waarom doet mijn kat dit? zie uitleg

als ik de kattenbak van me kat ga verschonen dan begint ze te miauwen en gaat ze ineens haar behoefte doen op de vloer mee als ik har kattenbak verschoon
waarom doet ze dit dit heeft ze nooit gedaan pas sinds 2 maanden het lijkt wel alsof ze kwaad is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Als ik hier kattenbakken verschoon staan ze in de rij om maar zo snel mogelijk op de schone bak te mogen.
Om maar zo snel mogelijk hun geurtje erin te krijgen.

Het lijkt wel of jouw kat dat ook wil doen. Als je de bak verschoont wil ze zo snel mogelijk op de bak om haar geurtje erin te krijgen. Alleen is ze daar zo op gebrand dat ze al voortijdig gaat zitten plassen. En als dat een paar keer fout gaat dan wordt het een soort automatisme.

Probeer de bak te doen als ze er niet bij is. Misschien dat dat helpt. Of zorg voor een soort noodbakje. Gewoon een klein teiltje met een dun laagje grind erin dat je dan even neerzet ipv de kattenbak.

Gaat ze meer naast de bak plassen dan moet je haar urine even laten controlleren bij de dierenarts. Dan kan er ook wat anders aan de hand zijn
Aponi
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel het bleek ook de oorzaak te zijn dat als ik haar voor haar neus schoon gaat maken dat ze dan een soort drang krijgt dat ze het moet doen ik heb er op gelet dus ik verschoon hem niet meer voor haar neus ;)
de problemen zijn verholpen

Andere antwoorden (4)

Klinkt eerder alsof je kat wat problemen heeft & pas op het moment dat je de bak gaat verschonen beseft dat ze naar het toilet moet gaan.

Dieren zijn in principe niet wraakzuchtig en ik verwacht niet dat ze het doet om jou een hak te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je ooit iets te lang gewacht met het verschonen van de kattenbak??
Bij mij heeft ze het één keer gedaan in precies dezelfde situatie zoals jij hem omschrijft : ik was op vakantie geweest, en had m'n buurvrouwtje (die zelf 2 katten heeft) gevraagd voor mijn kat te zorgen (8 dagen)
Op het aanrecht stonden oa. alle attributen voor schone toiletten.

Maar toen ik de 'huif' eraf tilde bij thuiskomst, bleek dus, dat er nooit een nieuw toilet was gemaakt voor haar, en terwijl ik bezig was, draaide ze een grote drol op 2m afstand.

Alsof ze aan wou geven : je begrijpt toch wel, dat ik op zo'n toilet toch echt niet meer kón???

Misschien dat jij een tijdje wat vaker moet verschonen, zodat je deze gewoonte weer doorbreekt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik verschoon onze katten bak 2 keer per dag als je een beest heb moet je ervoor zorgen en 1 keer vind ik naar mijn gevoel te weinig omdat dat misschien mijn ''autisme'' is dus dat is het zeker te weten niet.
Misschien helpt het als je haar nog even op de bak zet voordat je die gaat verschonen?

Het kan idd zijn dat ze de bak te vies vind of dat ze het grit niet prettig vindt.
Zelf gebruik ik ecologisch grit wat je door het toilet kunt spoelen. Echt megagoedkoop. Ik doe een half jaar met een zak van €25,- met drie katten! (te koop bij Zooplus)
Het maakt ook balletjes van de plasjes. Gewoon elke dag uitscheppen en eens in de maand helemaal de bak verschonen.

Soms piesen katten ook naast de bak om te laten zien dat ze zich niet lekker voelen. Ze kan dus ook ziek zijn!

Kortom het kan meerdere redenenen hebben.

Het kan ook zijn dat vb. de plek waar de kattenbak staat haar niet bevalt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste kan je even een plasje laten onderzoeken door de dierenarts, dan weet je in ieder geval dat het geen medische oorzaak heeft. 1 bak is te weinig voor de kat. Je kan er beter nog eentje aanschaffen en deze op een andere plek zetten. Katten geven er de voorkeur aan om niet op dezelfde plek te plassen en te poepen. Waar heb je de bak nu staan? De plaats is ook heel belangrijk. Daarnaast regelmatig schoonmaken en goed grit gebruiken.

Ik heb een artikel geschreven over kattenbakken, wellicht dat het dan wat duidelijker wordt waarom het zo belangrijk is om voldoende bakken aan te schaffen en ze op de juiste plaatst te zetten. Zie de bron om het artikel te lezen.