Wat kan ik doen tegen "mishandeling/verwaarlozing van een hond?

Bekenden van mij hebben een hond. Hij is nu een half jaar en nog steeds niet zinnelijk doordat ze er niet mee oefenen. Ze hebben geen tuin en de hond komt niet met regelmaat buiten. Aangezien de hond toch zijn behoeftes moet doen, gebeurt dat dus in huis. Negen van de tien keer betrappen ze die hond niet op heterdaad maar hij wordt WEL gestraft. Er wordt tegen de hond geschreeuwd en hij wordt aan z'm rugvel (dus niet NEKvel!!) de bench is de gesleurd/gesmeten. Ook krijg hij regelmatig geen drinken omdat ie dan moet plassen en dat doet hij in huis wat ze niet willen (maar op tijd uitlaten doen ze ook niet) Er wordt ook niet in commando's tegen de hond gepraat. Hij snapt wel dat de baasjes boos zijn (lichaamstaal, stemverhef) maar niet waaróm (achteraf straffen, geen "foei" commando enz.) Alles wat we (ik ben niet de enige die vindt dat ze niet normaal met de hond omgaan) aan advies geven, wordt afgedaan met een "ja maar". Ik heb al een email gestuurd naar de mensen van dierenmishandeling maar die nemen emailtjes niet in behandeling. Ik zou graag anoniem willen blijven want het betreft mensen die ik elke dag zie maar toch wil ik dat de hond geholpen wordt. Hebben jullie nog tips?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb melding gemaakt van dierenmishandeling. De mensen krijgen een gesprek met een inspecteur die bij hun langs gaat.

Toegevoegd na 3 uur:
Inspectie is hier geweest voor vragen. De hond heeft eten,drinken, huisvesting en (vacht)verzorging dus verder valt er niet veel te doen :(

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
paulus811
14 jaar geleden
Top! Goed dat je voor de hond op komt, zelf kan hij/zij het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed zo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haal die hond daar weg! Koop hem over en verzorg hem zelf. Zou alleszins veel beter zijn! Heel mooi van je!!
paulus811
14 jaar geleden
Mee eens InVinoVeritas, maar daar moet Sacha wel de mogelijkheden voor hebben. Ik wil wel sponsoren als dat nodig is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nu alles gedaan wat ik kon. Het enige wat ik voor mezelf nog kan doen, is niet meer naar mensen gaan, zodat ik het gewoon maar niet meer zie. Misschien laf. Maar meer valt er niet te doen. Het is geen optie om die hond in huis te halen. We hebben 3 oude katten die hun rust willen en een 4e kat was een zwervertje en is bijna overal bang voor. Ik kan natuurlijk ook niet zomaar de hond kidnappen en naar het asiel brengen. Helaas zullen ze zelf niet vrijwillig afstand van de hond doen dus er valt gewoon niks meer aan te doen....
Rieneke1
14 jaar geleden
de wetten in nederland zijn allerbelabberdst op het gebied van dieren :(
goed dat je het toch hebt geprobeerd sasha.

Antwoorden (8)

Vreselijk! Doet de dierenbescherming er wel iets aan als het niet via e-mail gaat? Misschien kan je even met hen bellen en overleggen, uitleggen dat je graag ziet dat er iets aan gedaan wordt, maar niet wil dat deze mensen weten dat jij hen erop afgestuurd hebt. Misschien is het wel mogelijk op de een of andere manier.
Of misschien kan je met de anderen (je zegt dat je niet de enige bent die er zo over denkt) samen naar de dierenbescherming stappen? Zodat zij tegen die mensen niet jou persoonlijk noemen, maar een hele groep namen? Dat voelt misschien veiliger dan in je eentje?
Ik hoop dat er iets aan te doen valt!

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik weet niet hoe de situatie in elkaar zit, maar als het praktisch haalbaar is en het je niet ongepast lijkt, kan je ook aanbieden om te helpen, bijvoorbeeld door af en toe hem uit te laten.
Misschien is dat ook wel een slechte tip, omdat ze dan zelf geen moeite gaan doen maar het aan jou overlaten. Hmm, nou ja, denk er maar over na of je dat een goed of slecht idee vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
de db geeft je naam niet door als je dat niet wil.
strak plan om met meerderen melding te doen, dat legt altijd meer gewicht in de schaal, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de dierenbescherming wel denk ik ja, als er meerdere mensen melding doen, weten ze dat het serieus is.
Maar bij die mensen, ik weet niet... misschien helpt het, misschien werkt het juist tegen omdat ze zich in het nauw gedreven voelen en dan meer geneigd zijn om zich te verdedigen ipv te luisteren.
Rieneke1
14 jaar geleden
nee, ik bedoel ook met meerderen melding doen bij de db.
bah wat ontzettend sneu voor het beestje! :(
het enige wat je kan doen op legaal vlak is een melding doen bij de dierenbescherming, in de hoop dat zij iets kunnen doen, de ene afdeling is daar actiever in dan de andere.
je melding kan je niet anoniem doen, maar je naam wordt niet doorgegeven aan die mensen.
zeker het feit dat hij regelmatig geen drinken krijgt zou ik benadrukken.
heel veel succes, ik hoop echt dat je wat kan veranderen voor het dier.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je naam wordt idd niet doorgegeven... Dus melden!!!
Er is landelijk een telefoonnummer die je kunt bellen.
Hieronder de site en het nummer.
Heel veel succes er mee, dit is natuurlijk verschrikkelijk.

http://dierenbescherming3bhoek.nl/dierenleed.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Erg vervelend. Deze mensen weten volgens mij absoluut niet hoe je een dier behandelt. Ze doen (zoals ik het opvat) alsof het een kind is. Als de dierenbescherming inspringt dan komt er justitie bij kijken, niet waar? Of kan die ze ook tot les dwingen? Misschien is het handig om ze eerst persoonlijk aan te spreken.
Als je ze elke dag ziet kun je ze sterk aanraden (zonder duidelijk te beschuldigen, dat werkt niet) om op cursus te gaan. Zeg bijvoorbeeld dat je een manier weet om de hond zindelijk te krijgen. Waarschijnlijk zoeken ze zelf ook een oplossing, dus je er niet om haten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een afschuwlijk verhaal! Ik zou inderdaad de dierenbescherming bellen via het nummer in het vorige antwoord.

Misschien kun je nog aanbieden de hond af en toe uit te laten, en dan na een paar keer het beest bij de dierenbescherming te brengen, en zeggen dat hij is ontsnapt.
Misschien willen ze dan geen omgang meer met je, maar dat zou ik voor het arme beest overhebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wel met hun kunt spreken, zou ik ze eens vragen waarom ze een hond hebben. Ook kan je ze mededelen dat het lijkt alsof ze helemaal geen hond willen hebben.
Dan zou je kunnen aanbieden of jij die hond mag hebben/kopen.

Dan kan jij het dier naar het asiel brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij wilde geen hond. Hij wel. Nog even ter informatie: het arme dier is op een markt in Hongarije gekocht. Niks wetende van ziektes of smokkel... of wel wetende maar er gewoon schijt aan hebben. Pupje heeft toen iets van 14 uur in de auto gezeten. Eenmaal thuis moesten ze werken en werd hij in de badkamer opgesloten.. Beide personen (een stel) geven elkaar bij elke gelegenheid elkaar de schuld dus zo ook bij de aanschaf van de hond en de opvoeding daarvan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Des te belangrijker om de hond weg te halen. Dus kan je mijn antwoord richten op HUN. Ze hebben het geprobeerd, maar het lukt niet. Je ziet dat ze de hond helemaal niet willen. Dat kan je ze vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas wordt die hond niet zomaar weggehaald. Ze krijgen een gesprek met de inspecteur die met ze gaat praten en als advies zal geven dat ze er mee op cursus moeten. Het beestje ziet er wel gezond uit dus zwart op wit bewijs is er niet. Alleen datgene wat ik (we) hebben gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een instantie wordt die hond niet zomaar weggehaald. Dat snap ik. Waar ik het over heb ik vrijwillige basis. Als zij hem niet willen, maar ook niet willen terugbrengen naar het asiel, dan zeg jij dat jij die hond wel wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze willen de hond niet kwijt. Evenmin als hun 3 katten die de vissen uit de kom hengelen en opvreten. Maar er voor zorgen willen ze blijkbaar ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me nu echt af waarom ze een hond hebben? En dan bedoel ik de echte reden (vaak niet het eerste wat ze zeggen). Als het een vervanging is voor een kind (hun kindje), zeg dan maar dat een hond absoluut geen vervanging is. Dat zowel voor een kind als voor een hond veel verzorging nodig is. Dat een hond ook aandacht nodig heeft. Als je echt geen heil ziet, dan inderdaad de instanties maar inschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag het me ook af hoor! M.i. was het gewoon een opwelling anders kies je wel zorgvuldig een hondje en pluk je er niet eentje halsoverkop van de markt in het buitenland. Het vreemde is nog dat zij in de kinderopvang werkt en dus zal moeten weten hoe het hoort met beloning, straffen, consequent zijn e.d. Maar ik heb idd al melding van mishandeling gemaakt. Ze krijgen een inspecteur aan de deur. Ik blijf bij de mensen anoniem. De dierenbescherming weet mijn gegevens wel voor eventuele vragen.
Wij zitten hier zelf met 4 katten in huis. Heb zelf vorig jaar 2 hondjes verloren en kies er bewust voor om er verlopig niet weer 1tje te nemen. Ook niet die van hun. 3 van de 4 katten zijn oud en willen hun rust. De 4e was een zwervertje en is bijna overal bang voor. Dus met die enthousiaste, speelse hond van hun erbij, krijgen we oorlog hier in huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry verkeerd knopje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik bedoelde, is dat jij die hond neemt, om zonder het ze te zeggen naar het asiel kan brengen. Niet om hem zelf te houden als je dat niet wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat dat zo makkelijk zal gaan. Die hond staat geregistreerd en is dus zo te traceren en terug te krijgen. Overigens had ik zoals je weet melding gemaakt van mishandeling en is net de inspecteur hier aan de deur geweest. De hond heeft eten en drinken, huisvesting en (vacht)verzorging dus dan is mijn aanklacht heel friegel (of hoe hij dat zei). Ze kunnen hooguit attenderen op een cursus maar meer niet. Dus ik denk dat de mishandeling door blijft gaan.. Het is aan een ieder om een hond op zijn of haar manier op te voeden. Ben ik het niet mee eens maar dat waren de woorden van de inspecteur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb jij je best gedaan. Ik zou bij die mensen toch continu vragen waarom ze iets doen. Zoals waarom schreeuw je, waarom pak je zijn rugvel en niet zijn nek vel. Waarom laat je hem niet uit om te plassen zodat hij ook kan dringen. Alles bevragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik allemaal al gedaan. Je krijgt overal een "ja maar" op. Of "dat deed ik net toch niet?" Nee maar 10 minuten geleden wel!. Ja maar... Die lui zijn gewoon stronteigenwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze we alles dus naar hun mond praten. Alles goedpraten. Laat maar duidelijk horen wat jij hebt gezien, zonder overreden. Laat maar zien wat jouw mening is.
En met "dat deed ik net toch niet?" zeker zeggen dat ze het wel deden. "Was dat de bedoeling", waarom deed je het dan? Het is moeilijk hoor.
Jeetje wat erg !! Ontzettend goed dat je melding gemaakt hebt .Het is in elk geval bekend gemaakt . En mocht je weer argwaan krijgen weer bellen. Het baasje zal vast geschrokken zijn van het bezoek van de inspecteur. Echt goed gehandeld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al een aantal goede antwoorden gezien.

Als je anoniem wilt blijven dan kun je op de website van de LID (Landelijke Inspectie Dienst, niet gelieerd aan de Dierenbescherming maar aan de overheid.) aangifte doen van dierenmishandeling. Deze gaan dan kijken.

Ik moet er wel (helaas) bij zeggen dat deze zaken bijna geen prioriteit krijgen bij het openbaar ministerie. Als er al sprake is van een veroordeling dan zijn de straffen minimaal.

Wat je ook zou kunnen proberen is om deze mensen afstand te laten doen van het dier. Hierbij kan de dierenbescherming of een bevriende dierenarts wel bij helpen.