Waar moet je 2 cavia's laten als je op vakantie wilt of een weekendje weg?

Ik wil erg graag 2 cavia's als huisdier hebben. Mijn zus zou dat ook wel willen en mijn vader vindt het ook wel goed. Mijn moeder lijkt het op zich ook wel leuk te vinden. Alleen ze ziet er een nadeel in. Haar grootste probleem met 2 cavia's is als we op vakantie gaan of een weekendje waar je dan 2 cavia's moet laten. Het zal haar dan weerhouden om een weekendje weg te gaan. Ze voelt zich dan schuldig en gaat dan met een slecht gevoel op vakantie als ze die 2 cavia's achter moet laten. Heeft iemand een idee wat je met 2 cavia's moet doen tijdens een vakantie of weekendje weg? Ik zei nog dat je vakantieverblijven enzo hebt maar ze is gewoon bang dat het haar weerhoudt om op vakantie te gaan. Heeft iemand een idee hoe ik haar daarvan kan overtuigen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Je kunt de cavia's laten verzorgen door buren, familie of vrienden. Als dit niet mogelijk is kun je ze tegen een vergoeding naar een vakantieopvang brengen:
http://www.degrotecavia.nl/vakantieopvangen.html#1

Of je kiest voor een dierenoppas aan huis:
http://blijehuisdieren.nl/index.html

Of je je moeder hiermee kunt overtuigen is de vraag. Voor welke oplossing je ook kiest, je zal altijd van alles moeten regelen voordat je weggaat en dat kost tijd, geld en moeite. Je kan niet meer zorgeloos zomaar de deur achter je dichttrekken als je vertrekt, daar heeft je moeder dus wel gelijk in.

Het is dus een afweging die je moet maken: Wegen de voordelen tegen de nadelen op?
Heel goed van je moeder dat ze daar van tevoren al goed over nadenkt en niet impulsief wil handelen zoals veel mensen helaas wel doen bij de aanschaf van huisdieren. De dieren zijn daar vaak uiteindelijk de dupe van.
Huisdieren zijn heel erg leuk, maar je bent dus ook een stukje vrijheid kwijt als je ze hebt. Dat moet je er dus wel voor over hebben.

Misschien zou je je moeder kunnen overtuigen als je vóór de aanschaf zelf al een goede oppas regelt. Overleg dus eerst met buren, vrienden en familie en bel een vakantieopvang voor informatie. Als je dan een goede oppas gevonden hebt kun je haar daarna nogmaals vragen of je de cavia's mag aanschaffen. Wellicht is ze dan gerustgesteld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
goed antwoord+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de informatie. Ik denk echt dat ik hier wat mee kan!

Andere antwoorden (4)

Ik heb een aantal jaren 2 cavia's gehad. Als we op vakantie gingen brachten we de cavia's bij de familie en als ze niet kunnen dan heb je een speciale dienst die de cavia's met een dierenambulance komt ophalen en verzorgt ze gedurende de vakantie. Let op dat je kooi/hok en alle speeltjes ook meegenomen worden zodat de cavia's in de vertrouwde sfeer zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Met een ambulance? Voor gezonde dieren?
Ik weet nu meteen waar ik geen geld meer aan zal verspillen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie: Ik maak ook wel eens gebruik van de dierenambulance als ik met mijn dieren naar de dierenarts ga.. Ik moet daar dan echter wel voor betalen. Ze verdienen er dus juist aan. Ze rijden alleen gratis voor dieren in nood zonder eigenaar.
Je verspilt dus niet je geld als je doneert!
paulus811
9 jaar geleden
Volgens mij is een taxi een stuk voordeliger...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@paulus: Dat hangt ervan af hoe ver je moet. Je betaald aan de dierenambulance namelijk een vaste ritprijs. En als ik met al mijn drie dieren (hond en 2 katten) tegelijk ga is die ambulance ook veel comfortabeler voor de dieren.
Bovendien blijft de dierenambulance wachten tot je klaar bent bij de dierenarts en wordt je daarna weer netjes thuisgebracht.
Tenzij ze ineens een spoedmelding krijgen, dan moet je even wachten, want dat gaat natuurlijk altijd voor.
Ik ben heel blij met deze service en betaal er graag voor. Als lid en donateur krijg ik ook nog korting;-)
paulus811
9 jaar geleden
Inderdaad mooie service, ik had er niet eerder van gehoord. Weer wat geleerd vandaag. Dank je.
Een weekendje kunnen je cavia's makkelijk alleen zijn met voldoende voer en water.

Tijdens een langere vakantie is het beter om een verzorgadresje te zoeken,wellicht heb je iemand die dan voor je caafs kan zorgen bij je thuis of dat je de caafs met kooi en al naar je verzorgadres brengt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben het er niet zo mee eens dat je cavia's voor een weekendje alleen kan laten. Ze hebben toch hun dagelijkse verzorging nodig. Drinkwater ververs je best dagelijks, 'moeilijke pelsen' kam je ook best dagelijks. En eten blijft ook niet lang vers. Als je onder een weekendje verstaat: zaterdagochtend vertrekken en zondagavond terugkomen is het nog niet zo'n probleem. Maar meestal duurt een weekendje van vrijdag tot maandag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit kan makkelijk hoor,zolang ze maar voldoende voedsel en drinken hebben en caviavoer is droog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voldoende drinken is geen vers drinken. En ook uit droog voer gaan de vitaminen verloren als het te lang aan licht en lucht wordt blootgesteld. En ze kunnen ook zichzelf niet kammen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die twee dagen kammen is echt geen probleem hoor,ook niet als je langharige caafs hebt,ik heb nog nooit een fokker gezien die elke dag de caafs kamt of borstelt en drinken zit in flesjes en dit bederft ook niet in twee dagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fokkers zijn nu niet bepaald het beste voorbeeld. Zij kunnen als het moet de cavia ook knippen. Maar voor je huiscavia is het kammen geen moeite. En het water in de flesjes staat te lang stil als je het niet dagelijks ververst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar hebben wij dan beide een andere mening over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat te lang stilstaand water niet goed is, is geen kwestie van mening maar een feit.
Onderbrengen bij vrienden of familie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn veel verschillende mogelijkheden:

1. Je brengt de cavia's naar familie of vrienden.
2. Je boekt een oppasservice (al dan niet aan huis)
3. Je vraag aan vrienden, familie, buren om dagelijks voor de cavia's te komen zorgen.
4. Je neemt ze mee op vakantie. Cavia's zitten in een hok dus vervuilen de vakantieverblijfplaats niet. Soms zijn dieren niet toegestaan op een vakantiebestemming maar dit geldt dan meestal alleen voor dieren die loslopen.

Je moet je dus zeker geen zorgen maken. Er zijn zoveel mensen, waaronder ikzelf, die meerdere verschillende huisdieren hebben en toch 3 keer per jaar op vakantie gaan.