Kunnen honden chagrijnig zijn/kijken?

Soms lijkt het of me hond chagrijnig kijkt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Een hond heeft net als een mens gelaatsspieren; het zou dan nog al vreemd zijn dat hij wel zijn oren in alle mogelijke standen kan zetten maar absoluut niks kan met die andere spieren op zijn kop.
Als een hond hoofdpijn heeft of om andere reden kort voor de kar staat is dat best handig voor een soortgenoot om dat te kunnen zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou zelf echt niet vrolijker kijken met zo'n stom kerstpak aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Volgens DE Deskundigen, voor zover ik weet, niet.
Wat mensen vaak doen is een dier "vermenselijken": hem/haar dus menselijke eigenschappen aanmeten, zoals bijvoorbeeld: mijn huisdier vindt mij niet lief, is boos, is sacherijnig.
Maar als ik mijn hond bekijk, dan zie ik echt wel aan hem of hij zich prettig of niet voelt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit kan niet, dit kunnen wij mensen hooguit zo ervaren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hond kan het wel geloof ik, haha! Nee, honden weten niet wat 'chagrijnig' is, dus ze kunnen geen bepaalde gezichtsuitdrukking uitdrukken (vreemde zin, maar goed). Maar het kan inderdaad zo lijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond kan gestresst zijn, aan depressies lijden en ook buien hebben. Allemaal hormonaal gestuurd.

Jachthonden (daar heb ik verstand van, andere honden heb ik nooit zo diepgaand bestudeerd) kunnen er erg tragisch uitzien, maar dat is "wachten op actie". Valt er weer wat te beleven of wordt hun aandacht getrokken door iets wat zij interessant vinden, dan verandert ook hun gezichtsuitdrukking. Ik stel me voor dat dan ook de stemming omslaat. Ergo: ze hebben stemmingen.
Ivana
13 jaar geleden
Ja hoor nou en of die van mij kan chagarijnig boos vroijk bang en verdietig kijken..Nu is chagarijnig wel een moeilijke om uit te leggen ,maar als ze iets niet mag maar wel wil heeft ze echt een bik die boek delen schrijft.of als er ze door heeft dat mensen dope op of bij zich hebben dan zie ik dat gelijk aan mijn hond dan heeft ze er de pest in want die personen moet ze niet en soms tikt ze dan ff aan in welke zak het zit en gaat van een afstand heel duidelijk chaggo liggen kijken of ze loopt er met verder met een grote boog omheen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, al ie zich niet lekker voelt, of pijn heeft kan een hond behoorlijk chagrijnig zijn....dat merk je ook aan sneller grommen ...

Honden kunnen immers ook heel enthousiast en blij zijn...een hond lacht door zijn bek half open te laten hangen met een heel ontspannen gezicht en de oortjes vrolijk rechtop...

Toegevoegd na 3 minuten:
En wat de 'experts' ook zeggen, het is gewoon duidelijk te zien of een hond lekker in z'n vel zit of niet....daar valt niets aan in te vullen....invullen is als je menselijke gedachten en gevoelens op de hond projecteert...maar een goede of slechte stemming, is erg primair...en komt bij alle dieren voor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het etiket "chagrijnig" is een menselijk etiket wat wij op het gedrag plakken, maar ik kan bij mijn hond heel goed zien of zij blij is of zich niet prettig voelt.
Als ik 's morgens naar mijn werk ga, kijkt mijn hond ook altijd heel chagrijnig. Logisch, ze vindt het niet leuk dat ik weg ga. Als ik haar nog even gedag zeg of een aai over haar bol wil geven, draait ze beledigd (nog zo'n menselijk etiket) haar kop weg.

Als ze vrolijk is en ik haar lekker knuffel, kan ze zelfs lachen, met een soort grinnik-geluidjes en de bek half open, mondhoeken omhoog getrokken en ogen een beetje toegeknepen.

Kortom: wij benoemen op een menselijke manier allerlei gedrag en stemmingen bij honden. Misschien zijn de termen niet direct toepasbaar op een hond, maar je kunt wel degelijk aan de gezichtsuitdrukkingen van je hond zien hoe of hij zich fijn voelt of niet.

En honden zijn ook uitstekend in staat om onze gezichten "te lezen". Dit hebben ze aangeleerd toen ze huishonden werden. Soortgenoten herkennen ze vooral aan lichaamstaal en geur, mensen herkennen ze aan het gezicht. (zie ook: http://www.nu.nl/wetenschap/2363273/hond-herkent-baasje-gezicht-.html)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Als je 's morgens weggaat moet je de hond niet gedag zeggen. Dat is eveneens menselijk gedrag. Honden begroeten elkaar alleen bij het terugkomen in de roedel. Het is dus duidelijk dat de hond zijn kop afwent. Hij begrijpt jouw handeling niet.
Als een hond uit zijn doen is, kun je dat beslist zien aan zijn kop.
Honden vertonen veel mimiek, ook dromen ze en kennen ze dus emoties.
een hond die blij is verraad dat duidelijk, dus als een hond gestresst is 9pijn , angst, onzekerheid, tegenstrijdig gedraag van de baas, dominant gedrag van ander dier, om een paar zijstraten te noemen, dan kan een hond zelfs verontwaardigd kijken.

Ik lees van diverse mensen dat ze het idee hebben dat honden niet veel "state of minds "kunnen hebben, waaronder boeken van gedragsdeskundigen.

Wij fokken en voeden ruim 20 jaar hondjes op en ze vertonen reeds van jongs af aan een heel scala van gelaatsuitdrukkingen.
Sommigen spiegelen zich zo aan ons dat ze echt lachen met ontblootte tanden.
Een dierenarts die door een van onze goedgeluimde diertjes toegelachen werd, was bang dat de hond ging bijten/ aanvallen.
Ik heb toen laten zien dat ze echt lachte en dat ook gedemonstreerd.
De dierenarts had dit nog nooit gezien.
Het is mogelijk dat veel honden weinig gelaatsuitdrukking vertonen , omdat er toch (vrijwel) niet op gereageerd wordt.
Als je echter je pasgeboren pup behandelt als een denkend wezen zonder te antropomorfiseren(= is hond als mens zien), ontwikkelt een slimme hond een heel scala gelaatsuitdrukkingen.
Dit hangt echter in onze situatie samen met het feit dat onze hondjes die we houden van geboorte tot dood bij ons zijn en we aan alle door ons gefokte pupjes veel aandacht en genegenheid geven, zodra ze ondernemend worden.
Reeds voordat ze kunnen zien wegen we ze dagelijks en strelen en koesteren de pupjes die -pasgeboren- ongeveer 150 gram wegen. en dus zeer klein zijn.
Ze reageren dan echter al met hun gelaatstrekken op ons.
Dus als een hond weinig mimiek heeft, heeft hij dat niet kunnen ontwikkelen in zijn eerste levensjaren.
Vooral die eerste maanden zijn heel belangrijk, omdat er dan (net als bij mensen) veel synaptische verbindingen in de hersenen aangesloten zijn, wat gebruikt wordt blijft bestaan en wat niet gebruikt wordt verdwijnt aan aansluitingen.
Dus is de start van een pup sterk bepalend voor zijn palet aan uitingsmogelijkheden.
Mensen die meer op commerciele grondslag met honden omgaan hebben hier misschien minder oog voor.
Niet zelden publiceren zij echter meer artikelen die op hun ervaring gebaseerd is.
daarom schrijf ik dit even uitgebreid op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verwenn hem (L)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ogen van en hond hebben veel uitdrukking. Verdriet kan ik aflezen en blij en moe en op scherp bij het zien van de postbode :). De lichaamshouding is dan bijpasssend. Maar niet chagerijnig. Volgens mij niet hoor.