Waarom reageert onze kat op hoesten ?

Wij hebben een (gecastreerde) kater van bijna een jaar oud, die graag bij ons op schoot komt liggen slapen.

Om het even bij welk gezinslid hij ligt, als er iemand in de kamer hoest, reageert hij daarop met een soort kekkerend geluid, OOK in zijn slaap. Te vergelijken met het geluid als hij buiten een prooi ziet of een hond langs hoort komen. Geen echt miauwen ; echt een beetje ...ja, kekkeren.

Hij doet het zowel in zijn slaap als wanneer hij wakker is, en zowel op echt hoesten als op 'nep' hoesten (want de kinderen vinden het natuurlijk een erg leuk spelletje).

Ik vraag me af of dit normaal (veelvoorkomend) kattengedrag is, en waarom hij daar eigenlijk zo raar op reageert. Eerdere katten die we gehad hebben, vertoonden dit gedrag overigens niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg funny. Die van mij kijk mij altijd aan alsof hoesten iets heel smerigs is. Hoe durf ik dat in haar bijzijn te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier ook bekend ... alleen bij 1 poes en 1 kater
De anderen doen dit niet ( 4 poezen + 3 katers ) ....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eentje van mij doet het ook! Maar waarom...?

Antwoorden (1)

Het is niet 'raar'. Het is communiceren. Hij praat terug!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies: plus!