kan je een poes ook trucjes leren?

Ik vroeg me af of je een kat of een poes ook trucjs kan leren aangezien dit wel bij honden kan..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (17)

Jazeker. De mijne apporteert balletjes als je die weggooit. Net een hondje :)
13 jaar geleden
Sommige katten doen trucjes uit hun zelf.
Wij hadden 2 katten een dikke en een normale en die normale sprong voor de dikke op de deurkruk om de deur te openen als de dikke naar de gang wilde.
Het gekke was dat ze voor zichzelf dat niet deed, dan ging ze miauwen zodat wij voor haar de deur open deden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha grappig!
Die van m'n zwager geeft een pootje bij het krijgen van z'n voer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor.
1 van onze zingt poesje.. miauw als ie eten krijgt.
andere geeft pootje voor snoepje of lekkers.
3e is dom, die kan echt niks...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen leren het kattenluik te gebruiken, en de kattenbak. Je kunt ze afleren om aan je meubels te krabben, wel een krabpaal ervoor in de plaats.
Wel jong beginnen.
Sommigen kunnen zelf de deur openen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja , maar zoals al gezegd ze doen het zelf.
Die van mij gooit de hoorn van de telefoon als er
gebeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absoluut,de mijne gaat tegen het raam tikken als ze naar buiten wil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en zelfs hele nuttige trucjes.

Ik had vroeger een vriendinnetje en zij hadden 4 katten thuis. Alle vier deden zij hun behoefte op het toilet. Er hingen op hun toilet ook allemaal foto's van plassende en poepende katten. Wat ik zo bijzonder vond is dat ze het heel netjes deden, niets op de bril of op de grond.

Dus mannen, zo kan het ook!! :)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan zeker, wij hebben na lang proberen eindelijk voor elkaar dat ze op hun beurt wachten, zoals bij het geven van eten en kattesnoepjes.

Ook als ik een bepaald geluid maak komen ze keihard aanrennen om geaaid te worden, binnen en buiten reageren ze hier op.

Als ik ze beide in hun zij aai, dan vallen ze direct om en willen ze meer. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt, maar ze doen het allebei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaeker, ik ken iemand die zijn kat had geleerd haar kop in zijn mond te steken, als een soort omgekeerde leeuw-dompteur truc.
Die kat gooide ook zelf walnoten van de trap, liep er achteraan naar beneden, en bracht de walnoot weer naar boven. Daarna duwde ze de walnoot van de trap en begon het spelletje weer van voren af aan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat zag er ongeveer zo uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit ziet er niet geheel vrijwillig uit, vanuit de kat gezien dan hè.
De mijne geeft pootjes. Dat is altijd een grote hit bij visite (als ze tenminste relaxt genoeg is bij de visite om niet onder het bed te zitten).

In mijn ervaring gaat het bij het aanleren van trucjes meer om het cultiveren van bestaan gedrag dan het aanleren van nieuw gedrag.

Onze poes begon ooit zelf met héél voorzichtig een pootje uitsteken naar onze gezichten als ze aandacht/eten wilde en wij ons niet direct op haar richtten. Omdat we het zo leuk vonden, hebben we het gecultiveerd door 'pootje' te zeggen iedere keer dat ze aanstalten maakte dit te doen, en haar te knuffelen als ze 'luisterde'. Op een gegeven moment begon ze pootjes te geven als we het op de juiste manier zeiden.

Maar kijk wel uit welk gedrag je cultiveert. Een kat die heel zacht een pootje naar je gezicht uitsteekt als je het vraagt, is natuurlijk hartstikke schattig. Maar op een gegeven moment begon ze ons 's ochtends, als zij het tijd vond voor brokken, ook wakker te maken met een poot in ons gezicht. En dan iets minder zacht. Toen hadden we weer gedrag dat we haar áf moesten leren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, apporteren doen veel katten graag... en springen naar een verenhengeltje... verstopspelletjes vinden ze ook wel leuk, dat je iets lekkers vertopt onder een kussen of zo...

En ik heb een 'brokkenpiloot' gemaakt van een lege poedersuikerbus, waar ik hun brokjes in doe (ala pipolino)...dat hadden ze ook zo door...

Ze verzinnen zelf ook allerlei trucjes... bv het openen van deuren, het naar beneden gooien van het snoeptrommeltje, zodat het openspringt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, je kunt ze leren hun ontlasting bij hun buurman te doen en het daarna te begraven. Scheelt 3 x in de week de bak verschonen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik tegen mijn kat praat, krijg ik altijd antwoord terug. Hij begint dan ook te spinnen en met zijn voorpootjes te trappelen.
Mijn kat komt ook speciaal naar binnen om naar de kattenbak te gaan en als hij klaar is gaat hij weer naar buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut. Er zijn wel katten die op een gewone wc gaan.
En wat denk je van de leeuwen en tijgers in het circus bijvoorbeel.Als je een kat, die groot genoeg is om eem mens op te eten en je kunt die leren, dan zal het met zo`n huiskat zeker moeten lukken.Of het makkelijker is weet ik niet maar wel een stuk veiliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry hoor, maar die man die dat kitten in zijn mond steekt moeten ze de katten van afnemen. Die kat vindt er niets aan en het is nog onzinnig ook. Dierenmishandeling noemen ze dit.

Katten kunnen je heel veel kunstjes leren. Mijn katten geven een high five en gaan op commando zitten. Ja ook best zinloos, maar ze vinden het leuk en dat is belangrijk.

In het boek train uw kat in 10 minuten per dag staan hele leuke dingen in. Het boek is van Miriam Field-Babineau.