Signalen dat de kat zwanger is
Wanneer een kat zwanger is zal tijdens de eerste weken van de zwangerschap symptomen voorkomen waaruit blijkt dat de kat zwanger is. Een kat kan echter schijnzwanger zijn waarbij alle symptomen van een normale zwangerschap voordoen. Enkele symptomen van een zwangere kat zijn:

Verandering in gedrag
Een kat die zwanger kan verandering in haar gedrag vertonen. Een zwangere kat kan een minder of geen behoefte hebben om te gaan spelen, terwijl deze voorheen erg speels was. Een kat kan bijvoorbeeld ook qua karakter verandert zijn en bijvoorbeeld veel prikkelbaarder zijn of juist aanhankelijker. Een andere verandering wat kan optreden is dat een kat veel meer zal gaan slapen en meer zal eten. Net zoals bij de mens reageert elke kat weer anders op een zwangerschap.

Toename in gewicht
Voedsel is zeer belangrijk voor een kat die zwanger is. Gemiddeld neemt een kat 40% toe in lichaamsgewicht tijdens de zwangerschap. In het begin van de zwangerschap zal dit vooral te maken hebben door de extra baarmoederweefsel dat wordt aangemaakt. Later tijdens de zwangerschap heeft de toename van het gewicht vooral te maken met de kittens zelf. Hoeveel een kat zal toenemen in gewicht is daarom ook afhankelijk van hoeveel kittens deze heeft. Het is belangrijk dat de zwangere kat voldoende voedsel tot haar beschikbaar heeft en indien nodig special voedsel. Een kat eet normaal gesproken tijdens de zwangerschap niet meer dan dat ze daadwerkelijk nodig heeft, dus (vooral droogvoedsel) kan de gehele dag blijven staan.

Verandering tepels kat
Bij een zwangere kat zal ongeveer bij de derde week een verandering optreden ten opzichte van de tepels. Deze verandering is geen bevestiging want ook bij een schijnzwangerschap kunnen lichamelijke veranderingen optreden. Rond de derde week van de zwangerschap kunnen de tepels van de kat veranderen van kleur en kunnen donkerder worden. Ook de vacht rond de tepels kan veranderen en gaan wijken.