Hoe weet een hond dat zij/hij niet op het water kan lopen en op ijs wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie hond!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Óf je hond ziet anderen op het ijs, of als er sneeuw op ligt ziet ie het als een groot veld.
Belangrijker is dat je hond er geen idee van heeft of het ijs dik genoeg is om er op te lopen.
Aangezien een hond het inzicht van een kleuter daarin heeft, zal hij bij één nacht ijs nét zo makkelijk het ijs op rennen met de kans dat ie 10 meter van de kant door het ijs heen zakt. Advies is dan ook, hond aan de lijn als er ijs op het water ligt.
Honden die onder het ijs raken in een moment van onoplettedheid, het gebeurt véél te vaak!!

Antwoorden (10)

Ze zien het aan de stroming van het water?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk door ervaring. Net als een klein kind. Hij/zij probeert iets, en merkt wat het gevolg is.

Maar wie weet ook wel door instinct of logisch nadenken, honden kunnen conclusies trekken, dus wie weet daar ook wel bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hond heeft gemiddeld verstand van een kind van 4 jaar oud

en die kinderen weten het ook wel de meeste althans
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kippen en konijnen liepen ook ineens op de vijver deze winter die hebben dus precies het zelfde. Het kan geen ervaring zijn want ze zijn allemaal vorig jaar geboren. Wel een grappig gezicht.
Ik denk zelf dat het toch instinct is dus, of doordat hun bakjes water ook bevroren waren dat ze dat dus gewoon weten.
Leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hond sprong vrolijk in de sloot toen daar kroos oplag en hij dus helemaal groen was, nog nooit iets of iemand zó snel uit het water zien komen :)
Dus ik denk door het te ervaren, moet zeggen dat hij nu altijd eerst een pootje in het water steekt voor hij verder gaat, die enthousiaste sprong zal hij niet meer maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor het meest eenvoudige antwoord: dat ziet hij! Wij zien toch ook dat water een vloeistof is, en dat ijs hard is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn hond sprong 2 jaar geleden met vol vertrouwen ''in het water''. ja niet dus. hij kletterde knoerthard op het ijs. dit was zijn eerste winter dus wist hij niet dat water kan bevriezen.

tegenwoordig als hij ons op het ijs ziet staan loopt hij er gewoon op. maar ook alleen als wij er ook op staan, want dan is het zeker dat het water is bevroren :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ook een hond kan zien dat ijs hard en onbeweeglijk is... Ze realiseren zich ook niet dat het anders water is... voor een hond zijn de dingen zoals ze zich voordoen....en op 'hard' kun je lopen...

Toegevoegd na 50 seconden:
Dat water zacht is zie je ook aan de beweeglijkheid ervan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedere hond weet dat automatisch. Er zijn wel degelijk domme en intelligente honden.
Stanley Coren heeft daar een heel boek aan gewijd: De intelligentie van honden. Door een aantal proeven te doen kan je zien hoe intelligent je hond is. Er staat op pagina 174 een rangordelijst van de meest intelligente honden, leuk boek om te bezitten en dit soort vragen komen ruimschoots aan de orde.
Ivana
14 jaar geleden
Ik weet wel dat mijn hond als pup eens een andere hond in het water zag springen. Daardoor begreep zij dat je in water kunt zwemmen (ze ging er gelijk achteraan). Toen het winter werd, en de plas waar ze normaal in zwemt dus bevroren was, stond ze wel even raar te kijken. Maar na een tijdje probeerde ze dus 'in het water te gaan' en kwam ze er dus achter dat ze er gewoon op kon lopen. Ze zag het ook aan mij, als haar vrouwtje dat je op ijs kunt lopen.
Mijn hond heeft het dus denk ik voornamelijk geleerd door te zien en te volgen. Opzich leren jonge honden heel snel hoor. En vergeten weinig.