Een pony heeft het natuurlijk hetl eukst met een andere pony.

Maar ze kunnen het ook best vinden met een geitje of schaap. Een paard kan ook natuurlijk en een Ezel KAN werken (niet altijd)

Maar ik zou een andere pony aanraden :)

Toegevoegd na 37 seconden:
Dat kan dus ook bijvoorbeeld een Shetland pony zijn (ik weet niet wat je budget is?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oppassen met ezels bij paarden!!! er bezwijken nog steeds jaarlijks paarden en pony's aan longworm die van de ezel afkwamen omdat de eigennaar niet wist dat zo'n besmetting dodelijk kan zijn voor een paard/pony. de ezel zelf heeft er geen last van, maar een paard wel. longwormen komen via het gras het spijsverteringskanaal binnen, migreren door de darmwand, komen via de bloedbaan in de longen terecht en worden daar weer opgehoest. vervolgens worden ze weer ingeslikt, en planten zich voort .
zo heb je dus al snel een ernstige besmetting en raakt de darmwand beschadigd doordat de wormen zich hier doorheen werken) op het moment dat je wat merkt aan je paard (koliek, diarree, verminderde weerstand, ander eetpatroon, afvallen) is er dus al schade door de longworm. ook al klikt het dus tussen pony en ezel: preventief ontwormen met het juiste middel bijzonder nauw nemen!
(niet alle wormmiddelen doden longworm)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut, maar ik ga er vanuit dat je gezonde dieren hebt die je regelmatig laat onderzoeken en eventueel laat behandelen.
Aponi
12 jaar geleden
Paarden en geiten doen het vaak heel goed samen en kunnen erg gehecht raken aan elkaar. Heb zelf 16 jaar lang een paard en geit samen gehad, ze stonden ook samen in de box. Naast het rijden ging ik ook iedere dag wandelen en de geit rende er vrolijk achter aan.
Een nadeel is dat het beide kuddedieren zijn. Ik kon de geit tijdens het rijden wel in de box alleen laten maar ik heb wel gehoord van paarden die helemaal niet meer wilden lopen als ze de geit niet meer zagen. Of dat de geit zelfs mee ging naar wedstrijden omdat het paard anders helemaal van slag was.
Dat brengt meteen het 2e nadeel mee, als 1 van de 2 overlijd dan zit je vaak met een gemis bij de ander, je moet dan weer een alternatief vinden.
En geiten zijn vreselijk eigenwijs. Heb er zelf regelmatig achteraan lopen rennen omdat ze niet meer naar binnen wou :-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn motto: "als je wilt leren vloeken, koop een geit" Je reactie klopt helemaal :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede opmerking Eucalypje! Wat Aponi vertelt komt me bekend voor. Onze geiten raken helemaal over de wap als we onze shetlandpony's naar de andere kant van het erf brengen dus het hele cluppie gaat altijd mee. Nog een extra alternatief voor bij de pony; ik ken iemand die twee alpaca's bij haar paard heeft gezet. Schijnt ook prima te gaan. Wel duur hoor die alpaca's ;) Persoonlijk denk ik dat Niels een goed punt heeft en dat je het beste nog een pony bij de pony kan zetten. Een geit kost tenslotte ook voer, dierenarts kosten en moet ook bekapt worden dus veel duurder met een extra pony ipv een geit ben je ook niet uit.