Is het normaal dat een kat na een behandeling dierenarts alleen maar slaapt/ligt?

Hallo, mijn kat is 3 dagen geleden naar de dierenarts geweest. Van tevoren is er al heel veel chaos geweest met haar bijv. in het reismandje te vervoeren,er is zelfs de dierenambulance bij geroepen omdat niemand haar erin kreeg.Dit alles had ook te maken met het feit dat ze last van haar vacht had door een enorme knup.
Eenmaal bij dierenarts heeft ze algehele narcose gekregen en hebben ze haar de knuppen/klitten eruit geschoren.Ik kreeg haar zelfde dag terug.Ze had in het reismandje al overgegeven en vervolgens thuis ook nog 4x (van narcose).Nu ligt ze sinds die dag al onder de dekens te slapen/liggen.
Ze eet overigens wel omdat ik haar het eten al paar keer heb 'gebracht'.Het gekke is wel dat ze nog steeds niet naar de kattenbak is geweest terwijl die ook op dezelfde kamer staat op dit moment.

Dit alles is ook omdat er in huiskamer etc een kitten rondloopt die we sinds ongv 2 maanden hebben dus ik heb geprobeerd dat ze in ieder geval rustig bij kan komen van alles.

Hoelang kan ik dat aankijken? Ik wil haar het namelijk besparen om weer in het reismandje te moeten en vervolgens naar de dierenarts.Als het nodig is zal het moeten maar voor haar geen stress als het niet hoeft.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
fremar
10 jaar geleden
Bel eens naar de dierenarts en vraag uitleg.Lijkt mij wel lang dat ze na drie dagen nog last heeft van de narcose.
Rieneke1
10 jaar geleden
Idd toch even bellen. Ook ik vind 3 dagen te lang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het volledig eens met mijn voorgangers. Zou echt bellen,zeker ook wat ivm de kattenbak voordat ze een volledige verstopping krijgt. Hoop dat je nu 1 dag later iets meer weet.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Bellen idd
Rieneke1
10 jaar geleden
Hoe gaat het nu?

Antwoorden (1)

Een Narcose is eigenlijk gewoon een dosis vergif die toegediend wordt. Mensen en dieren kunnen hier een tijd lang behoorlijke ziek van zijn. Het is moeilijk in te schatten hoe lang zoiets duurt, bij elk dier is dit verschillend. De een heeft helemaal geen last en de ander wel.

3 dagen vind ik zelf wel wat lang, kijk het nog even aan en kijk of de kat wel goed drinkt. Dit versneld het herstel. Het is wel een goed teken dat ze eetlust heeft, maar zorg er dus ook vooral voor dat ze genoeg vocht binnen krijgt.
Als het haar teveel moeite kost om naar de kattenbak te gaan zou je haar er af en toe even op kunnen zetten.

Als je toch vindt dat de kat slomer wordt in plaats van wakkerder neem dan contact op met de dierenarts. Als vervoer in een reismandje teveel stress oplevert zou je de dierenarts ook nog kunnen vragen om bij jou thuis te komen. Mijn eigen dierenarts doet in bijzondere gevallen wel eens huisbezoeken, misschien die van jou ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Water heeft ze nooit héél veel gedronken, behalve wel eens vaker uit een fonteintje speciaal voor katten,omdat het water dan stroomt en dus verser is/lijkt. Voornamelijk haalt ze het vocht uit het nat voer, met name Gourmet.Dat eet ze nu dus ook. Vanwege alle stress denk k dak haar nu niet kán optillen om na de kattenbak te gaan.Ik ben nu ook de enigste die 2 haar egt mag aaien zonder dat ze gromt of blaast, ze vindt het zelfs fijn.Heb net bij dierenwinkel ook advies gevraagd en die zeiden dat het bijna zeker stress is ivm alle ellende v afgelopen tijd; nieuwe kitten, last van haar vacht, kattentrimster die thuis(was ook un groot 'gevecht') , dierenambulance 1, 5 uur bezig geweest omdat ze ook in la v dressoir zat en tot slot de dierenarts. Dus opzich klinkt het best logisch dat het dat kan zijn. Denk je niet? Maar weet niet hoelang ik kan afwachten, ook omdat ze nix aan lichaamsbeweging heeft natuurlijk.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eens een Feliway verdamper te plaatsen. Daar wordt ze een stuk rustiger van:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbak_kattenverzorging/huisapotheek/169589
Beetje duur, maar gaat lang mee. Bij Zooplus is het goedkoper dan in de dierenwinkel en het wordt gratis bij je thuis bezorgd.
In het reismandje zou je de Feliway spray kunnen sprayen tegen de stress. Wat ontzettend sneu trouwens dat ze overal zoveel stress van heeft. Hoe is dat zo gekomen? Ik heb zelf in het verleden ook eens langharige katten gehad, maar die kon ik gewoon elke dag kammen. Dat vonden ze zelfs fijn. Ze gingen dan zelfs op hun rug liggen zodat ik ook de oksels en de buik kon kammen. Nooit grote klitten dus. Maar jouw kat laat zich niet kammen begrijp ik? Ze zou inderdaad ook best zo moe kunnen zijn van al die stress in korte tijd en dan ook nog die nasleep van de narcose erbij (net als stress een enorme aanslag op je lichaam) Wat beweging betreft: Kan je haar niet wat in beweging krijgen met een speeltje of een touwtje?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
valeriaandruppels helpen ook goed, gewoon bij Kruitvat. Feliway werkt bij veel katten goed en is eerste keus, maar de mijne reageert er amper op.