hoe kan ik ervoor zogen dat mijn kat niet zo snel bang wordt?

muis (kat links) is snel bang ik heb haar al sinds kitten maar ze blijft bang en gaat snel blazen hoe ka ik ervoor zogen dat ze niet zo snel bang wordt?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Het enige dat je doen kan, is rustig met haar omgaan. Het is de aard van dit beestje. Ze moet meer vertrouwen in je krijgen en weten dat er geen gevaar dreigt als jij in de buurt bent. Daarna zal ze ook meer vertrouwen krijgen in haar leefomgeving. Maar pas op: het vertrouwen kan weer snel geschaad worden, door een nieuwe vreemde situatie. Verder kan je er weinig aan doen. Als het een hond was geweest, was het misschien makkelijker, maar katten zijn vaker weg uit je nabijheid en zijn meer op zichzelf, zodat ze de steun van de roedelgenoten missen.
Ivana
5 jaar geleden
Katten staan bekend om hun verscheidenheid aan karakters.
Ook in hun vertrouwen in mensen of andere katten zitten grote verschillen.

Begin met dat verschil te accepteren.
Bedenk ook dat schuw zijn een goede beveiliging is. Ze zal immers minder snel met (kwaadwillende ???) vreemden aanpappen.

Wanneer een kat verlegen is, gun haar dan de ruimte die ze (blijkbaar) nodig heeft. Lok haar, verleid haar, maar push niet, en dring ook niet te lang aan.

Vertrouwen moet groeien.

Soms moeten dingen tegen de zin van de kat. Mijn katten haten b.v. de vlooiendruppels. Toch zijn ze voor hun bestwil wél nodig.
In dat geval kun je er voor kiezen dat karweitje uit te besteden aan iemand anders. Jij bent niet in de buurt wanneer je kat (in haar beleving) iets onaangenaams moet overkomen.

Ze zal die persoon of vreemden in het algemeen nog minder of niet vertrouwen, maar ze zal zich veilig voelen bij jou.
Uiteraard hebben katten hun eigen karakter, maar veel valt of staat met de socialisatie. Tijdens de eerste socialisatiefase van week drie t/m week zeven, moet een kitten regelmatig op positieve wijze met van alles in contact gebracht worden om deze zaken als normaal te gaan zien. Een kitten die deze tijd prikkelarm heeft doorgebracht zal op latere leeftijd niet flexibel en ontspannen reageren op voor haar onbekende prikkels.
Wat je voor deze katten kan doen is ze nergens toe proberen te dwingen tenzij echt noodzakelijk, en zorgen dat ze te allen tijde kunnen ontsnappen uit situaties die ze eng vinden. Zorg voor hoge plekjes en voor verstopplekjes waar ze zich kunnen terugtrekken, en accepteer dat ze zijn zoals ze zijn. Vaak zijn dit katjes die zich prima aan 1 persoon kunnen hechten en zich daar veilig bij voelen.
Rieneke1
5 jaar geleden
criseyde
5 jaar geleden
Mijn ene kat is als kitten ook te weinig gesocialiseerd, echter ze is wel heel lief bij mij, maar op haar eigen termen. Zij bepaalt of je haar mag aanhalen of niet; wel zit ze graag op schoot.
Als kitten ook nooit gedwongen om dingen te doen (behalve medisch noodzakelijke) en uiteindelijk goed gekomen.