Waar komt dat blaffen van honden toch vandaan?

Ik breek mijn hoofd er al een tijdje over: het blaffen.
Het is algemeen bekend dat de hond van de wolf afstamd, maar de wolf huilt en gromt alleen. Blaffen doen ze niet. Honden blaffen wel degelijk, tot ergernis aan toe, haha.
Nu is mijn vraag: waar komt dat blaffen vandaan?

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Wolven blaffen wel degenlijk, alleen niet zo vaak en gevarieerd als honden. Als ik het me goed herinner, wordt blaffen door wolven vooral gebruikt als de leden van het roedel elkaar niet kunnen zien.

Het antwoord is dus: het blaffen van honden komt bij hun voorouder, de wolf vandaan. De hond heeft het blaffen alleen verder ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lijkt mij dat ze door het samen leven met mensen die vooral korte harde tonen gebruiken voor communicatie, zich dit langzaam aangeleerd hebben & dit 'ingeselecteerd' is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor honden is blaffen een heel normale zaak. Het is voor hen een vorm van communicatie. Als een hond blaft, kan het zijn dat hij om hulp vraagt of dat hij waarschuwt. Hij verdedigt zijn gezin en territorium en waarschuwt door het blaffen elke mogelijke indringer. Hij laat ons merken dat er iets aan de hand is.

Honden kunnen blaffen om aandacht te vragen. Zelfs als dit negatieve aandacht is. Bijvoorbeeld het baasje dat boos naar de bench komt om te zeggen dat het geblaf moet ophouden. Hij voelt zich dan in ieder geval niet meer alleen en merkt dat het blaffen effect heeft, zijn baasje komt terug.

Honden blaffen uit enthousiasme. Geef hier die bal. Ik wil hem nu, ik hou het niet meer, wat is dit leuk…!

Honden kunnen blaffen uit opwinding. Ik hoor iets, wat zou het zijn........?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden gebruiken in plaats van taal, allerlei andere vocale manieren om te communiceren. Blaffen is daar een voorbeeld van; het is voor een hond voornamelijk een manier om te waarschuwen. Honden blaffen over het algemeen om de volgende redenen:

- Ze willen de andere leden van de roedel alarmeren voor gevaar

- Ze willen hun behoeftes uiten;

- Ze willen een reactie van de mensen om hun heen;

- Ze zijn hun terrein aan het verkennen.

Dàt uw hond af en toe blaft, is dus vrij normaal. Uw hond moet echter wel aangemoedigd worden om te blaffen op het juiste moment en op het juiste tijdstip, bijvoorbeeld om inbrekers bang te maken. Overlast veroorzaken met blaffen is totaal iets anders dan blaffen zoals een hond normaal gesproken doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wolven kunnen af en toe een 'woef' geven aan elkaar, niet het langdurig achter elkaar blaffen van onze honden nu, maar een blaf zit wel in hun repertoire.
Toen de wolven gedomesticeerd werden, was het waarschuwende blaffen van een wakende wolf natuurlijk erg handig, en net zoals er met de beste spoorzoekers gekruist werd, en de meest aanhankelijke, zullen de beste blaffers ook graag als ouder van een nest gekozen zijn.

Zo zal een hond, die nog tamelijk 'puur' is, eerder huilen als hij alleen gelaten wordt, als urenlang blaffen. Huilen betekent : hier ben ik, waar ben jij?
De alaskan malamute en de husky, die duielijk nog dicht bij de wolf staan, zullen nooit een blafconcert geven : die 'loeien'....(woooohoooo)