Mag een kat met kattehuis en al op straat wonen ?

ik heb een buurman die ziijn kat niet binnen verzorgd maar buiten in een openbare straat .Hij heeft daar een kattehuis en bak neer gezet. Maar ik heb er last van eant hij doet zijn behoefdes niet in de bak masr in mijn tuin. Heel vervelend .

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als de kat de nodige medische zorg ontvangt, eten en drinken krijgt en een onderdak heeft, is aan de wettelijke eisen voldaan.
Er is verder geen verband met de overlast die je ervaart, want menig kat die wel naar binnen kan en mag, doet toch graag de behoefte bij de buren. Ontlasting heeft voor katten ook een signaalfunctie: het zijn een soort grenspaaltjes voor andere katten.
Wellicht verschoont de buurman de bak ook niet frequent genoeg, of staat de bak op een plaats die de kat als onveilig ervaart? Verder gebruiken katten vaak het liefst twee bakken: een voor de ontlasting en een voor de urine.
Hoe dan ook hoop ik dat je niet de kat erop aankijkt: de verantwoordelijke voor de overlast is de buurman.
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ ik snap er soms niets van. Als men hier om het huis en de tuin de nachtelijke camerabeelden bekijkt, is het een komen en gaan van katten. Van kattenbehoeftes in de tuin (althans van last ervan hebben) is totaal geen sprake. Ik heb wel eens aan klagers gevraagd mij de kattenhoopjes te tonen, tot nu toe nog nooit iets getoond.
Anders een busje KattenSchrik van Ecostyle, gaat heel lang mee of een paarmaal koffieprut en je vooral niet ergeren.
Rieneke1
6 jaar geleden
@JoanDArc, katten doen aan time-sharing, dus het kan idd een komen en gaan zijn. Verder heeft urine en ontlasting ook een markeerfunctie voor katten. Verlegen timide katjes zullen de ontlasting graag begraven, terwijl meer zelfverzekerde types dat niet doen.
Zelf ben ik trouwens een groot voorstander van de katten beschermd buiten laten in afgezette tuin of mooi ingerichte ren met verbinding met het huis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Al jaren is mijn tuin zeer geliefd bij eigen maar ook bij buurtkatten overdag. 's Avonds laat stap ik wel eens de tuin in om luidruchtige gesprekken te bekorten.
Of ik al dan geen katten heb, is kennelijk niet belangrijk en kattendrollen nog nooit opgemerkt. Wel eens dode vogels, een duif en een merel, vond het niet erg prettig, maar ook dat is de natuur. Zwakke dieren worden gepakt, vaak is dat goed om een einde te maken aan mogelijk lijden.