Bestaat er een hondenras wat (bijna) niet (kan) blaft?

Dus niet door een of andere ziekte of concrete aanpassing/gebeurtenis maar meer een ras/bastaard wat gewoonweg niet zoveel blaft of zelfs kan blaffen. Eventueel zo gefokt of van nature.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ligt niet per se aan het ras, meer aan het karakter en opvoeding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal waar ritsuka. Sommige rassen zijn nou eenmaal herrieschoppers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt er zijn echt honden die gewoon niet of zeer zeldzaam blaffen, die hoef je niet op te voeden voor wat betreft niet blaffen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik bedoelde het als: het is niet ras alleen wat dit bepaald, andere dingen hebben ook invloed.
Bepaalde honden zijn bijvoorbeeld van nature wat agressiever, maar opgevoed door een baas die stevig in de schoenen staat kan hij zich goed gedragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blaffen is wel moeilijk af te leren voor een hond ritsuka!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valt mee hoor Pelle. De maltezer van onze buren blaft 75% minder als hij een weekje bij ons is in vergelijking met thuis...
Gewoon een kwestie van duidelijk maken dat dat gedrag ongewenst is (en daar hoef je niet overdreven hard voor op te treden, maar wel consequent en geduldig).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja een hond afleren te blaffen waar je bij bent kan ik ook maar doe dat maar eens als je weg bent en de buren hebben er last van !

Antwoorden (5)

Ja, de Basenji. Deze honden had koningin Juliana.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou je niet verwachten van een jachthond
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Basenji kan dan niet blaffen, maar dat betekend niet dat hij geen geluid maakt! Daar moet je je dus niet in vergissen, ze kunnen echt wel kabaal produceren.
Ja, die bestaan. Echter, een goede opvoeding van de hond is het halve werk ;-):

'Bij de keuze voor een hondenras is het handig rekening te houden met je woonsituatie en je buren. Weet waar je aan begint! Een hond die niet blaft bestaat niet, maar er zit wel heel veel verschil in het natuurlijke blafgedrag van de verschillende hondenrassen. Dat gezegd hebbende… elke hond is een individu. De lijst geeft je dus geen garantie

Op volgorde van 'laag blafrisico' naar 'hoog blafrisico'. Het gaat dan om het zomaar blaffen of excessief blaffen. Deze lijst is afkomstig uit het boek "The Perfect Puppy" van Benjamin en Lynette Hart.

#1 - Honden Die Zelden Zomaar Blaffen
Akita, Bloedhond, Golden Retriever, Newfoundlander, Rottweiler, Chesapeake Bay Retriever

#2
Labrador Retriever, Australian Shepherd, Deense Dog, Old English Sheepdog (Bobtail), Alaskan Malamute

#3
Sint Bernard, Boxer, Dobermann Pinsher, Collie Bulldog, Vizsla

#4
Chow-chow, Brittany Spaniel, Basset, Noorse Elkhond, Afghaanse Windhond

#5
Pointer, Poedel, Bichon Frise, Keeshond, Siberische Husky, Duitse Staande Korthaar'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou zeggen een compleet antwoord. Maar heb je een vermoeden waarom de veel genoemde Basenji niet voorkomt in dat rijtje van het boek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk, zoals Remmy in antwoord schrijft, doordat ze 'andere herrie' maken.
Rhodesian Ridgeback. Wordt ook wel de stille hond genoemd. Ze kunnen wel blaffen maar doen dat nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het grootste gedeelte ligt dit aan de opvoeding en socialisatie die de hond gehad heeft.
Bovenstaande lijstje is een indicatie, maar je kan dit zelf nog goed verpesten....
En de basenji zoals ook al gezegd is. Maar die kan wel andere herrie maken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn best een aantal rassen waarvan gezegd wordt dat ze niet snel blaffen, zoals de Shiba inu, Berner Sennen, Husky, Malamute en Border Collie. Maar dan nog is het maar net hoe jou hond in elkaar zit en hoe jij ermee omgaat. Ik weet niet of je deze vraag stelt omdat je op zoek bent naar een hond, maar in dat geval kan je beter kijken wat voor type hond bij jou past. Als jij bv een Border Collie neemt omdat die zo lekker weinig blaft en jij bent verder niet van het sportieve type dan heb je namelijk een veel erger probleem dan blaffen!
En elke hond blaft wel eens, dat is op zich normaal.