mag ik mijn kat af een toe een stukje zalm geven?

kan dat kwaad? en moet het dan rauw zijn of juist gebakken? ik heb het dan ook over maar 1 à 2 keer per jaar.(dierendag/verjaardag)

Ps. ze krijgt normaal altijd droogvoer

Toegevoegd na 5 dagen:
Bedankt voor de antwoorden,
ik heb nog één vraag: hoeveel gram kan ik dan het beste geven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
40.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@leeuw00, ik heb eerlijk gezegd nog nooit het voer voor mijn katten afgewogen. De laatste Kat Kwibus was een snoeper, al zette je een kilo voor zijn neus, hij at nooit meer dan een paar hapjes. Was altijd in een minuutje klaar, tot de volgende eetperiode. Met alles wat eventueel te veel was (vooral vis) en wat hij liet staan, hoefde ik niet mee terug te komen. Hij heeft nooit meer gewogen dan 4400gram met de mooiste vacht die ik ooit gezien heb bij een huis-tuin- en keukenkat.
Het is dus moeilijk te zeggen hoeveel gram. Ligt aan de kat, hoe oud, beweeglijk of lui. Een kat overeet zich niet zo gauw, gewoon oppassen dat de kat niet te dik wordt.

Antwoorden (2)

Zalm kun je gewoon rauw voeren. Je hebt waarschijnlijk het verhaal gehoord of gelezen dat wilde zalm parasieten kan bevatten. Aangeraden werd om deze zalm minimaal tien dagen in te vriezen voordat je het rauw voert. Alle zalm die je in winkels koopt is trouwens al weken ingevroren geweest voordat het verkocht wordt. Je kunt je kat dus zonder probleem rauwe zalm geven.
Van twee keer per jaar een stukje rauwe zalm, zal de kat zeker niets van krijgen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Niet alle katten houden van rauwe zalm.. Sommige vinden rauwe palingfilet veel lekkerder.
http://forum.fok.nl/topic/1955222?token=97a6c7c11e8e4eaef585c3a232dcf1c5&allowcookies=ACCEPTEER+ALLE+COOKIES
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+) Zalm is heel goed voor je kat, het bevat vitamine D en vetzuren hetgeen prima is voor zijn botten, huid en vacht. Dat mag je best vaker geven dan 2x per jaar.
Zalm [vis] is geen enkel probleem, vergeet alleen niet dat het inderdaad rauwe zalm moet zijn en niet gerookte. Deze is gezouten en dat is nu net niet goed voor een kat.

Maar als je het hooguit 2 keer per jaar geeft, is het niet ernstig. Er zijn mensen die hun kat regelmatig een stukje/plakje kaas geven... Ook daar zit zeker zout in. Dus beter niet doen.

Misschien kun je beter denken : wat zou mijn kat in de natuur zelf vangen... een gebraden kip of een verse [lopende/levende] kip?

Onze hond heeft ooit in de keuken van een groot bord een gebraden kip gejat, mijn moeder niet blij, de hond wel en hij heeft het overleefd!
Want daar gaat het natuurlijk om... de kippenbotten worden zacht door het bereiden op vuur en zijn dan een gevaar voor zowel kat als hond.

Ook vis wordt zo uit het water vers gevangen en daar is je antwoord: geen probleem met rauw!