klopt het dat er dit jaar veel minder kikkers zijn ? Er is geen kikkerconcert in onze sloot dit jaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Antwoorden (8)

Is mij ook al opgevallen dit jaar. Onze vijver was altijd bedekt met dikke snoeren kikkerdril in het voorjaar en in begin juni huppelden de kleine kikkertjes vrolijk door het gras. het gras was altijd in beweging. Wij zaken geen dril dit jaar en dachten dat het te lang gevroren had en te lang koud was geweest. Toevallig hoorde ik vanmiddag weer het vertrouwde geluid en ging meteen kijken. Ja hoor, ik zag 2 kleine kikkertjes in het zonnetje op een lelieblad zitten. Ze zijn er dus wel! Misschien heeft alles zich door de lange koude periode verlaat en zie jij ze ook weer één dezer dagen!
amc
13 jaar geleden
Het was een redelijk strenge winter, maar er zijn op het kikkerforum ook meldingen dat een mogelijke schimmelziekte het probleem kan zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb er vorige maand wel een hoop gezien in de poelen in de bossen vlakbij. Wel iets later dan normaal, eind mei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn buren hebben een vijver en ik hoor ze dit jaar juist heel veel :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De groene kikker is een waterkikker, die vrijwel allemaal onder water overwinteren.
Indien er een winter is met langdurig ijs, afgedekt met sneeuw, gaan de algen onder water dood, deze zijn in de winter een belangrijke zuurstofproducent, de dode algen gaan rotten, er ontstaat dan methaan gassen en een groot gebrek aan zuurstof, dit betekend het einde van de kikkers in de winterslaap.
Dus zou het heel goed kunnen dat afgelopen winter er veel kikkers vergiftigd zijn door het gas en /of gestikt door te weinig zuurstof.
Men zegt dan ten onrechte, dat de kikkers zijn dood gevroren.

Groene kikkers eten ook hun eigen kindjes op!
Er zullen nu minder kikkervisjes zijn, maar ook minder volwassen kikkers, waarschijnlijk zullen om deze reden aanzienlijk meer kikkervisjes volwassen kikkers worden en is het na een paar jaar alles weer als voorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon direct naast het water en hoor de kikkers, net als andere jaren, weer hele nachten kwaken, in een poging me uit de slaap te houden. heb niet de indruk dat er dit jaar minder zijn dan andere jaren.
13 jaar geleden
In onze sloot achter het huis barst iedere nacht het kikkerconcert los. Ik geniet ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, maar er zijn dit jaar wel meer prinsen en prinsessen. er zijn dus meer kikkers gekust en veranderd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb er dit jaar erg weinig in vergelijking met andere jaren, maar dat komt doordat mijn (ondiepe) vijver met koninginnedag ineens te veel graden afgekoeld was ( buitentemperatuur van 29 naar 19 graden in 1 dag).