Hoe kan ik onze kippen proberen te aaien? Ze eten al uit mijn hand, maar als ik ze wil aaien dan stuiven ze weg

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een hangmat gaan liggen en de kip op je buik leggen en dan aaien, anders vindt de kip je veel te groot en te eng...

Antwoorden (4)

Lang niet elke kip laat zich aaien. Het zijn wat dat betreft geen honden, poezen of konijnen. Maar als je het toch wilt proberen, aai ze dan in elk geval niet over de rug. Dat ervaren ze als zeer bedreigend en dan stuiven ze inderdaad weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met taal. Dieren spreken op zich niet, maar als je veel met dieren omgaat, zie je dat zij wel reageren op de klanken die je kunt vormen, en van nature gaan we als klein kind ook alle dieren imiteren qua klank om ze zowel te vangen om te verorberen (op te eten) als om er een 'vertrouwensband' mee op te bouwen.

Van kleinsaf kakel je dus best of voor je ze eten geeft, laat je je gaan in gegrom of gegniffel of gefluit of wat je ook maar wil, maar dan moet je dat consequent doen.

Ook mag je niet te lang oogcontact hebben, want lang oogcontact tussen zoogdieren is bedreigend. Eerder meekijken met hen of ik merkte dat ik laatst met mijn vingers wat meepikte in de zaadjes zonder het te weten. Die kippen (van een vriendin) hadden extra honger, dus was het natuurlijk gemakkelijker, maar na een tiental keren kon ik ze al aaien en waren ze niet zo bang meer van mij, en ik zag dat ik hen vooral via mijn tonatie en toonklanken hen op hun gemak stelde.

Daarnet ben ik, omdat ik me daar eigenlijk niet bewust van was voor je vraag (dank je wel), zelfs eens opnieuw wat maïs gaan geven i.p.v. eten (vinden ze nog altijd zeer lekker, die maïs) en kon ik ze zelfs plagen door eentje wat op haar bekken te duwen en te kriebie+kriebie+ën (die woorden 'kirde' ik ook erbij). De andere vond dat niets, maar die ene trok zich eerst weg, en besefte nadien dat ze het leuk vond daar aangeraakt te worden.

Dieren zijn net als kindjes. Kindjes zijn net als dieren. Ooit zei een vrouw mij dat ze jaloers was omdat ik zo teergevoelig mijn hond streelde. Pas nadien begreep ik dat zij zich eenzaam voelde in haar huwelijk en kwam dat ook tot uiting in een diepgaand gesprek. Bizar hoe dieren ook mensen dus dichter bij elkaar kunnen brengen.

Dank u voor deze mooie vraag: Dieren brengen soms het beste in de mens naar boven (soms ook het slechtste als je in groep een sadist hebt, ook als kind zat ik ooit tussen vrienden waar we een kip onder water hielden of een kat in het water smeten en werd ik terecht ooit gebeten na een spelletje met die hond dat uit de hand liep, spelletjes lopen als kind dikwijls uit de hand en zijn daarom net zo leerzaam).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij honden en veel zoogdieren, merk je een grote angst als je met je hand van BOVEN komt (met de palm naar onderen gericht). Gemakkelijker gaat vanuit de grond naar hen en altijd terug wegtrekken voor hun angst groter wordt. In het begin ook korte en vooral speelse aanrakingen zodat ze nooit het gevoel hebben dat ze 'gevangen' zijn. Territoriumgedrag. Lees eens de boeken van Desmond Morris anders, dat was een dierenpsycholoog van het allerhoogste niveau die al voor de jaren '70 de psychologische wereld shockeerde met zijn boeken als 'De Naakte Aap' waarbij hij het eigenlijk over de mens had... Luister ook vooral naar de kippen. Zij geven met heel veel (lichaams)taal aan wat ze verdragen, willen en vooral NIET verdragen noch wensen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, de mens heeft drie soorten hersenen: de onderste, noemen we de reptielhersenen. Van daaruit verder kom je uit aan de kippen. De middelste hersenen van ons, noemen we de zoogdierhersenen. Pas het bovenste stuk (het grootste deel), noemen we de menselijke hersenen, maar dat heeft vooral nu omtrent onze fijne motoriek (vingers + tenen + vooral mond en tong dus ook taal van daaruit). Voor de rest is er echt niet zoveel verschil tussen mensen, zoogdieren en kippen, dat is meestal menselijke arrogantie om dat te denken (omdat onze hersenen niet gemaakt zijn om te denken, dat is een bijverschijnsel). Kippen hebben vrij veel gevoelens, maar dat is pas recenter ontdekt. Nog verrassender was te ontdekken dat bijv. bepaalde kikkers tot een uur lang op de rug van een vrouwtjeskikker kunnen zitten, dus blijkbaar heel graag en langzaam vrijen. Dus je hebt forse verschillen, maar soms val je achterover van de overeenstemmingen. Evolutionair vertrekken we bij de planten, maar voor zover ik de laatste 30 jaar me begon te verdiepen in alle soorten 'organische scheikunde en organieke leren in het algemeen van planten en dieren', zijn er zelfs met planten meer overeenkomsten dan verschillen: Maar ze zitten vast in de grond, dus de levenssappen voor voeding gaan van onderen met water en mineralen naar boven. Als de poten los komen (initieel in het water), was er iets nodig om die stoffen rond te doen vloeien voor voedselaanvoer, vandaar het hart en de longen. Zo heb je vissen maar ook de zoogdieren die wellicht grootdeels van die zeedieren komen (initieel was er te weinig zuurstof en konden dieren enkel blijven overleven tegen ultraviolet licht in een laagje water, naargelang er meer zuurstof door fotosynthese op aarde ontstond, kwamen ze uit het water en kwam daar een grote variëtieit). Gevogelte komt dus blijkbaar tot ook wat van die dinosaurustak. Het grootste probleem met dieren, is dat dieren eigenlijk niet hoog oplopen met mensen. We horen dat niet graag, maar een dier is enkel geïnteresseerd in een mens als hij ervan afhankelijk is voor zijn opvoeding, of later pas als die er in slaagt een 'emotionele' band ermee op te bouwen of te zien dat die mens een rol kan spelen in zijn 'overlevingsmanier' of 'wijze van leven'. NIET zo voor de hand liggend dus. En zo heb je dus wel gelijk: dieren aaien, is alles behalve vanzelfsprekend.
Niet! Je doet je kippen er echt geen plezier mee want hier houden kippen helemaal niet van. Als je hele tamme kippen wilt kan je het beste voor zijdehoenders kiezen dat is 1 van de tamste kippenrassen. Je hebt kans dat zijdehoenders het wel leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen mijn kippen nog maar 1 maand oud waren (toen kreeg ik ze), ben ik er gewoon bij in het hok gaan zitten, beetje eten geven, veel geduld. Het haantje van de 3 kreeg uiteindelijk de moed om op mijn schoen te kruipen.
Ik heb toen opgezocht hoe je kippen echt tam (aanhankelijk e.d.) kan maken, en kwam op een website waarop stond dat je ze gewoon moet pakken/vangen, op je schoot zetten (eventueel buiten het hok) en strelen. Het lijkt misschien wat cruel, maar ik heb het geprobeert: Kipje vangen, uit het hok nemen, in een tuinstoel ermee gaan zitten en strelen. Dit heb ik enkele dagen eventjes gedaan en raar maar waar zijn mijn kippen nu enorm aanhankelijk! Eerst zaten ze alle 3 op mijn schoot, maar nu zijn ze daar iets te groot voor geworden en passen ze er niet meer op :)
Als ik vanaf het terras naar ze roep (nee, niet mijn moeder, niet mijn vader, alleen bij het geluid van mijn stem!) beginnen ze hard te kakelen tot ik naar hen toe ga. Als ik ze uit hun hok laat lopen ze ook steeds achter me aan en willen geaaid worden (terwijl ik het zelfs niet ben die ze meestal voert (ivm met schooltijden))

Mijn kippen zijn Orpington's, dit ras staat bekent als makkelijk tam te krijgen.