Waarom lopen Jack Russels toch met van die stijve pootjes?

Als ik een Jack Russel zie rennen, zien die pootjes er zo stijf uit. Net of er geen gewrichten in zitten. Van andere kleine honden is me dat nooit zo opgevallen. Hebben JR's iets anders dan andere honden, of lijkt het maar zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

De bouw van een terrier is anders dan die van andere rassen. Je zult bij alle terriers zien dat ze enigsinds houterig lopen.
Dat houdt verband met de rechte stand van de voorbenen en de langere dijbenen, die zorgen voor de voortstuwende kracht.

Ieder ras heeft een eigen bouw, aangepast aan het werk dat ze moeten verrichten. Daardoor ontstaat een rastypische 'gang'.

Als er gesproken wordt van een patella luxatie, waarbij de hond trekt met een poot, dan komt dat, omdat men bij het fokken is doorgeschoten en de lengte van de spieren niet meer in overeenstemming zijn met de lengte van het bot. Als men dus een buitensporige hond gaat fokken, omdat daar om gevraagd wordt, dan krijgt men deze afwijkingen.

Maar de 'stijve pootjes' waar jij over spreekt is iets dat je ziet bij de Jack Russell, de Parson terrier, de Lakeland terrier, de Border terrier, de Welsh terrier, de Ierse terrier, om er maar eens een stapeltje te noemen.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een goed antwoord!
+
jodyenboyke
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Klopt komt bij jack Russels veel voor. De hond heeft naar alle waarschijnlijkheid iets dat veel leden van de kleine rashonden hebben: een patella luxatie (meestal naar mediaal). Zo, en nu: wat is dat dan wel.
Goed een patella is een knieschijf. Een luxatie is het af en toe "van de plaats schieten", maar ook weer terug kunnen schieten (dit in tegenstelling tot een fixatie, waarbij "het" niet meer terug kan. Naar mediaal betekent in dit geval naar het midden van de hond toe, dus naar links. Als die knieschijf er even afschiet, werkt de knie niet zoals het hoort, hij schiet even "op slot". Dus: hinkelen tot 'ie weer terugschiet. Het is inderdaad bij honden niet direct erg pijnlijk. Er kan alleen operatief iets aan gedaan worden: kortom, naar je dierenarts maar weer.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.diereninfo.com/index2o.asp?id=101039&soort=vraag