Wat moet ik doen als het achterste van mijn kip naar buiten uitsteekt?

Het lijkt wel ontstoken, mijn mama denkt dat het aambeien zijn, of is het misschien diarree? Soms komt er wat uitgedrupt en komt er ook bloed mee uit. Ze maakt niet veel geluiden, zit stil en bol. Soms maakt ze een kreunend geluid en dan zie ik dat er bloed uitkomt. Ze heeft ook geen eetlust en ik moet haar ook dwingen om te drinken. Ze is nog geen jaar oud.
Ik heb haar nu apart gezet van de andere kippen met water met wat zout en suiker in opgelost (wat schijnt te helpen volgens sites) en ook maïs en wat brood. Maar wat als er dan bloed op het eten drupt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Waarschijnlijk steekt de cloaca voor een deel naar buiten en is gaan ontsteken. Dat kan je zelf behandelen (zie de link) maar een dierenarts kan dat beter.

Bronnen:
http://www.redeenlegkip.nl/ehbo.html

Dat is een serieus en pijnlijk probleem. Er kan een verschil in oorzaken zijn, maar over het algemeen kan je kip qua bouw wat minder geschikt zijn voor het ei wat ze moet leggen. Kippen moeten een open en flexibel bekken hebben. Als je kip dit minder in aanleg heeft kan het door de bouw komen of door een afwijking die aangeboren is. Het kan zijn dat ze te hard geperst heeft om een eitje te leggen. Als gevolg kan de eileider gaan uitzakken. Je moet je kip zo snel mogelijk apart zetten van de anderen. Haar collega's zouden aan haar achterste kunnen gaan pikken en dan ben je nog verder van huis voor een goede behandeling. De uitstulping die je ziet kan de legdarm zijn. Wanneer je minder ervaring hebt met kippen zou ik naar een dierenarts gaan. Waarschijnlijk probeert hij/zij met lauw, steriel water o.i.d. eerst alles schoon te maken. Dan moet geprobeerd worden het ei te verwijderen, als dat er inderdaad nog in zit. Dat kan de arts voelen, daar is niet persé een röntgen foto voor nodig. De legdarm moet daarna worden teruggeduwd. Er is wel een probleem: de kip kan deze kwaal weer terug krijgen. Soms al binnen een paar dagen. Het kan zijn dat je kip al eens eerder legnood heeft gehad (problemen met het uitpersen van het ei). Ik weet niet of dit operatief voor altijd te verhelpen is. De dierenarts kan je dit wel vertellen. Meestal worden kippen met dit soort kwalen geëuthanaseerd. In ieder geval heel veel beterschap met je kip. En laat je ons nog even weten hoe het afloopt?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100