welke spuitjes moet een hond allemaal hebben?

ik wil graag weten welke prikken en welke medische zorg je allemaal aan een hond moet geven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Vaccinaties moeten altijd uitgevoerd worden door de eigenaren van gezelschapsdieren en de honden moeten worden ingeënt op het juiste moment.

Dit helpt om de weerstand van het dier te verbeteren tegen een aantal specifieke ziekten die vaak problemen bij honden veroorzaken. De honden die wees zijn ten gevolge van het overlijden van de moeder hebben minder bescherming in hun immuunsysteem. Deze dieren worden bijzonder goed beschermd tegen allerlei ziekten.

Inenten wordt meestal gestart op de leeftijd van vijf tot zes weken en voorafgaand aan deze leeftijd, de materiële immuniteit zal het dier helpen om een natuurlijke weerstand tegen ziektes te hebben. Het is altijd beter om het dier te ontwormen voor de vaccinatie. Vaccinatie tegen de parvo-virus wordt gedaan op een vroege leeftijd, want pups worden vaak beïnvloed door parvo virale infecties.

De booster dosis voor elk vaccinatie moet worden gegeven op de juiste tijd en dit helpt de opbouw van het immuunsysteem zeer goed. Vaccinaties worden in vele landen uitgevoerd. Vooral tegen hondsdolheid. Vaccinaties tegen hondsdolheid worden gegeven op de leeftijd van dertien tot vijftien weken oud. Eens in de drie jaar wordt dit herhaald.

Bij honden met een hoog risico worden het mazelenvirus inenting en parvovirus inenting gegeven als ze vijf weken oud zijn. Het Leptospira serovar inenting wordt gegeven op zes tot acht weken oud en weer op tien á twaalf weken en tussen het dertiende á zestiende week.

Daarna jaarlijks herhalen. Bordetella en de ziekte van Lyme inentingen zijn slechts optioneel in het geval van honden. Vaccinaties tegen de canine para-influenza, parvo, en canine adenovirus type twee is gelijk aan het schema van leptospiral serovars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort samengevat:

Minimaal: puppyentingen op 6, 9 en 12 weken, daarna jaarlijkse de grote cocktail. Liefst aangevuld met de vaccinatie tegen Kennelhoest (elk jaar).
Ontwormen op 4,6,8,10 en 12 weken, daarna elke maand tot een half jaar en dan 4 keer per jaar.
Ontvlooien (inclusief anti-teken) elke maand.

De jaarlijkse vaccinatie is gelijk een gehele gezondheidscontrole en is dus zeer belangrijk!