewoon blij haar te zien. Maar al bleef ze 3 dagen, de hond bleef druk.

Het klopt zeker dat mensen wat uitstralen qua rust/onrust. Ook onbewust. Zoals hierboven al genoemd is zal jij waarschijnlijk zijn leider zijn omdat je veel bij hem bent. Ik denk dat jij ( misschien onbewust ) kalmte en autoriteit uitstraalt.
Bij je vriend is dat dus anders. Misschien is jouw vriend, als hij thuiskomt nog helemaal actief van zn werk enz. Een hond voelt dat.

Bij ons werkte het dat mijn vriendin mijn hond even begroette en daarna compleet negeerde voor ongeveer een kwartier. Negeren is vaak de beste methode rust in de hond te krijgen. Natuurlijk moet je zelf kijken of dat bij jouw pup ook werkt.
Ik hoop het:)

Oja, misschien fijn om te weten. Je puppy is nog heel jong. Ik werd op een gegeven moment ook knettergek van mijn hond toen ie zo klein was. Het drukke gedrag, spelen, bijten, happen. Ik zat echt met mn handen in het haar af en toe.
Gaat vanzelf over:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren lijken gevoelig te zijn voor de gemoedstoestand van mensen.
We hebben dat als fokkers van Cairn Terriers zeer duidelijk kunnen zien.
Bij de een zijn ze uitgelaten, bij de ander soms zelfs timide en bi een ander rustig.

Het heeft te maken met hun imprint, de geur en het gedrag van personen uit hun jeugd wekt associaties op die gunstig of ongunstig zijn.

Dat hoeft dus niet aan de persoon zelf te liggen.

Bij onze honden is het zo dat ze rustig en kalm zijn als ik thuis ben, ze voelen zich dan op hun gemak.

Bij mijn vrouw zijn ze uitbundig en blijven dat ook meer als we samen thuis zijn.

Jouw vriend wordt door de pup met SPELEN geassocieerd.
Hij is door het dolle heen, van opzettelijk wangedrag is (nog geen) sprake.

Feitelijk is het nog een baby.
Het voordeel is dat je vriend en jij het pupje kunnen bijsturen.
Staf en angst zijn als middelen uit den boze op deze leeftijd.

Als je vriend de pup op zijn schoot laat slapen en rustige dingen met hem doet, zal de pup zich fijn en beschermd gaan voelen en wordt hij ook rustiger als je vriend thuis komt.

Het is dan van belang dat hij GEEN drukke dingen met het pupje doet.
Wellicht kan het diertje dan beter geconditioneerd worden en hebben jullie later VEEL minder problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg ervoor dat je je pup negeert wanneer hij druk gedrag vertoont. Jullie allebei. Tenslotte vraagt hij/zij op een zeer ongewenste manier aandacht. Wanneer jullie pup zich kalm en onderdanig gedraagt kun je hem aanhalen, maar direct stoppen wanneer hij weer druk wordt.
Als jullie pup bijt, is dit ook een manier van aandacht vragen, maar vergeet niet dat hij tevens uitprobeert. Druk hem weg en keer hem letterlijk de rug toe. In het begin denkt hij dat je een spelletje speelt, maar al snel houdt dit op. Hem afzonderen (bijv. in de gang) wanneer ongewenst blijft aanhouden, is ook een goede optie.