Wat kun je doen als een kitten poept in de mand?

Sinds een week hebben mijn vriend en ik 2 zusjes, tot onze grote verbazing bleken ze maar 6,5 weken oud inplaats van 8 a 9 weken wat zij eerst zeiden.
Nu blijkt 1 van de twee ook nog eens te klein met ondergewicht. Ben al 2x met haar bij de dierenarts geweest, maar ze lijkt helemaal in orde. Echter hebben wij nog 3 dingen waar we ons zorgen over maken, wellicht kan iemand hier ons helpen.

1. Beide zijn ze kattenbak zindelijk, echter na het slapen gaat de kleine vaak niet naar de kattenbak, maar doet ze het in der mand.
2. Haar ontlasting is soms ook gelei achtig, maar de dierenarts kon niets vinden bij der darmen. Kan dit komen door de voeding?
3. Tijdens het spelen is ze vaak snel afgeleid en gaat ze zitten. Ze is qua energie 1/4 van der zus. Ze slaapt ook gemiddeld 4 a 5 uur meer dan der zus hebben we het idee, plus springt ze niet tot nauwelijks.

Heeft er nog iemand hier ervaring mee die mij wat tips kan geven?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Punt 2 en 3...Deze poesjes hebben nog kittenmelk nodig, kan je halen bij de aphotheek...
Verder kleine stukjes kip (filet), geen charcuterie.

Antwoorden (2)

Het is verstandig om twee bakken neer te zetten. Op de ene zullen ze poepen en plassen op de andere bak. De grootste zal een beetje voorlijk zijn en het kleintje loopt wat achter. Als de dierenarts zegt dat ze in orde is, kan je nog even geduld hebben. 6,5 week is te jong om bij moederpoes weg te gaan. 12 weken zou de goede leeftijd zijn, maar wordt vrijwel nooit gehanteerd bij niet-raskatjes. Dat is jammer, want dan zijn ze beter op het leven voorbereid en krijgen ze minder problemen. Een zegen dat ze met z'n tweeën zijn. Dat scheelt veel.
Laat die kleine maar lekker slapen, daar komt ze van bij en als ze samen goed overweg kunnen, komt het met dat kleintje ook wel in orde..
Ivana
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja echt een heel groot zegen dat we er 2 hebben. En ja had ze graag nog langer bij de moeder gezien, vooral voor de kleine. Met de grote gaat het helemaal top! ^^ Het is zwaar met de kleine, maar ben wel blij dat wij der hebben, want waar we der vandaan hebben, hebben ons nooit ingelicht tot we der gingen ophalen, dus verwacht dat ze daar anders niet de extra zorg had gehad die ze nodig heeft. Helaas missen we dan wel der moeder en dat maakt het nog wel zwaar. Hoop dat ze veel van der zus gaat leren. Het andere probleem is namelijk dat ze zich niet tot nauwelijks wast :'x
Wat ontzettend triest voor de kleintjes. Zelfs 8 of 9 weken zou nog veel te jong zijn geweest, een week of 13 is toch wel het minimum.
Dat ze nog niet helemaal zindelijk is dat kan, zet haar na haar slaapjes meteen op de bak zo mogelijk. Heb je her en der meerdere kleine bakjes staan?
Hoeveel ondergewicht heeft ze? Ze zou nu 750 gr. moeten wegen.
Het ondergewicht en lage energieniveau vind ik wel zorgelijk: wat heeft de dierenarts allemaal onderzocht?
Het is niet te zeggen of de afwijkende ontlasting door de voeding komt, want je schrijft niet wat haar voeding is. Eet ze wel goed, en komt ze aan?
Ze moet wekelijks zo'n 100 gr. aankomen, anders naar een specialist. Zo'n kleintje kan weinig hebben.
Wel heel fijn dat je 2 nestgenootjes in huis hebt gehaald ipv een diertje alleen.
Het zou fijn zijn als je het verloop nog laat weten, succes met het kleintje.
Rieneke1
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee we hebben 1 grote bak, we hadden er eerst 2, maar van de 2de werd geen gebruik gemaakt, behalve voor heel veel rotzooi maken door de grotere. De kleine was 390gr toen we haar kregen, en weegt nu al 490gram. Morgen zijn ze 8 weken oud. De grote weegt nu 760gr.
De dierenarts heeft de temperatuur, hartslag, ontlasting, darmen, buik en anus onderzocht en kon niets vinden. Ook heeft ze naar neurologische afwijkingen gekeken en die waren ook in orde.
Ze eet wel goed. We voeren haar 5 tot 7 keer extra bij met natvoer junior van whiskas en ze hebben altijd toegang toe whiskas junior brokken. Waar de kleine ook al lekker van peuzeld.
Vanavond was ze gelukkig weer lekker aan het spelen met der zus. Helaas met het naar bed gaan veel gemauw en gedraai op de kattenbak, maar ze heeft helaas niets gedaan. Heb der in de mand gezet met een warme pittenzak en der zus en toen was ze weer stil en ging ze lekker tukken. Dus verwacht morgen wel weer een cadeautje :'x.
Rieneke1
3 jaar geleden
Ze komt nu gelukkig genoeg aan!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Goeie avond Rieneke, Ik zou nog even een update geven. De afgelopen 2 dagen gaan een stuk beter. Ze krijgt nu dagelijks vitamine druppels en heb speciaal voer voor der gehaald bij die dierenspeciaalzaak waar ze heerlijk van smult. Heb der ook al vandaag 3x betrapt op het eten van brokjes erbij. Ze is ook een stuk energieker en speelt steeds meer samen met der zus.
We hebben ook de mandjes tijdelijk vervangen voor een doos met een trainingsmatjr erin, en een 2de kattenbak er vlak naast gezet voor de nacht. Heb vanochtend ontdekt dat ze wel gaat, maar hem gewoon niet haalt. Dus nu er 1 extra vlak naast de mand staat gaat het een stuk beter.
Vandaag woog ze alweer 505 gram gram.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wel ontdekte we gisteren dat ze haar rechter voorpootje niet meer recht neerzet, en toen vonden we wat katten grint tussen der teentjes en hebben we dat verwijdert. Maar helaas blijft ze vandaag dat doen. Hoe langer ze wakker is, hoe erger ze der pootje schuin neerzet. Dus dat vinden we wel een beetje raar, want er is niets vreemds gebeurd. Ook blijft ze rennen, spelen en goed eten, dus we kijken dat nog even aan. Denk dat der kussentjes van dat pootje iets geïrriteerd zijn, en dat het dus elke dag wat meer weg trekt. Dat is ook vooral omdat ze verder alles gewoon doet. Qua eten, spelen, etc. Heb je daar wellicht nog een tip voor of een idee van?
Rieneke1
3 jaar geleden
Fijn dat je nog even een update geeft! Die kleintjes halen heel vaak de bak niet, vandaar dat ik ook vroeg of je her en der kleine bakjes hebt staan. Mooi dat het zo beter lijkt te gaan.
Dat schuine pootje zou ik niet al te lang aankijken, want het is natuurlijk maar een aanname dat haar voetzooltje geïrriteerd is. Hopelijk betert het snel!