Wat moet ik doen als het achterste van mijn kip naar buiten uitsteekt?

Het lijkt wel ontstoken, mijn mama denkt dat het aambeien zijn, of is het misschien diarree? Soms komt er wat uitgedrupt en komt er ook bloed mee uit. Ze maakt niet veel geluiden, zit stil en bol. Soms maakt ze een kreunend geluid en dan zie ik dat er bloed uitkomt. Ze heeft ook geen eetlust en ik moet haar ook dwingen om te drinken. Ze is nog geen jaar oud.
Ik heb haar nu apart gezet van de andere kippen met water met wat zout en suiker in opgelost (wat schijnt te helpen volgens sites) en ook maïs en wat brood. Maar wat als er dan bloed op het eten drupt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit komt waarschijnlijk doordat de kip zoveel druk zet op haar achterste omdat ze misschien een ei wil leggen. Hierdoor drukt ze dus als het ware de binnenkant naar buiten. Heel belangrijk voor goede eieren en een gezonde kip is het voer, dus misschien dat je daar wat aan moet doen. Wat haar achterste betreft zou ik ervoor zorgen dat alles niet ontstoken raakt, dan overlijdt ze namelijk gegarandeerd. Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat kan ik doen om het niet te laten ontsteken? Ik denk dat het dat al is :s
Rieneke1
8 jaar geleden
Je moet met deze kip naar een dierenarts die verstand heeft van vogels. Al was het maar om het beestje in te laten slapen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja ze wil waarschijnlijk een ei leggen dat niet goed is. Windei!!!
Ga naar een kleine kippen boer, die weten vaak uit ervaring wat je moet doen !
Rieneke1
8 jaar geleden
En Riyix, leeft het beestje nog?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja ze leeft nog, maar mijn ouders willen niet naar de dierenarts :s
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je wordt niet blij van mn antwoord! Deze kip heeft "de leg uit" Als je veel geld kwijt wilt ga je er mee naar de dierenarts, als je slim ben degradeer je de kip tot soepkip, en haal je een nieuwe. Een kip legt namelijk na het eerste jaar in totaal niet meer zoveel eieren als in het eerste jaar.
Rieneke1
8 jaar geleden
Wat triest om te horen Riyix, en wat een voorbeeld voor kinderen.
Je leert nu in ieder geval hoe het niet moet.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar kan je niet zelf gaan van je zakgeld?
Of wellicht heb je een opa of oma die je wat willen lenen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben 18, maar ik ga het zo laten, er komt alleen ruzie van als ik naar de dierenarts zou gaan.
Rieneke1
8 jaar geleden
Mij zou dierenleed wel een ruzie waard zijn, maar ieder z'n keus.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk steekt de cloaca voor een deel naar buiten en is gaan ontsteken. Dat kan je zelf behandelen (zie de link) maar een dierenarts kan dat beter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een serieus en pijnlijk probleem. Er kan een verschil in oorzaken zijn, maar over het algemeen kan je kip qua bouw wat minder geschikt zijn voor het ei wat ze moet leggen. Kippen moeten een open en flexibel bekken hebben. Als je kip dit minder in aanleg heeft kan het door de bouw komen of door een afwijking die aangeboren is.
Het kan zijn dat ze te hard geperst heeft om een eitje te leggen. Als gevolg kan de eileider gaan uitzakken.
Je moet je kip zo snel mogelijk apart zetten van de anderen. Haar collega's zouden aan haar achterste kunnen gaan pikken en dan ben je nog verder van huis voor een goede behandeling.
De uitstulping die je ziet kan de legdarm zijn. Wanneer je minder ervaring hebt met kippen zou ik naar een dierenarts gaan. Waarschijnlijk probeert hij/zij met lauw, steriel water o.i.d. eerst alles schoon te maken. Dan moet geprobeerd worden het ei te verwijderen, als dat er inderdaad nog in zit. Dat kan de arts voelen, daar is niet persé een röntgen foto voor nodig. De legdarm moet daarna worden teruggeduwd.
Er is wel een probleem: de kip kan deze kwaal weer terug krijgen. Soms al binnen een paar dagen. Het kan zijn dat je kip al eens eerder legnood heeft gehad (problemen met het uitpersen van het ei). Ik weet niet of dit operatief voor altijd te verhelpen is. De dierenarts kan je dit wel vertellen. Meestal worden kippen met dit soort kwalen geëuthanaseerd.
In ieder geval heel veel beterschap met je kip. En laat je ons nog even weten hoe het afloopt?