Nog geen week geleden een konijntje gekocht bij het tuincentrum. Konijntje bleek erg ziek te zijn en is overleden. Wat kan ik nu doen?

Mijn zoontje heeft nog geen week geleden een klein konijntje uitgezocht bij de Intratuin in Zoetermeer. Het beestje was erg klein, ongeveer 9 weken. Hij was erg rustig maar naar mijn idee was dat omdat hij nog zo klein was en moest wennen aan zijn huis. Gisteravond kregen wij visite en mijn zoontje wilde vol trots zijn konijn laten zien. Mijn zus (dierenartsassistente) merkte op dat het konijntje ziek was en dat hij direct naar de (spoed)dierenarts moest. Het konijntje werd direct in een couveuse gelegd en kreeg een infuus. Het beestje bleek zwaar onderkoeld te zijn. Het konijntje was zo zwak dat de dierenarts hem een spuitje heeft gegeven. Mijn zoontje was helemaal overstuur! Volgens de dierenarts had het beestje een besmettelijke konijnenziekte bij zich en had hij dit al toen we hem kochten. Het beestje zat met meerdere konijnen in een hok dus die zullen ook besmet zijn. Het konijntje is aangeschaft voor 30 euro en de dierenartskosten zijn opgelopen tot 100 euro.

Kan ik de intratuin aansprakelijk stellen voor dit? En kan ik de gemaakte kosten terugkrijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

De verklaring en vaststelling van de dierenarts zo in dit geval wel eens je gelijk kunnen opleveren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is dus van belang rekening en verklaring van dierenarts EN een verklaring van jullie dierenartsassistente/vriendin mee te nemen naar Intratuin.

Met levende have is vaak lastig hard te maken waarom een dier sterft en of er eigen gebrek bij zou zitten, dit lijkt mij in de beschreven situatie niet aan de orde.

Intratuin is wel degelijk aansprakelijk, ook voor de vervolgschade.

Deze zal echter de schade op de leverancier van de konijnen kunnen verhalen maar dat is niet iets waarmee jullie lastig gevallen mogen worden (ze gaan dat misschien wel opperen, dan heb je je reactie klaar)

Mijn antwoord kan wat kil overkomen maar dat is absoluut niet de bedoeling, het veroorzaakte leed is veel groter dan die rotcenten, wat een verdriet voor je gezin!!

En wat goed dat jullie zo doortastend zijn geweest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat als je met dit verhaal en e.v.t. een briefje van de dierenarts naar de intratuin gaat ze zonder problemen je het geld teruggeven.
Daarnaast zullen ze maatregelen moeten treffen voor de overige konijntjes bij hun.
Zo niet lijkt mij dit een goede zaak voor de dierenpolitie het is per slot van rekening verboden zieke dieren te verhandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens het Nederlandse recht is de aankoop van een dier gelijk aan de aankoop van een 'zaak', en bij de aankoop van een zaak staat de verkoper er voor garant dat de 'zaak' aan de gestelde eisen voor die 'zaak' voldoet.

Ik concludeer daar uit, dat als jouw konijntje aantoonbaar ziek was en het tuincentrum had dat logischerwijs kunnen weten, jij tenminste je geld terug zou moeten krijgen.
Gemaakte kosten zal een stuk moeilijker worden. Je had nl. ook, om het maar eens heel cru uit te drukken, niks kunnen doen en dan was het konijntje vanzelf overleden...

Het is natuurlijk van de zotte dat ze bij een tuincentrum jonge konijntjes mogen verkopen, en dat ze dan ook nog zieke konijntjes verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon terug naar de winkel.
Juridisch gezien zit het zo:
Wanneer een zaak (konijn is juridisch gezien hetzelfde als een paar schoenen....) binnen 6 maanden na aanschaf een gebrek blijkt te hebben (dood konijntje heeft als gebrek dat ie niet leeft...) dan wordt er verondersteld dat het gebrek al aanwezig was bij aanschaf.

Dus het is een "ondeugdelijk product" en je kan hem laten vervangen of je geld terug vragen.

Maar ja.... je blijft wel met een ontroostbaar zoontje zitten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hebt trouwens ook gewoon recht op schade vergoeding. Dus de daadwerkelijk geleden schade. Dierenartskosten. Smartengeld, hoewel op zijn plaats...., wordt niet toegekend.
Ik zal nog even de relevante wetsartikelen erbij zoeken voor je.

Toegevoegd na 6 minuten:
artikel 18, lid 2, boek 7, Burgerlijk Wetboek zegt dat een product wat binnen 6 maanden stuk gaat al niet goed was ten tijde van de aanschaf

artikel 24 boek 7 zegt dat de verkoper moet herstellen (kan niet) of vervangen en dat er schadevergoeding kan worden gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een dierenartsverklaring zal je de aanschafkosten vergoed moeten krijgen.
de dierenartskosten, dat zou coulance zijn als ze die vergoeden.
officieel had je met het zieke konijntje naar intratuin moeten gaan.
zij hadden je dan de aanschafkosten of een nieuw konijntje kunnen geven.
wat ze vervolgens met het konijntje hadden gedaan, wil je niet weten natuurlijk.
helaas geldt een dier als een goed, en niet als een wezen met intrinsieke waarde.

mocht je weer een konijn willen, richt je dan eens op konijnenopvangen.
sterkte, erg sneu voor je zoontje.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, bij de opvang weten ze in ieder geval wel of een diertje ziek of gezond is.
Op heel veel doosjes, waarin vogeltjes en ook konijntjes worden vervoerd na aankoop, staat de tekst: dit is levende have. Na aanschaf is er geen garantie.
Natuurlijk willen ze hun goede naam niet kwijt en zou het in dit geval misschien lukken om de aanschafprijs terug te krijgen. Aanschaf van levende have staat niet gelijk aan "een product".
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat kunnen ze er wel op zetten, maar de wet zegt toch anders.
de eerste 6 mnd heb je garantie, zonder dat je hoeft aan te tonen dat de verkoper fout zat.
de 2e 6 mnd moet je dat wel kunnen aantonen.
Ivana
12 jaar geleden
Dan heb ik me in het verleden duidelijk laten "overdonderen".
Met het doosje in de hand wees hij op mijn rechteloosheid. Eigenlijk vond ik zijn stelling normaal, want een vogeltje twee dagen niet voeren (stel dat!) en hij gaat de pijp uit. Leek mij ook logisch toen, dat hij geen schuld had als iemand anders de verzorging op zich nam.
Bedankt voor het bijspijkeren.