Kippen in je tuin, wie wil ze niet? hoeveel moet je er minstens nemen?

Ik lees hier op GoeieVraag over 2 kippen die mensen hebben, thuis. Om mij heen hoor ik dat men minstens 3.kippen, maar ook meer in de tuin heeft rondlopen.
Hoeveel kippen moet je nemen om een evenwichtig groepje te creëren? en dan niet afhankelijk van de grootte van je tuin, nee al had je 10 hectare hoeveel kippen moet je minstens hebben voor een goed evenwichtig groepje? Dat is mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Volgens mij hangt dat veel af van de kippen zelf. Ik zou zeggen minstens 3 voor een stabiel groepje, 5 zou beter zijn.
Ik heb steeds 3 kippen gehad die in een (groot) hok zaten maar bij mooi weer in de tuin mochten. Toen mijn laatste trio gestorven is (van ouderdom weliswaar) heb ik er weer 3 aangeschaft, als kuiken. De verkoper en ik waren ervan overtuigd dat het 3 hennen waren. Er bleek echter toch een haan bij te zijn en aangezien ik in de bebouwde kom woon is een haan houden daar verboden. Voor hem hebben we een goede thuis gezocht en mijn 2 overgebleven hennen doen het heel goed en zijn prima tevreden met z'n tweetjes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het mooiste is een groep van 3 tot 10 kippen en een haan erbij.
Als je 1 a 2 kippen met een haan hebt, hebben ze de haan wel erg vaak op de rug, met meerdere verdeelt de haan zn aandacht, en meer dan 10 per haan is teveel voor de haan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Ook zonder haan redden ze zich prima: in de stad is een haan niet altijd een goed idee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze redden zich wel, absoluut, maar met haan is veel mooier. Probleem is dat mensen menen last van een haan te hebben, vaak gunnen ze anderen niets. Als je wakker bent hoor je een haan wel, maar er wakker van worden..................
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik heb buren gehad met een haan, en reken maar dat ik er wakker van werd, en knap vroeg ook.
Verder stoorde ik me er niet aan, vond het zelfs wel leuk.
Maar veel buren doen moeilijk om minder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook ik heb naast buren gewoond met een haan. Dat beest kraaide de hele dag, van ' s ochtends vroeg tot ' s avonds. Bijzonder irritant. Niet geschikt in de stad.
Ivana
8 jaar geleden
Mijn kippen maakten zo'n herrie als ze een ei gelegd hadden, dat mijn man het slaapkamerraam sloot van ergernis. In de zomer was dat om 5 uur in de morgen. Ik heb ze weg moeten doen. Het geluid van trots-op-hun-ei-kippen is minstens zo erg als één haan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus behalve de eventuele aanwezigheid van de haan is iedereen het met dit aantal eens? Of is het heel anders als er geen haan bij is?
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik denk idd dar drie kippies het minste is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mocht je kippen gaan aanschaffen Jodokus, zorg dan voor een nachthok dat je kunt afsluiten. Marters, bunzings en vossen houden ook van kip.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rieneke1
Ik lees en hoor steeds over 2 kippen die mensen hebben/houden. Ben daar verbaast over, vind het te weinig, is geen groepje, dus 3 à 4 kippen is volgens mij het minste. Dat moet iedereen die kippen houdt zeker doen, @Theo15, een afsluitbaar nachthok. Hoorde onlangs weer een naar verhaal ...veren in de tuin... geen kippenlijk ... dus meegenomen, maar wel een nachthok en een gegraven gat! Dus het is niet afdoende, je moet zo-wie-zo blijven opletten...
De wilde voorouder van onze kippen, het bankivahoen, leeft van nature in kleine groepjes bestaande uit een haan, enkele hennen en hun kuikens. Een hen legt ongeveer 10 eieren maar zal daarvan lang geen 10 jongen grootbrengen. Als we uitgaan van 5 hennen die elk gemiddeld 5 jongen grootbrengen bestaat een groepje kippen van nature uit ongeveer 30 vogels. Jaap Loohuis schreef in 1983 dat je niet meer dan 50 kippen bij elkaar moet houden omdat ze elkaar dan niet meer herkennen. 20 a 30 kippen en een haan is dus de meest evenwichtige samenstelling van een groepje kippen.