Hoe oud wordt een Heilige Birmaan?

Een jaar of 2 geleden is mijn Heilige Birmaan met 8 jaar plotseling overleden, ze is dood in haar mandje gevonden, volgens de DA zou het een hartstilstand zijn geweest.
In mijn omgeven is er op het moment ook een HB die plots met 8 jaar doodgaat. Ik begin het wel erg eng te vinden, te meer, omdat er hier weer een HB van nu 8 jaar rondloopt. Zit dit in het ras, of is het gewoon "domme pech"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

ik heb al meer dan 30 jaar katten.
1 raskat, daarna wat we soms europese korthaar noemen.
de raskat, een pers, werd 16 jaar. een van de andere werd 13, vorig jaar werd een zeer geliefde kater ineens heel erg ziek: 8 jaar was hij! ouder werd hij niet. een andere werd 7, door ziekte niet te behandelen hernia, niet ouder. weer een andere 15 en de tot nu toe oudste, was een mix van een balinees en een zwart/witte (dertien in een dozijn) kater, werd: 22 jaar...

wat jij nu meemaakt is wat we toeval noemen, niet fijn, en je denkt ook "hoe kan dat nou?" maar dat is nou toeval en dus nare pech, daar doe je niks aan.

Toegevoegd na 2 minuten:
de vraag was: hoe oud wordt een heilige birmaan. nou dat is gemiddeld ongeveer hetzelfde als de andere kattenrassen en niet rassen (htk).
de een wordt ouder dan de andere en zo is dat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je pech hebt gehad want: "Een Heilige Birmaan wordt gemiddeld vijftien tot twintig jaar oud." Overleg eens met je dierenarts over deze twee gevallen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens hebben (zelfde bron) deze raskatten een hogere kans op hypertrofische cardiomyopathie waar in het uiterste geval een hartaanval het gevolg kan zijn zie: http://www.sterkliniekdierenartsenhillegom.nl/diergeneeskundig/Hypertrofische%20Cardiomyopathie.pdf Laat dus je andere kat hier even op nakijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gewoon pech. Wij hadden een HB en hebben we in laten slapen omdat hij helemaal op was, hij was oud, suikerziekte en het poepen en plassen ging ook niet meer zoals het hoort. Hij is 16jaar geworden. Dus ze worden naar eigen ervaring aardig oud.