Alcoholische honden eigenaar laat honden niet uit, wat te doen?

Hallo,

De ex-stiefvader van mijn vriendin is alcoholist. Haar moeder is gescheiden van haar man en hij wou persé de hond houden.
Dat is gebeurt en hij heeft er zelfs nog een hond bij gehaald.
Het probleem is dat (nu zijn vrouw weg is) hij helemaal geen rem meer heeft op zijn drankgebruik.
S'ochtends om 9 uur fiets hij naar de supermarkt voor nieuw bier. Daarbij is hij al herhaaldelijk onderuit gegaan omdat hij dronken was (om 9 uur).
Maar nu heeft hij dus twee honden (herders) en die worden dus helemaal niet meer uitgelaten omdat baasje de hele dag dronken op de bank ligt.
Ze kunnen in de tuin komen (8m2) en daarmee houdt het op.

Is hier wat aan te doen want het is aardig sneu voor die honden.
Voor hem ook maar dat is een heel ander verhaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (10)

waarom bel de de dierenbescherming niet anoniem,met deze situatie,kunnen zij kijkje gaan nemen en evt. ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de dierenbescherming bellen en de situatie uitleggen,maar de kans is groot dat ze niets doen als de honden er verder goed uit zien en ze voldoende te eten krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een belangrijke wet voor de bescherming van dieren is de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren. In deze wet staat onder meer het verbod op dierenmishandeling én -verwaarlozing. Inspecteurs van de Inspectiedienst Gezelschapsdieren controleren op basis van deze wetgeving.

Je kan hier een melding doen:

http://www.hondenbescherming.nl/hond/hoe-kan-ik-helpen/16/meld-hondenleed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas is die wet een enorm onduidelijk. voordat men werkelijk spreekt van verwaarlozing en mishandeling (dus op de manier dat het strafrechtelijk te vervolgen is) moet er echt overduidelijk enorm veel aan de hand zijn, en het probleem ook nog eens structureel zijn als het even kan. persoonlijk vind ik dit zeker een vorm van verwaarlozing en mishandeling... maar ja... de wet heeft zulke enorme mazen wat dit betreft. het is echt moeilijk om hier een maatregel in te treffen, en voor zover ik heb ervaren zelfs onmogelijk als er geen medewerking komt van zowel de BD/LID of AID als de zuipschuit van een eigenaar. als ie nu eens pinten gingen halen al lopend met de hond, en het statiegeld ook nog een keer lopend wegbracht dan kwamen de honden misschien een stuk meer aan hun trekken.... +je, want dit is helaas het enige wat men zich op kan beroepen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Eucalypje.
Ja, ik weet het, hier in België is het niet anders. Wij zitten hier ook met een overbuur die zijn ezeltjes bij vriesweer zonder drinken zet, en zijn schapen afranselt als ze bijten bij het weghalen van hun lammetjes :'( Daar hebben we ook de dierenbescherming al bijgehaald, maar helaas, weinig verandering aan de zaak :(
Bel de dieren inspectiedienst, telefoon nummer kun je vragen bij de dierenambulance, en anders kan je de dierenbescherming misschien bellen, jammer voor die meneer, maar zijn honden moeten goed verzorgd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks dat het hier om een zogenaamd schrijnend geval gaat ben ik bang dat het L.I.D. weinig tot niets kan uitrichten.

Zover ik uit jou verhaal kan opmaken hebben de honden bewegingsruimte, krijgen ze te eten en liggen ze niet in hun eigen uitwerpselen, hier kan het L.I.D. dus niets mee.

Wel kan er mogelijk iets bereikt worden via gemeente / politie of een actie van de buren die gaan klagen over de uitwerpselen die (vermoedelijk) in de tuin blijven liggen of op een andere wijze overlast hebben van de dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
klopt helaas theo, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is L.I.D. ?
Rieneke1
12 jaar geleden
landelijke inspectie dienst, van de dierenbescherming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Rieneke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ inderdaad. Wellicht de enige manier om de honden te helpen is om de mens te helpen.
Volgens mij zal Maatschappelijk werk hier voor de man in kwestie kunnen inspringen.
In het belang van de man zal vervolgens ook contact worden gezocht met de diereninspectiedienst. Dan vang je twee vliegen in één klap.
De man behoeft ook hulp. Door hem te helpen wordt de situatie sneller en beter opgelost.
Ivana
12 jaar geleden
In de ideale wereld zal je even op de man afstappen, hem zeggen dat hij beter kan stoppen met drinken omdat hij zo niet goed voor de honden kan zorgen en zou hij daarna luisteren.
Helaas. We hebben te maken met de realiteit en een doorgewinterde alcoholist. Tussen de regels door lees ik dat alcohol hem al zijn huwelijk heeft gekost.
Ooit heeft zijn ex-vrouw hem gezegd dat als hij zijn leven niet beterde zij hem zou verlaten. Dat heeft er niet toe geleid dat hij gestopt is met drinken.
Als je hem nu verteld dat hij zijn honden kan kwijtraken dan zal dat waarschijnlijk ook geen invloed hebben op zijn drankgedrag. Alcoholisme is een zware verslaving, een verslaving die niet te verhelpen is zonder 100% inzet van de verslaafde zelf. Wat ik hiermee wil zeggen is: deze man kun je niet redden van zichzelf. Blijft over de honden. Deze honden, de herders, hebben veel beweging nodig, bovendien zal die tuin inmiddels wel sterk vervuild zijn, dat dit niet goed is voor het welzijn van die honden lijdt geen twijfel.
Je kunt eigenlijk twee dingen doen. Als jij en je vriendin erg veel van honden houden en de tijd en de energie hebben kunnen jullie zelf de honden uit gaan laten. Je kunt er dan ook op toezien dat de honden wel genoeg eten hebben en medische verzorging. Dit behelst dan wel dat je elke dag langsgaat en dat de alcoholist hieraan mee wil werken.
Wat je ook kunt doen is een melding doen bij de dierenbescherming, ik vermoed eigenlijk dat dit de beste oplossing is, althans voor de honden. Hoe je deze melding het beste kunt doen zie je op de website vernoemd bij de bron.
Misschien moet je je dan wel realiseren dat dit de verstandhouding met deze alcoholistische man ernstig onder druk zet want het is goed mogelijk dat hij er achter komt wie er achter die melding zit. Je moet namelijk vertellen wat er is waargenomen, daaruit kan soms worden afgeleid wie de waarneming heeft gedaan.
Realiseer je ook dat die honden, ook al verzorgd hij ze slecht, misschien wel het laatste beetje geluk zijn uit het leven van deze alcoholist, het weghalen van de honden kan misschien wel lijden tot verergering van zijn toestand.

Sterkte met dit alles, het zal niet meevallen om het lijden te moeten zien en zo'n moeilijke beslissing te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is zeker sneu voor die dieren!!

helaas schiet de wetgeving op dit gebied ernstig tekort.
zolang er niet aangetoont kan worden dan de honden ernstig verwaarloosd en/of mishandeld worden kan het op grond van de wet helaas geen enkele stap ondernomen worden.

je zou kunnen vragen of ze met hem willen praten, puur over de bestwil van de honden. helaas moet je dan hopen op medewerking van de DB en de man zelf, want het is helaas niet meer dan bereidheid.

zolang deze man zelf zijn probleem niet inziet EN er wat aan wil doen ben ik bang dat er niets aan de situatie zal veranderen.

maar goed: nee heb je, ja kan je krijgen als je een poging doet.

vraag eens of de honden overlast veroorzaken in de buurt. als je buurtbewoners op de hand kan krijgen sta je sterker (bv blaffen, schreeuwen tegen de dieren, stankoverlast van uitwerpselen etc)

succes, ik hoop dat je wat kan ondernemen voor die honden, want dit verdienen ze niet. hoop ook dat deze man zijn leven weer op poten gaat krijgen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Zoveel instanties tegenwoordig, zoveel mogelijkheden en toch zo weinig dat je kan doen tegen dierenleed.
Schrijnend....
overrlast kan voor de buren een probleem zijn om in te (laten) grijpen, de buren kunnen behulpzaam zijn door te gaan klagen bij politie en dierenbeschermings instatie's. een grote regen aan klachten helpt. massaal klagen en bellen totdat ze er gek van worden. hopelijk werkt dat.
activeer de omgeving is het motto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De situatie is nu anders dan op het moment dat ie besloot de honden te houden/nemen.

Misschien kunnen jullie hem wijs maken dat het voor hem goedkoper en minder moeite is als jullie de honden nemen. (en er een andere plek voor zoeken)
Hij heeft op die manier meer geld voor alcohol.
Misschien kan je nog meer dingen bedenken, bijvoorbeeld dat er veel haren liggen enzo.

Op die manier heeft een kennis een oudere man die ook wel eens een biertje dronk uit zijn auto gekregen. (rekensom gemaakt hoe duur al die schade was enzo)